آغاز تلخ و پایان شیرین ۱۴۰۱/ چشم انداز روشن در سال نو

برای سپاهان سال ۱۴۰۱ با تلخی آغاز شد اما هرچه سال به روزهای پایانی خود می‌رسید وضعیت این تیم بهتر می‌شد تا اینکه در نهایت سال به بهترین شکل ممکن برای طلایی پوشان اصفهان به پایان برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرچند سال ۱۴۰۱ برای تیم فوتبال سپاهان با جام همراه نبود و خاطرات خوشی در ابتدای سال برای این تیم ثبت نشد اما در نهایت، سال با خاطره‌ای شیرین برای این تیم به پایان رسید و به نظر این تیم چشم انداز خوبی در سال ۱۴۰۲ خواهد داشت.

آغاز سال با خاطرات تلخ در لیگ قهرمانان آسیا

سپاهان در ابتدای سال ۱۴۰۱ مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را در پیش داشت. در آن زمان محرم نویدکیا هدایت سپاهان را بر عهده داشت و او که در مقطعی از آن فصل با استعفای خود از سپاهان خداحافظی کرده بود، در بازگشت به اردوی این تیم پس از چند دیدار در لیگ برتر، تیمش را برای شرکت در مسابقات آسیایی آماده می‌کرد. سپاهان سال ۱۴۰۱ را با پیروزی پرگل در آبادان مقابل صنعت نفت آغاز کرد و سپس به عربستان رفت تا مسابقات دور گروهی را در این کشور برگزار کند.

سپاهان در این مسابقات هرچند تا روز آخر شانس صعودش را حفظ کرد اما در نهایت با شکست ۵ گله مقابل الدحیل قطر، ضمن ثبت یکی از سنگین‌ترین شکست‌های سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا، از دور مسابقات حذف شد و با روحیه‌ای نه چندان خوب برای برگزاری ادامه مسابقات لیگ برتر به ایران بازگشت. سپاهان در هفته‌های پایانی لیگ نیز عملکرد متوسطی داشت تا با قرار گرفتن در رتبه سوم جدول، عملاً در فصل گذشته به موفقیتی دست پیدا نکند.

 آغاز تلخ و پایان شیرین ۱۴۰۱/ چشم انداز روشن در سال نو

گذر از محرم و آغاز دوران خوزه مورایس

شاید قطع همکاری دو ساله با محرم نویدکیا یکی از سخت‌ترین لحظات تاریخ باشگاه سپاهان بود. سپاهان در اواخر بهار ۱۴۰۱ با محرم نویدکیا به عنوان سرمربی تیم فوتبال این باشگاه قطع همکاری کرد تا در ادامه با توجه به اینکه گزینه داخلی سرشناسی در دسترس نبود، مدیران باشگاه سپاهان به سراغ یک مربی بزرگ خارجی بروند و با او برای هدایت سپاهان به مدت سه فصل به توافق برسند.

با جدایی نویدکیا و ورود مورایس طبیعتاً تغییراتی نیز در لیست بازیکنان این تیم به وجود آمد. گولسیانی، اسماعیلی‌فر و رفیعی سه ستاره تیم نویدکیا بودند که با پیشنهاد مالی بهتر راهی پرسپولیس شدند و از سوی دیگر شهباززاده و میرزایی نیز دو ستاره دیگر سپاهان بودند که راهی دیگر تیم تهران یعنی استقلال شدند. جدا شده‌های زیاد باعث شد سپاهان در ادامه کار سختی برای استخدام جانشین آنها داشته باشد اما در هر صورت این امر محقق شد و شاید بتوان گفت به خوبی جای بازیکنان جدا شده پر شد.

 آغاز تلخ و پایان شیرین ۱۴۰۱/ چشم انداز روشن در سال نو

مورایس و ساختن تیمی بهتر از دو رقیب تهرانی

در ابتدای فصل استقلال و پرسپولیس با پول هنگفتی که از عرضه سهامشان در بورس نصیبشان شده بود ریخت و پاش عجیبی در بازار نقل و انتقالات داشتند و به جرأت می‌توان گفت گران‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ را بستند. در سوی دیگر سپاهان هرچند مهره‌های خوبی جذب کرده بود اما به استناد ارزش گذاری سایت‌های معتبر، این تیم از نظر ارزش بازیکنان، با اختلاف ارزان‌تر از استقلال و پرسپولیس بود.

