رویکرد جدید شهرسازی اصفهان با «اصنو» / افزایش ۲۲۰ درصدی درخواست صدور پروانه ساختمانی

«سال ۱۴۰۱ به‌رغم تمام مشکلات، با افزایش ۱۳ درصدی استعلامات ساخت‌وساز نسبت به دو سال گذشته روبه‌رو بودیم، همچنین حدود ۲۲۰ درصد افزایش درخواست صدور پروانه ساختمانی داشتیم که موفقیت‌آمیز بودن سامانه اصنو را نشان می‌دهد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرسازی، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و پارامترهای هر شهر و شهرداری است و از جمله کلیدی‌ترین معاونت‌های شهرداری در زمینه ارزیابی شهرها به‌شمار می‌رود؛ این معاونت در اصفهان به‌عنوان مغز متفکر شهرداری با گنجینه‌ای مملو از متخصصان و کارشناسان توانمند توانسته است در ارتباطی مؤثر با جامعه علمی و کارشناسی شهر اصفهان و ایران اسلامی منشأ خدماتی بزرگ و ارزشمند باشد، چراکه از بررسی، طراحی و تصویب پروژه‌های عمرانی گرفته تا طرح‌های تفصیلی و ضوابط ساخت‌وساز، همه در این معاونت تهیه و تدوین می‌شود.

سومین کلان‌شهر بزرگ کشور، به نسبت سایر شهرها از نظر شهرسازی وضعیت مناسبی دارد، البته که جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد اما فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های مناسبی که از سوی مدیریت شهری انجام شده است، این شرایط مطلوب را رقم زده است.

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری، هشت محور اصلی از جمله تحقق شهرسازی الکترونیک و هوشمند در راستای تحقق شهر هوشمند، ارتقای شاخص‌ها و معیارهای شهر اسلامی با رویکرد تحقق شهر انسان‌گرا، معرفی و راهبری پروژه‌های شاخص شهری با رویکرد توسعه و رونق اقتصادی شهر، طرح‌ریزی و پایش پروژه‌های شهری و مسکن با تمرکز بر بافت‌های فرسوده، توسعه فعالیت‌ها با رویکرد تحول‌خواهی و انقلابی‌گری، احیای بافت‌های تاریخی و ارزشمند شهر با رویکرد توسعه گردشگری، مانع‌زدایی ارائه خدمات، شفافیت عملکرد و کاهش فساد اداری با رویکرد جذب رضایت و اعتماد اجتماعی و بازتعریف و معنادار شدن فعالیت واحدهای ستادی، مناطق و سازمان‌های ذی‌ربط با رویکرد چابک‌سازی، توسعه خصوصی‌سازی و اشتغالزایی را برای اداره و ارتقای شهر در حوزه شهرسازی تعریف و مطرح کرد که مورد توجه رسانه‌ها و مدیران شهری قرار گرفت.

به‌منظور اطلاع از آخرین برنامه‌ها، اقدامات و فعالیت‌های معاونت شهرسازی برای تحقق هشت گام شهرسازی، گفت‌وگویی را با وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به طرح «هشت‌گام» حوزه شهرسازی و معماری شهر اصفهان هنگام آغاز فعالیت خود در جایگاه معاون شهردار اصفهان، برای تحقق آن‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

هشت گام را به‌عنوان اقدامات اساسی در معاونت شهرسازی برنامه‌ریزی کردیم که در هر کدام از این بخش‌ها، پیشرفت‌هایی حاصل شد و به اهداف مورد نظر رسیدیم، اما نقطه مطلوب هنوز محقق نشده است.

ابتدای فعالیت به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری، برنامه مرحله نخست را ۱۸ ماهه و برنامه دوم را چهار ساله در نظر گرفتیم که در برنامه ۱۸ ماهه که تا پایان سال گذشته طول می‌کشید، اقدامات فوری انجام شد و استراتژی سبک‌سازی و تجهیز با رویکرد برون‌رفت از وضعیت فعلی در دستور کار بود تا بتوانیم در حوزه شهرسازی و معماری اقداماتی را انجام دهیم تا معاونت چابک‌تر شود.

