ضرورت روایت حقایق دفاع مقدس به نسل جوان

اهمیت روایت دوران پرشکوه دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های آن دوران در نگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به گونه‌ای است که معظم‌له هر ساله و به مناسبت‌های مختلف به این موضوع مهم اشاره می‌کنند. رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱ نیز بارها از دفاع مقدس و حماسه ماندگاری که مردمان ایران‌زمین آفریدند، سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که محمدرضا بکرانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «شما خیلی از مسائل دفاع مقدس را می‌دانید؛ نسل جدید نه، نسل جدید خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی‌داند. عرض من این است؛ همان‌جوری که خودتان در حادثه بودید، قضایا را می‌دانید، ما باید کاری کنیم که نسل امروز آن حادثه را همین جور بشناسد و ببیند و بداند؛ این آن توقعی است که بنده از خودم و از دیگران در این زمینه دارم.

گفتار فوق بخشی از بیانات مجاهد خستگی‌ناپذیر، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در دیدار با فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در سی‌ام شهریورماه سال گذشته است که به درستی مظلومیت دفاع مقدس را در عصر جدید تفسیر می‌کند، گفتار دلسوزانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، یادآور خاطره عیادت دانشجویان دانشگاه راغب اصفهانی از آسایشگاه جانبازان شهید مطهری اصفهان است، قصه این‌گونه شد که در طول مسیر، یکی از دانشجویان حاضر در اتوبوس با خنده می‌گفت که استاد می‌شود به کوه صفه برویم و بقیه هم می‌خندیدند، دیگری هم از پیتزا می‌گفت و من هم یعنی نمی‌شنیدم، اما پس از ورود به آسایشگاه جانبازان از کار افتاده، ورق برگشت.

از آنجا که ۱۳۰ نفر دست خالی و بدون شیرینی به دیدار قهرمانان دوران دفاع و افتخار رفته بودند و این جانباز ویلچری بود که با سهمیه جعبه بیسکویت گندمی خود عاشقانه بین آنها می‌چرخید و با لبخند عشق را به دانشجویان هدیه می‌کرد.

آن سوی مجلس عشق، دانشجویی با پیراهن نصف آستین وارد گود ورزش شد و از دو جانباز ویلچرنشینی که مشغول ورزش تنیس روی میز بودند، تقاضای بازی کرد که یکی از جانبازان کنار رفت و دیگری چنان پدر و پسر وارد بازی شد و همه چشم‌ها خیره به این بازی شد.

سکوت پر معنایی که هنگام برگشت در اتوبوس حکم‌فرما بود، نشان تکان‌هایی بود که این ملاقات عاشقانه بر قلب رئوف این جوانان ایجاد کرده بود.

این ماجرا حکایت فریاد بی‌اطلاعی نسلی است که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) را نگران کرده است و از حاضران در جنگ می‌خواهد تا واقعیت‌ها را روایت کنند قبل از آنکه دشمن به دلخواه خود روایت غلط را ترویج کند.

یک حقیقتی که معظم‌له در دیدار پیشکسوتان در مورد دفاع مقدس مطرح کردند این بود که: «حمله نظامی به کشور بعد از انقلاب غیر منتظره نبود، برای اینکه از انقلاب به شدت عصبانی بودند و این واکنش آنها بود به این انقلاب بزرگ»، در بخش دیگری از فرمایشات ایشان نیز آمده است: «اگر بعد از قضیه خرمشهر ما دستمان را روی هم می‌گذاشتیم و کنار می‌نشستیم، قضیه تمام می‌شد، تمام نمی‌شد، تازه شروع می‌کردند. آن روز که خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس فتح شد، بخش مهمی از سرزمین‌های ما هنوز زیر پای لشکر دشمن بود.

در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش در نوزدهم بهمن‌ماه سال گذشته هم می‌توان اهمیت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس را رؤیت کرد، آنجا که ایشان می‌فرمایند: «من از ارتش در دوران دفاع مقدس قضایا دارم؛ گفته‌ام؛ همان وقت بعضی از چیزهایی را که از نزدیک دیده بودم؛ می‌آمدم در نماز جمعه برای مردم می‌گفتم، ارتش کنار مردم ایستاد و با جوانمردی ایستاد.

