از تجربه سفر به معبد دوران مغول تا غاری به قدمت ۳۰ میلیون سال

«دو هزار اثر میراث فرهنگی و گردشگری در استان زنجان شناسایی‌ شده که تاکنون هزار مورد از این آثار ثبت ملی شده است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی‌شک کشورمان با تمدن و تاریخی کهن، دائره‌المعارفی از فرهنگ، رسوم و آئین‌های مختلف است که در کنار گستره جغرافیایی و تنوع فصول، این کشور را به یکی از متنوع‌ترین کشورها از لحاظ گردشگری تبدیل کرده است.

هرچند این ظرفیت آن‌طورکه باید، تاکنون شکوفا نشده اما بی‌شک تنوع مناطق گردشگری کشورمان نه‌تنها برای ما بلکه در بین گردشگران خارجی نیز زبانزد است، اما نکته‌ای که نیاز دارد بیش‌ازپیش روی آن تمرکز شود، معرفی هر چه بیشتر این جاذبه‌ها به گردشگران است.

خبرگزاری ایمنا در آستانه ایام نوروز، هر روز به معرفی جاذبه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و خوراک محلی استان‌های کشور پرداخته است. در این مطلب به معرفی جاذبه‌های بکر گردشگری «استان زنجان» پرداخته‌ایم.

از تجربه سفر به معبد دوران مغول تا غاری به قدمت ۳۰ میلیون سال

تجربه گردشگری روستایی در «گاوازنگ زنجان»

سیدسعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جاذبه‌های گردشگری استان زنجان اظهار کرد: در روستاهای گردشگری زنجان اماکن طبیعی فراوانی قرار گرفته است. از جمله این اماکن «گاوازنگ» است که بسیار زیبا و نزدیک شهر زنجان قرار دارد و مردم این استان بسیاری از مواقع سال را در این مکان‌ها سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: دریاچه طبیعی به نام «پری» در زنجان وجود دارد که بسیار جالب، دیدنی و کمتر شناخته‌شده است و بسیاری از مردم هنوز هم نمی‌دانند که چنین منطقه‌ای در زنجان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه در این دریاچه طبیعی بشر هیچ نقشی ندارد، ادامه داد: در زنجان سد کوثر وجود دارد که پس از زلزله سال ۶۹ در شهرستان طارم پدید آمده و در نوع خود بی‌نظیر است.

غاری به قدمت ۳۰ میلیون سال

وی اظهار کرد: «غار کتله خور» در استان زنجان که ۳۰ میلیون سال قدمت دارد نیز از جاذبه‌های بکر این استان است. این غار دارای هفت‌طبقه است که دو طبقه آن کاملاً مشخص‌شده و کشف مابقی طبقات باقی مانده است. گفتنی است این غار یک‌صد سال پیش کش و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

صفوی کوه‌های رنگارنگ و خاص آلاداغ را یادآور شد و گفت: این کوه‌های بی‌نظیر در فاصله ۲۵ کیلومتری تبریز به زنجان قرارگرفته‌اند. زنجان به دلایل خاص زمین‌شناسی دارای کوه‌های مختلف است که این کوه‌های دارای رنگارنگ بسیار خاص است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، افزود: در زنجان قلعه دهستان وجود دارد که یک نوع شبیه به این قلعه در آمریکا وجود دارد و یکی از جاذبه‌های بکر آمریکا محسوب می‌شود، نمونه بارز این کوه در شهرستان زنجان و در شهرستان ماه‌نشان وجود دارد. این قلعه مربوط به دوره ماد است و رود قزل‌اوزن از کنار آن می‌گذرد

از تجربه سفر به معبد دوران مغول تا غاری به قدمت ۳۰ میلیون سال

«معبد داش کسن زنجان» به‌جامانده از دوران مغول

صفوی افزود: «معبد داش کسن» نیز در دل کوه واقع‌شده و حجاری‌های شبیه به اژدها در آن انجام‌شده است. قدمت آن را مغول عنوان کرده‌اند اما باستان‌شناسان نیز تشخیص داده‌اند که بیشتر به معماری چینی شباهت دارد.

وی با اشاره به پیست اسکی پاپایی زنجان، اظهار کرد: این پیست تنها پیست استاندارد در استان زنجان است و شیب خیلی تندی ندارد و همین امر باعث شده بسیاری از افراد در فصل زمستان به این منطقه سفر می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، بابیان اینکه سه پل معروف در زنجان وجود دارد که قدمت این پل‌ها به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد و از پل‌های بسیار پرتردد است، ادامه داد: تاجران از این پل برای حمل‌ونقل استفاده می‌کردند و توسط بازاری‌های معروف زنجان احداث شده و همچنان نیز پابرجاست.