ساده‌سازی و بررسی فرایندهای صدور پروانه ساختمانی همچون استعلام آتش‌نشانی، حفاری، استعلام ایستایی، پاسخگویی به اولویت‌های بالای پنج سال، اولویت‌بندی و استعلام از کمیسیون ماده ۵، با نگاه «چرایی» و «چگونگی» انجام شد و تعدادی از فرایندها به دلیل اینکه جزو وظایف قانونی این معاونت نبود، همچنین بخش‌های موازی با سایر بخش‌ها و مواردی که انجام آن طبق قانون الزامی نبود، حذف شد.

به‌عنوان مثال، سالانه حدود ۱۲ هزار استعلام حفاری عرضی در خیابان‌ها برای دستگاه‌های خدمات‌رسان توسط شهرداری پاسخ داده می‌شد و فرایند آن این‌گونه بود که درخواست پس از ثبت در منطقه، به معاونت شهرسازی و معماری ارجاع می‌شد؛ پس از بازدید و تأیید این معاونت به معاونت عمران ارسال و مجدد بازدیدی انجام می‌شد، لذا با توجه به اینکه بسیاری از افراد درخواست کننده استعلام حفاری، پروانه ساختمانی داشتند، از فرایند بازدید معاونت شهرسازی مبرا شدند و به نوعی پروانه، پایان‌کار یا سابقه استعلامات جایگزین آن شد و در حال حاضر تنها بازدید از سوی معاونت عمران انجام می‌شود.

به استناد مصوبه کمیسیون ماده ۵ و با توجه به اینکه رعایت مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های تا پنج سقف نیاز به استعلام آتش‌نشانی ندارد، این موضوع ابلاغ و بخشی از استعلامات آتش‌نشانی از حوزه معاونت شهرسازی حذف شد.

در حوزه مدیریتی نیز تفویض اختیارات به زیرمجموعه معاون شهرسازی و معماری و سایر زیرمجموعه‌ها همچون مناطق انجام شد که این اقدامات در راستای سبک‌سازی این معاونت شهرداری و مناطق پانزده‌گانه انجام شده است تا بتوانیم بیشتر به سایر فعالیت‌های مهم بپردازیم.

تمام اقدامات استراتژی و سیاست‌گذاری که در حوزه بافت‌های تاریخی و فرسوده انجام می‌شود، به سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تفویض اختیار شد و معاونت شهرسازی تنها موارد کلان را پیش می‌برد. در اقدامی دیگر چشم‌انداز خوانایی شهر در حوزه معاونت شهرسازی و معماری در نظر گرفته شد و اقدامات و پروژه‌هایی ذیل آن تعریف شد که در ادامه سال برای شهروندان نمایان خواهد شد.

راهبرد تکمیل و راه‌اندازی رویکرد بهره‌وری در نظر گرفته شد تا بتوانیم اقدامات ناقص را تکمیل کنیم؛ همچنین افزایش بهره‌وری از جنس آموزش و اقدامات پایه‌ای همچون مطالعات که به موضوع شهرسازی الکترونیک مربوط می‌شود، ذیل آن مطرح شد.

اینکه شهروندان، محور تصمیم‌گیری‌ها باشند و اقدامات بر اساس نیاز شهروند انجام شود نیز در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا اختیاراتی به آن‌ها واگذار شد؛ این موضوع مغایر با روند جاری شهرداری بود که اقداماتی تکمیل و فعالیت‌های جدیدی آغاز شد تا بتوانیم اقدامات پایه‌ای را بیش از پیش داشته باشیم.

با توجه به اینکه بازنگری برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ نیز در دستور کار بود، هشت گام معاونت شهرسازی و معماری را در این برنامه وارد و ساده‌سازی کردیم که به راهبرد و پروژه هدفمند تبدیل شد و با اجرای آن‌ها، شهری را که می‌خواهیم، می‌توانیم بسازیم.

تحقق شهرسازی الکترونیک یا سامانه «اصنو» چگونه انجام شد؟

در راستای تحقق شهر هوشمند، گام نخست تحقق شهرسازی الکترونیک و هوشمند بود که جدا از کارتابل‌محور شدن فعالیت کارکنان حوزه شهرسازی، برای هر شهروند نیز کارتابل در نظر گرفته شد؛ فرایندهای صدور پروانه همچون تعیین ارتفاع ساختمان، روی سامانه بارگذاری شد و با انتخاب ارتفاع، ضوابط و شرایط مختص خود را مشاهده می‌کرد.