زنده نگه داشتن یاد شهدا در کلام رهبر انقلاب نیز چنان دریای خروشان موج می‌زند، بلندای این امواج را می‌توان در دیدار خانواده سردار دل‌ها در آذرماه ۱۴۰۱ دید، که ایشان فرمودند: «شهید سلیمانی باید زنده بماند، شهدا همه باید زنده بمانند. نباید بگذاریم غبار فراموشی، گرد فراموشی روی اینها بنشیند، یک بخشی از زنده ماندنشان کار من و شما است. زنده نگاه داشتن از طریق کتاب، مستندسازی، فیلم‌سازی، سریال‌سازی و خاطره‌گویی است.»

رهبر انقلاب در دیدار با بسیجیان با اشاره به ادبیات فاخر امام بزرگوار (ره) با ذکر عبارت: بسیج، مدرسه عشق، مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که در گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند، می‌فرمایند: «افتخارم این است که خود بسیجی‌ام، من دست یکایک شما را می‌بوسم»، در ادامه سخنان رهبر معظم آمده است که: «شما بسیجی‌ها امروز مخاطب این بیان هستید. امام نفرمودند بسیج دهه ۶۰، فرمودند بسیجی؛ شما و بسیجیان بعد از شما تا دوره‌های آینده همه مخاطب این بیانند.»

رهبر فرزانه انقلاب در جمع مردم اصفهان در آبان ماه سال ۱۴۰۱ نیز با اشاره به ۲۴۰۰۰ شهید استان اصفهان فرمودند: «اینها یک نشانه‌های بزرگی است، اینها وظیفه درست می‌کند برای شما، نگه داشتن این عظمت‌ها و آثار بزرگ، وظیفه یکایک افراد با وجدان است، به نظرم هر جای دنیا یک روز ۳۶۰ شهید به خون آغشته را بیاورند در میان مردم و تشییع کنند، آن شهر آن روز فلج می‌شود؛ اصفهان فلج نشد و همان روز عصر عده‌ای زیاد از جوان‌ها به طرف جبهه‌ها حرکت کردند.»

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار کنگره شهدای استان قم هم فرمودند: «خیلی از شهدای شهید شده در غیر قم هم در واقع شهید قم هستند و شاید به یک معنا می‌توان گفت، شهدای همه ایران، شهدای قم هستند، در این دیدار به شهید مهدی زین‌الدین و نقطه برجسته این شهید در میدان جنگ اشاره کردند و همین‌طور فرمانده جوان ارتشی، شهید امیر احمدلو یک ارتشی قمی که آخرین لحظه حیاتش آب می‌آورند که تشنه از دنیا نرود، این جوان نظامی آب را نمی‌خورد و اشاره می‌کند به آن سربازی که بغل دستش بوده؛ یعنی همان حادثه صدر اسلام که مدام روی منبرها گفتیم با چه زبانی می‌شود اینها را بیان کرد جز با زبان هنر، حالا یا با نوشته هنرمندانه یا شعر یا فیلم یا مستند. وقتی شما می‌گوئید شهید در واقع کلمه یک کتاب است، اینکه شما می‌شنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت می‌کردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را می‌دیدند که عاشق شهادت می‌شدند. اینجا بود که شهید سلیمانی می‌گفت: من دارم در بیابان‌ها دنبال شهادت می‌دوم.»

رهبر معظم انقلاب در کنگره شهدای جامعه عشایری نیز به ۱۱ هزار شهید جامع ارزشی عشایر کشور اشاره کردند و فرمودند: «عشایر در دوران دفاع مقدس و دوران بعد از دوران دفاع مقدس امتحان خود را پس دادند و عامل دین عشایر را وادار کرد که این جور در میدان‌ها در کنار هم باشند و نگذاشت این تنوع قومیتی بین آنها جدایی به‌وجود آورد.»

با مرور بر بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در خصوص دوران پر حماسه دفاع مقدس به خوبی می‌توان دغدغه ایشان را در خصوص انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان و خون‌های ریخته شده شهدا را مشاهده کرد، بنابراین بر اهل قلم است که صدای صریر قلمش مجاهدت‌های رزمندگان اسلام را در دفاع مقدس به گوش نسل تازه برساند و حدیث یادگاران 'رمضان، خیبر و بدر تا کربلایی ۵ و مظلومیت حلبچه را از طریق صاحبان تریبون‌ها، صاحبان کرسی‌های علمی دانشگاه‌ها، علمای حوزه، و البته جاماندگان هشت سال دفاع مقدس، قبل اینکه دشمن خلاف روایت کند حقیقت را برای نسل تازه روایت کنند.»

کد خبر 649742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.