لزوم توجه به نیروی جوان در توسعه صنایع کشور

«یکی از رویکردهای نوینی که در کنار آموزش صحیح کودکان بسیار مورد توجه کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته قرار گرفته، استفاده از نیروی جوان جامعه است. ایران از نظر نیروی جوان پتانسیل بسیار زیادی دارد و برای توسعه باید به سرمایه داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه تربیت نیروی جوان و استفاده از پتانسیل‌های داخلی برای توسعه صنایع در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای توسعه‌یافته نیز همواره به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود زیرساخت آموزشی خود، تربیت نیروی متخصص و در نهایت استفاده هرچه بهتر از علوم مهمی مانند شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی هستند. در این راستا رویکردهای متعددی در کشورهای توسعه‌یافته مشاهده می‌شود و عملاً هر کشور برای توسعه و پیشرفت صنایع خود مسائل بسیاری را مورد توجه قرار داده است.

یکی از مسائلی که امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته مبحث STEM است، این مبحث که مخفف کلمات Science, technology, engineering و mathematics است، برنامه‌ای درسی، مبتنی بر آموزش دانش‌آموزان محسوب می‌شود. به طور کلی STEM به جای آموزش جداگانه چهار رشته علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی به عنوان موضوعات گسسته، آن‌ها را در الگویی منظم مبتنی بر برنامه‌های دنیای واقعی ادغام کرده و به دانش‌آموزان تدریس می‌کند.

به طور کلی امروزه جوامع صنعتی رویکردهای بسیاری در حوزه آموزش، توسعه زیرساخت، استفاده از علوم پایه، پیشرفت صنایع و بهره‌مندی از پتانسیل داخلی در پیش گرفته‌اند و همواره به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت هرچه بیشتر هستند. یکی از علومی که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته، علم شیمی است؛ این دانش برای توسعه صنایع هر کشوری بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل جوامع صنعتی در برنامه‌های آموزشی خود به استعدادیابی، برگزاری کارگاه و تدریس مباحث مربوط به علم شیمی بسیار توجه می‌کنند.

برای شناخت بیشتر رویکردهای نوین جوامع صنعتی در حوزه استفاده از رشته‌های علوم پایه به‌خصوص علم شیمی همچنین بررسی اقدامات کشورهای توسعه‌یافته برای پیشرفت صنایع خود و استفاده هرچه بهتر از نیروی جوان با حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رویکرد اصلی جوامع صنعتی در راستای استفاده از علوم پایه چیست؟

به طور کلی نخستین اصلی که در رویکرد نوین کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌شود، آموزش است. درصورتی‌که کشوری بتواند آموزش را توسعه دهد، زیرساخت صنعتی خود را بهبود بخشیده است و اگر در ایران نیز بتوانیم از کودکی مباحث آموزشی را به‌طورعمیق در رشته‌هایی مانند شیمی مانند کشورهای توسعه‌یافته تدریس کنیم، رشد مطلوبی را تجربه خواهیم کرد.

در کشورهای توسعه‌یافته آموزش چگونه است؟

در کشورهای توسعه‌یافته فرهنگ‌سازی، آشنایی با رشته‌های مختلف، شناخت استارت‌آپ‌ها و زمینه‌های شغلی مختلف از کودکی آموزش داده می‌شود و مباحث مختلف به صورت علمی برای کودکان تدریس می‌شود.

در این راستا به‌طورمثال در علم شیمی کارگاه‌های مختلفی در حوزه‌های متعددی ازجمله شیمی نساجی، نرم‌افزارهای شبیه‌سازی، رنگ، پلیمر، چرم‌سازی و مهندسی شیمی به صورت بخش به بخش با کمک بازی‌های مختلف و فیلم‌های آموزشی به کودکان تدریس می‌شود، در ایران نیز پیشنهاد می‌شود که به این شکل استعداد کودکان مورد توجه قرار گیرد.

آیا به غیر مدرسه، آموزش‌های دیگری مورد توجه کشورهای توسعه‌یافته قرار می‌گیرد؟

بله، درواقع کشورهای توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری کلانی برای زیرساخت‌های آموزشی خود در رشته‌های مختلفی از جمله فیزیک، شیمی و زیست در نظر می‌گیرند و عملاً توسعه مدارس در این کشورها بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر مدرسه آموزش‌های فوق برنامه نیز مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته و در این کشورها تلاش می‌شود از اوقات فراغت برای کلاس‌های آموزشی مختلفی در زمینه استعدادیابی استفاده شود.

برای آموزش بهتر کودکان در علوم مختلف چه اقداماتی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

یکی دیگر از رویکردهایی که در جوامع صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرساخت مدراس است. سرمایه‌گذاری پیرامون آموزش و برگزاری اردوهای علمی، تأمین امکانات مورد نیاز و استخدام اساتید بسیار مورد توجه جوامع صنعتی قرار گرفته است.

یکی از مباحثی که امروزه در دنیا مطرح شده رویکرد STEM است، این مبحث به مدارسی اشاره دارد که رویکرد آن‌ها بر مبنای تئوری محض نیست و برای آموزش از اردوهای علمی، رسانه‌های اجتماعی و کارگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند و به کودکان علاوه بر تدریس مباحث علمی، مهارت‌های زندگی را نیز آموزش می‌دهند.

در این رویکرد دیدار با مدیر شرکت‌های بزرگ، کارآفرین‌ها و در نهایت برگزاری مسابقات بین‌المللی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، عملاً STEM پکیج کاملی برای آموزش صحیح کودکان محسوب می‌شود.

برای توسعه کشور و پیشرفت علوم پایه چه مسائل دیگری حائز اهمیت است؟

یکی دیگر از مسائلی که در کشورهای توسعه‌یافته بسیار مورد توجه قرار گرفته، استفاده از سرمایه‌های داخلی است. در کشورهای صنعتی پیرامون تربیت دانش‌آموزان بسیار سرمایه‌گذاری می‌کنند و عملاً بذری را برای آینده می‌کارند. امروزه توسعه زیرساخت‌های آموزشی برای تربیت نخبه مورد توجه قرار گرفته و کشورهای صنعتی نیز به نیروی جوان خود برای توسعه اعتماد می‌کند.

درواقع یکی از رویکردهای نوینی که در کنار آموزش صحیح کودکان بسیار مورد توجه کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته قرار گرفته استفاده از نیروی جوان جامعه است. در حال حاضر میانگین سنی اساتید دانشگاه‌های برتر جهان بسیار کاهش یافته است و در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح اساتید جوان در حال تدریس هستند. ایران نیز از نظر نیروی جوان پتانسیل بسیار زیادی دارد و برای توسعه باید به سرمایه داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

کد خبر 650120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.