با این حال فصل جاری لیگ برتر نشان داد همه چیز مهره‌های داخل مستطیل سبز نیست و کادر فنی و مدیریت باشگاه، دو رکن دیگر در موفقیت یک تیم محسوب می‌شوند. سپاهان هرچند از نظر مهره به استقلال و پرسپولیس نمی‌رسید اما در بحث مدیریت و البته کادر فنی نسبت به استقلال و پرسپولیس برتری داشت و این برتری با آغاز نیم فصل دوم نمود پیدا کرد.

سپاهان هرچند فصل را خوب آغاز کرد اما با توجه به اینکه مورایس از تیم و شرایط فوتبال ایران شناخت کافی نداشت، امتیازات زیادی در اواسط نیم فصل اول از دست رفت تا پرسپولیس از این تیم پیشی بگیرد. اما تعطیلات دو ماهه لیگ برتر به دلیل برگزاری جام جهانی فرصت خوبی بود تا مورایس بیشتر روی تیم خود و شناخت از فوتبال ایران کار کند تا در ادامه فصل ورق به سود سپاهان بازگردد.

 آغاز تلخ و پایان شیرین ۱۴۰۱/ چشم انداز روشن در سال نو

آغاز اوج گیری سپاهان با شروع زمستان

شکست هفته چهاردهم سپاهان مقابل پیکان باعث اختلاف پنج امتیازی این تیم با صدر جدول و فاصله گرفتن با رقیب اصلی در راه قهرمانی بود. در آن مقطع کمتر کسی پیش بینی اختلاف چهار امتیازی سپاهان و پرسپولیس در انتهای سال را می‌کرد اما این اتفاق افتاد و سپاهان پس از آن شکست تلخ روندی را آغاز کرد که منجر شد به مدعی شماره یک قهرمانی تبدیل شود. شاگردان مورایس پس از آن شکست در هشت بازی از ۹ بازی در لیگ به پیروزی رسیدند تا هم اختلاف پنج امتیازی با صدر جبران شود و هم به لطف پیروزی لحظه آخری مقابل پرسپولیس در آخرین بازی سال، اختلاف با این تیم به چهار امتیاز برسد.

سپاهان در آخرین فصل سال ۱۴۰۱ به وضوح برتری تاکتیکی خود را نسبت به پرسپولیس و استقلال نشان داد. شاگردان مورایس با ارائه بازی‌های چشم نواز و هجومی، به شایستگی صدر جدول را مال خود کردند و در ادامه اختلاف خود را در صدر بیشتر کردند تا با حاشیه امنیت مناسبی سال را به پایان برسانند و آماده برگزاری هفت هفته باقیمانده شوند.

نقطه تاریک سپاهان در این روند فوق العاده آخر سال، شکست سنگین مقابل پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان بود، شکستی که در چارچوب رقابت‌های جام حذفی رقم خورد و دلیل آن شاید اشتباهات تاکتیکی مورایس و البته غرور کاذبی بود که پس از چندین برد متوالی در بین بازیکنان و هواداران سپاهان ایجاد شده بود.

 آغاز تلخ و پایان شیرین ۱۴۰۱/ چشم انداز روشن در سال نو

چشم انداز روشن برای ۱۴۰۲؛ از قهرمانی لیگ تا درخشش در آسیا

هرچند نباید از حالا در مورد قهرمانی لیگ پیش بینی کرد اما سپاهان با توجه به اختلاف امتیازش در صدر جدول، فرم خوب هفته‌های اخیر و البته بازی‌های به نسبت آسان‌تر نسبت به استقلال و پرسپولیس، شانس بیشتری نسبت به این دو تیم برای فتح لیگ برتر دارد. این تیم اگر دوباره دچار غرور کاذب نشود و با ارائه همان کیفیت هفته‌های اخیر هفت رقیب پیش روی خود را پشت سر بگذارد، قهرمان لیگ خواهد شد و یکی از سهمیه‌های ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده خواهد بود.

مسابقات لیگ قهرمانان آسیا پس از یک فصل وقفه، دوباره از سال ۱۴۰۲ با فرمتی جدید و با زمانبندی مشابه لیگ قهرمانان اروپا آغاز می‌شود و در این بین می‌توان برای سپاهانِ خوزه مورایس برای درخشش در این مسابقات امیدوار بود. این یک سناریوی شیرین و البته قابل دستیابی برای هواداران سپاهان است؛ تیم خوزه مورایس که مدعی اصلی قهرمانی فصل جاری لیگ برتر است، با تقویت در فصل نقل و انتقالات تابستانی، آماده درخشش در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا می‌شود و چه بسا خاطرات خوش ۲۰۰۷ را تکرار کند.

 آغاز تلخ و پایان شیرین ۱۴۰۱/ چشم انداز روشن در سال نو

کد خبر 649574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.