فراز و فرود عرضه خودرو در سالی که گذشت

عرضه خودروهای داخلی از طریق قرعه‌کشی پس از اینکه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در اسفندماه سال گذشته معرفی شد، به کلی کنار رفت تا وعده‌های وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی تا پایان سال ۱۴۰۱ تا حدودی محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۴۰۱ یکی از پرتلاطم‌ترین سال‌ها برای بازار خودرو بود و بیشترین گیرودار در این سال رقم خورد. از اخبار ضد و نقیض درباره واردات خودروهای خارجی گرفته تا برچیده شدن قرعه‌کشی خودروهای وارداتی و عرضه از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، هم دلالت بر این تلاطم داشت.

اوایل سال گذشته که خبر واردات خودروهای خارجی مطرح شد و در پی آن مشخص نشدن جزئیاتی از جمله قیمت تمام شده، زمان دقیق عرضه، نوع و مدل این خودروها، موجب شد تا باز هم قیمت خودرو افزایش یابد. همچنین منوط شدن عرضه خودرو در بورس کالا به تصمیم نهایی وزارت صمت و شورای‌عالی بورس، باعث شد تا عرضه خودرو در بورس کالا در وضعیت بلاتکلیف خود باقی بماند.

علاوه بر این با حذف قرعه‌کشی خودرو به کلی پرونده عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ بسته شد و براساس دستورالعمل شورای رقابت در بهمن‌ماه سال گذشته، موضوع عرضه خودرو از طریق حساب‌های وکالتی مطرح شد.

اختلاف اعضای شورای رقابت در عرضه خودرو در بورس

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بهمن‌ماه سال گذشته از وجود اختلاف بین اعضای شورای رقابت در زمینه عرضه خودرو در بورس خبر داد و گفت: بین این اعضا اختلاف نظر جدی وجود دارد و به جمع‌بندی نرسیده‌اند، بنابراین در حال رایزنی با شورای رقابت هستیم تا دستورالعملی نیز در موضوع خودرو ارائه شود.

علاوه بر این رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تلاش خود برای حل دغدغه‌های شورای رقابت به نحوی که مقررات این شورای نیز نقض نشود، خبر داد و اعلام کرد: امیدواریم عرضه‌ها به زودی شروع شود.

نامه شورای رقابت به بورس

شورای رقابت در نامه‌ای که در بهمن‌ماه منتشر شد، خطاب به سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد که بازار خودروهای انحصاری شامل همه خودروهای سواری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، به جز دو خودروی «هایما» و «تارا» است و سایر خودروها امکان عرضه در بورس کالا را ندارند.

همچنین در این نامه خطاب به مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا، به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت‌وسومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مورخ بیست‌وهشتم مهر ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو، یک سال بوده است.

واکنش وزیر اقتصاد به نامه شورای رقابت

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی به نامه شورای رقابت واکنش نشان داد و اظهار کرد: شورای‌عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد و تنها این شورای‌عالی مرجع تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس است.

واکنش سازمان بورس به نامه شورای رقابت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نامه‌ای به شورای رقابت از زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران در نتیجه انتشار نامه شورای رقابت خبر داد.

علاوه بر این امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس هم به نامه شورای رقابت به سازمان بورس، واکنش نشان داد و اظهار کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار، شورای‌عالی بورس بالاترین رکن بازار اوراق بهادار بوده و تصویب سیاست‌های کلان این بازار را بر عهده دارد.

عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا

با تصویب شدن طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس در نخستین عرضه ۶۰۰ خودرو از گروه خودروسازی بهمن در بورس کالا عرضه شد.

متوقف شدن عرضه خودرو در بورس

پیرو نامه شورای رقابت، عرضه خودروهای دنا، شاهین و ۲۰۷ در بورس کالا متوقف شد.

ازسرگیری عرضه خودرو در بورس کالا

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام تصمیم بر ادامه عرضه خودرو از روز دوشنبه _بیست‌وچهارم بهمن‌ماه _در بورس گرفته شد.

اعلام زمان فروش برای خودروهای وارداتی

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در دی‌ماه سال گذشته از ثبت سفارش واردات برای ۲۷ هزار دستگاه خودرو و هدف‌گذاری واردات برای ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال خبر داد.

وی اظهار کرد که نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور پس از پنج سال وقفه ترخیص شده است که این محموله شامل ۲۲ خودرو و شش نمونه محصولات کیا از کره جنوبی است.

مشروط شدن عرضه خودروهای وارداتی

بورس کالا در طی بخشنامه‌ای درباره نحوه عرضه خودروهای وارداتی به وزارت صمت اعلام کرد که شیوه عرضه خودرو باید اصلاح شود. براساس این نامه عرضه خودروهای وارداتی در بورس مشروط به ورود به کشور و صدور قبض انبار است.

ثبت‌نام خودروی داخلی بدون قرعه کشی

سخنگوی وزارت صمت در اظهاراتی درباره شرایط ثبت‌نام خرید خودرو داخلی اعلام کرد: ثبت نام خرید خودرو داخلی بدون قرعه‌کشی و از هفته دوم اسفندماه سال گذشته انجام می‌شود.

درواقع عرضه خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از هفته دوم اسفندماه سال قبل آغاز شده و از این زمان دیگر عرضه خودروهای داخلی همزمان با ثبت‌نام برای خودروهای خارجی انجام نمی‌شود تا وعده وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی تا پایان ۱۴۰۱ محقق شود.

اعلام نحوه ثبت نام برای خودروهای وارداتی

ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز شنبه، ششم اسفندماه در حالی آغاز شد که مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، حداقل میزان فروش در یک بازه شش ماهه ۱۰۰ هزار خودرو دیده شده است و متقاضیان باید با مسدود کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود و براساس نوبت‌های تعیین شده، مبلغ اولیه را تکمیل و واریز کنند. همچنین بر اساس اطلاعیه‌ای که وزارت صمت منتشر کرد متقاضیان باید از جزئیات زیر اطلاع یابند:

فرآیند فروش خودروهای وارداتی، در سه مرحله انجام می‌شود. که مرحله اول ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی است. مرحله دوم انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان دارای شرایط طبق نوبت است. در مرحله سوم خودروهای وارداتی به خریداران تحویل داده می‌شود.

متقاضیان خرید خودروهای خارجی از طریق سامانه عرضه خودروهای وارداتی به آدرس saleauto.ir تا نهم فروردین‌ماه امسال فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام و انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

انتخاب ۳۴ هزار نفر در اولویت تخصیص خودرو

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت‌نام بیش از ۱۲۰ هزار نفر در طرح واردات خودرو خبر داد و گفت: با توجه به اشتباهات افراد همچنین اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها، در مجموع برای حدود ۳۴ هزار نفر اولویت‌ها مشخص و به آنان اعلام شده است.

۱۱۰۸ دستگاه خودرو از برند چانگان (شامل ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ و ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳) که در کشور موجود بوده یا به سمت بنادر کشورمان بارگیری شده است، علاوه بر این ۳۰۰ دستگاه خودروی النترا نیز در دسته خودروهای وارداتی قرار می‌گیرد.

در واقع از طریق شرکت‌هایی از جمله چانگان، دانگ فنگ، کیا، هیوندایی، سانگ یانگ، نیسان، جتا، فیات، سئات، تویوتا، میتسوبیشی، اپل و داچیا اقدام به ثبت سفارش خودرو شده است.

کد خبر 649926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.