در همین راستا به‌جای اینکه روند دریافت و بارگذاری اطلاعات به‌ترتیب از شهروند، کارشناس و سیستم باشد، شهروند، سیستم، ربات هوشمند و کارشناس در نظر گرفته شد، لذا تا پایان سال ۱۴۰۰ فرایندهای محاسبات صدور پروانه برای ربات هوشمند استخراج شد و از ابتدای سال گذشته روی سرورهای تستی بارگذاری و مورد امتحان قرار گرفت و از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ نیز در تمام مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان بارگذاری شد.

هنگام راه‌اندازی این سامانه با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

روند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی در شهرداری، به دلیل متحول کردن فرایندها، به دو بخش تقسیم یا ریسک می‌شود، اینکه نرم‌افزار چه میزان می‌تواند پاسخگو باشد و اینکه کاربران شامل شهروندان و نیروهای معاونت شهرسازی و مناطق باید با سیستم کامپیوتری خود برای طی این روند اقدام کنند.

با توجه به اینکه ابتدای فعالیت سامانه «اصنو» به دلیل وجود مشکلات، پیمانکار موظف به تلاش برای رفع آن شد، سازمان فاوا، میز هوشمندسازی شهرداری به‌ویژه شهردار اصفهان، حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نیروهای معاونت شهرسازی نیز دوشادوش یکدیگر برای این موضوع تلاش کردند تا مشکلات نرم‌افزاری آن را برطرف کنند.

در راستای رفع مشکلات کاربران، ساخت کلیپ آموزشی، برگزاری آموزش‌های ماهانه فراخور موضوع برای کارکنان شهرداری و راه‌اندازی سامانه پاسخگویی ۱۲ ساعته (۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰) انجام شد، البته یک ریسک که انتظار اتفاق آن را نداشتیم، حملات سایبری بود؛ حتی با دستور دادستانی کل کشور، باید سامانه پیامک‌ها بسته می‌شد که به‌صورت عملی با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم.

حساسیت‌های نهادهای امنیتی نسبت به اینترنت و نرم‌افزارهای اینترنتی نیز باعث شد که گاهی در ساعاتی از شبانه‌روز سامانه اصنو از بستر اینترنت حذف شود، زیرا حتی تا ۵۰۰ حمله سایبری در روز به سامانه اصنو انجام می‌شد که تمام این اتفاقات اختلالاتی را ایجاد می‌کرد.

تأثیرگذاری اصنو در حوزه شهرسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رویکرد حذف نیروهای شهرداری، رویکردی مردمی و گامی برای مبارزه با فساد بود و به همین دلیل بسیاری از افراد داخل و خارج از شهرداری دوست نداشتند این موضوع اتفاق بیفتد، به عنوان مثال شورای ویژه شهرسازی وجود داشت که فرد با مراجعه به منطقه، درخواست خود را ثبت می‌کرد و درخواست به معاونت می‌رسید و با تشکیل شورایی، تعداد طبقه مجاز و سطح اشغال ساختمان مشخص می‌شد که به‌صورت کامل سلیقه‌ای بود اما در این دوره مدیریت شهری این شورا که تشکیل آن اقدامی خلاف بود، حذف شد.

بسیاری امضاهای طلایی، واسطه‌گری‌ها و در نتیجه منابع حرام درآمدی شهرداری حذف شد؛ اگر سه‌سال گذشته را بررسی کنیم، می‌بینیم که شورای ویژه شهرسازی، حدود ۲۵۰۰ نظریه داشته است، یعنی ۲۵۰۰ اقدام خلاف در شهرداری انجام شده است.

در واقع سامانه اصنو حداکثر ظرفیت ارتفاعی را به شهروند اعلام می‌کند و شهروند می‌تواند آن را کاهش دهد که با رویکرد گذشته ۱۸۰ درجه اختلاف دارد. مبارزه با فساد یکی از اهداف دوره ششم مدیریت شهری بود تا امضای طلایی ایجاد نشود و پشت آن فسادی وجود نداشته باشد.

سال ۱۴۰۱ به‌رغم تمام مشکلات موجود، افزایش ۱۳ درصدی استعلامات نسبت به دو سال گذشته را داشتیم، همچنین حدود ۲۲۰ درصد افزایش درخواست صدور پروانه ساختمانی را داشتیم که موفقیت‌آمیز بودن راه‌اندازی سامانه اصنو را نشان می‌دهد.

کد خبر 650085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.