صندوق سرمایه گذاری چگونه سود می‌دهد؟
بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه هستند. این صندوق‌ها بیشتر مناسب افرادی هستند که زمان یا دانش بورسی لازم را برای انجام معاملات به صورت مستقیم ندارند.

از این رو، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. هر سرمایه‌گذار بنا به نوع اهداف و خواسته‌های خود، می‌تواند به راحتی صندوق مورد نظر خود را انتخاب کند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری چگونه سود می‌دهند.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس هستند. در سال‌های اخیر، این صندوق‌ها بیشتر مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بنا به نوع ترکیب دارایی به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی: عمده دارایی‌ این صندوق‌ از اوراق بهادار یا حق تقدم سهام شرکت‌ها تشکیل شده است. به همین دلیل، میزان ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها در بازار بورس، بیشتر از سایر صندوق‌ها است؛ لذا صندوق‌های سهامی بیشتر مناسب آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که توان ریسک‌پذیری بالایی دارند. با این حال در نظر داشته باشید که میزان بازدهی صندوق‌های سهامی، بیشتر از سایر صندوق‌ها در بازار سرمایه است.

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت: درصد بالایی از دارایی این صندوق‌ها از اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل می‌شود. فقط 10 درصد از دارایی‌های این صندوق از اوراق بهادار تشکیل شده است. با این تفاسیر، صندوق‌های با درآمد ثابت یکی از کم ریسک‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس به شمار می‌آیند و اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قدرت ریسک‌پذیری بالایی برای سرمایه‌گذاری ندارید، این صندوق‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط در بازار بورس به نوعی ترکیبی از دو صندوق درآمد ثابت و سهامی است. در صورتی که قدرت ریسک‌پذیری شما در حد متوسط باشد می‌توانید سرمایه خود را در این صندوق‌ها تزریق کنید. میزان بازدهی صندوق‌های مختلط، معمولا بین صندوق‌های سهامی و درامد ثابت است.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا: صندوق طلا یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری جدید در بازار طلا است. سرمایه‌گذاران با هر مقدار پول، می‌توانند به راحتی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها به نوعی جانشین خرید فیزیکی طلا به سبک سنتی است. میزان نقدشوندگی در این صندوق‌ها بالا است و سرمایه‌گذار می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن به اصل پول خود دست پیدا کند. به عنوان مثال، صندوق زرین کارگزای آگاه با نماد مثقال، یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ترکیب دارایی طلا است.

صندوق سرمایه‌گذاری چگونه سود می‌دهد؟

نحوه تقسیم سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو شکل است. این سود یا به صورت نقدی و در دوره‌های زمانی مشخص به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود یا به قیمت واحدهای صندوق اضافه می‌شود. در حالت دوم، سرمایه‌گذاران از اختلاف قیمت خرید و فروش واحدها سود می‌برند. پرداخت سود نقدی معمولا در میان صندوق‌های درامد ثابت رواج دارد مثلا صندوق همای آگاه یک صندوق با درامد ثابت است که ماهانه سود پرداخت می‌کند.

در صندوق‌های سهامی، به دلیل ماهیت دارایی‌هایشان و این که بازدهی سهام را نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد، نمونه‌های معدودی از صندوق‌های سهامی هم هستند که سود نقدی پرداخت می‌کنند. برای مثال می‌توان به صندوق زمرد آگاه اشاره کرد که با محقق شدن شرایطی، در دوره‌های سه ماهه سود نقدی پرداخت می‌کند.

بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تا این بخش از مقاله با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شدیم. حال سوال اصلی این جاست که نحوه تشخیص بهترین صندوق به منظور سرمایه‌گذاری در بازار بورس چیست؟ از چه روش‌هایی می‌توان صندوق مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را تشخیص داد؟ برای پاسخ به این سؤالات باید به مولفه‌های مختلف توجه داشته باشیم.

ارزیابی صندوق‌های سرمایه‌گذاری: یکی از ابتدایی‌ترین نکات برای تزریق سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بررسی و ارزیابی سوابق آن صندوق از طریق درگاه‌های قانونی است. برای سرمایه‌گذاران درگاه‌هایی در نظر گرفته شده است که به راحتی تمام مشخصات بازدهی و فعالیت‌های صندوق قابل مشاهده است. با کمی وقت گذاشتن و بررسی این سوابق به راحتی راجع به عملکرد صندوق مدنظر در بازار بورس، اطلاعات خوبی را کسب خواهید کرد. سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی TSETMC.COM یکی از بهترین مرجع‌ها به منظور بررسی سوابق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

اعتبار و شهرت صندوق‌های سرمایه‌گذاری: عمده تصمیمات مهم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عهده مدیر صندوق است. مدیر نقش پررنگی در نحوه عملکرد صندوق در بازار دارد. یک مدیر خوب معمولاً دارایی‌های صندوق را به شکلی مناسب در سبد سرمایه‌گذاری به کار می‌گیرد. به نوعی که تنوع و ترکیب دارایی‌های صندوق، بازدهی خوب و حداقل ریسک را به همراه داشته باشد. مجموع این عملکردها و کسب کارنامه درخشان از صندوق مدنظر، باعث شهرت و اعتبار بیشتر آن میان سرمایه‌گذاران در بازار بورس می‌شود.

مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری: یکی از راه‌های تشخیص بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مقایسه یک صندوق با انواع مشابه آن صندوق است. به عنوان مثال اگر قصد دارید سرمایه خود را در صندوق سهامی واریز کنید با یک بررسی اجمالی می‌توانید میزان بازدهی این نوع از صندوق‌ها را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه کنید و در صورت کسب نتیجه از این مقایسه، تصمیم نهایی به منظور انتخاب بهترین صندوق را اتخاذ کنید.

کلام آخر

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس انواع مختلفی دارند و سرمایه‌گذاران بنا به سطح ریسک‌پذیری و سلایق خود می‌توانند یکی از این صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری حتی برای افراد خبره در این بازار هم گزینه مناسبی است و از این طریق می‌توانند به سودهای کلانی دست پیدا کنند و سبد سهام خود را به شکل بهتری یرنامه‌ریزی و مدیریت کنند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از واریز پول به این صندوق‌ها، حتماً در گام اول اطلاعات خوبی درباره بازدهی آن‌ها کسب کنید.

کد خبر 650051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.