صفوی با اشاره به مسجدی تحت عنوان «خانم» در شهر زنجان و نزدیک سبزه‌میدان و بافت قدیمی شهر، تصریح کرد: به این دلیل به این مسجد "خانم" گفته می‌شود که سازنده این مسجد یک بانو و دختر سردار ذوالفقاری بوده و جزو آثار ملی ایران ثبت‌شده است.

وی ادامه داد: این مسجد کاربری مسجد و مدرسه را باهم داراست و دروس توسط روحانیون در این مسجد ارائه و تدریس می‌شود. سازنده این مسجد جمیله ذوالفقاری است که معماری و کاشی‌کاری‌های بسیار جذابی دارد و مربوط به دوره قاجار است.

از تجربه سفر به معبد دوران مغول تا غاری به قدمت ۳۰ میلیون سال

«دودکش جن» مکان بکر گردشگری

صفوی افزود: «دودکش جن» نیز در شهرستان ماه‌نشان وجود دارد و مکان بسیار عجیب دارای صخره‌های عمودی و مرتفع است.

وی ادامه داد: مردم بر این باور عقیده بوده‌اند که این دودکش‌ها خانه اجنه بوده و اجنه در این مکان مهمانی برگزار می‌کرده‌اند، مضافاً اینکه این صخره‌ها جزو آثار زمین‌شناسی است و تصاویر بسیار زیبایی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: در شهرستان ایجرود نیز قلعه‌ای وجود دارد که یک شهر کاملاً زیرزمینی به شمار می‌رود و در عمق چهارم‌تری سطح زمین قرار دارد. این قلعه دارای پلکان است و جزو معماری صخره‌ای ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به پل سردار در زنجان گفت: «مسجد جامع آببر» مربوط به دوره سلجوقیان و جزو مساجد شبستانی ایران و دارای معماری منحصربه‌فرد است.

صفوی اضافه کرد: «آبشار هشترخان طارم» در روستای گلار قرار گرفته که ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است. مسیر آن خاکی است اما بسیار جالب و دیدنی است و در طول مسیر نیز امام‌زاده مثنی (ع) واقع‌شده و در بافت تاریخی خود روستای لار قرارگرفته که بسیار زیبا است.

وی ادامه داد: این آبشار دارای حدود دو ساعت پیاده‌روی و دارای درختان فندق و منطقه بکر کوهنوردی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بابیان اینکه هنوز هم مسیر بسیاری از روستاهای طارم مثل روستاهای شمال کشور مشخص نشده، اضافه کرد: «روستای شید» در طارم از دیگر مناطق دیدنی زنجان است که جزو روستاهای هدف گردشگری و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است.

وی با اشاره به وجود چشمه‌ساران متعدد و غار شگفت‌انگیز سیدباغی، همچنین مناطق ییلاقی و امامزاده سیدمحمد ماهوری در زنجان اظهار کرد: این منطقه هم‌اکنون به دلیل برگزاری جشنواره گیلاس بسیار معروف و شناخته‌شده و دارای تأسیسات گردشگری بسیاری است.

صفوی بابیان اینکه در این منطقه پرورش ماهی انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر به‌قدری این مکان‌های گردشگری قوت گرفته‌اند که برای ماه‌های آتی رزرو می‌شوند.

وی گفت: روستای ماه‌نشان دارای معماری پلکانی هست و قدمت آن به چهار هزار سال قبل بازمی‌گردد. این روستا بسیار زیبا و شبیه ماسوله در شمال کشور است که در ۱۳۳ کیلومتری شمال غرب زنجان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان تصریح کرد: روستای شیلاندر زنجان نیز در ۱۵ کیلومتری روستای تهم زنجان و طارم قرار گرفته و دارای دره‌های بکر و فوق‌العاده است. همچنین ۳۴ خانواده در این روستا زندگی می‌کنند و قدمت این روستا به ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

وی گفت: مردم کاملاً از زندگی ماشینی و شلوغی‌ها به دور بوده و مردم این روستا لباس‌های سنتی خود را کاملاً حفظ کرده‌اند، همچنین در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار خنک است.

صفوی اضافه کرد: «روستای درسجین» نیز دارای بافت سنتی و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی بوده و در حال ساخت مکان‌های گردشگری است.

وی با بیان اینکه چندین امامزاده در شهرستان ابهر زنجان وجود دارد، گفت: معماری صخره‌ای بسیار فوق‌العاده در روستای قروه بسیار باشکوه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به پل تاریخی در روستای قروه، اظهار کرد: یک مسجد متعلق به دوره سلجوقی در این روستا وجود دارد و قدیمی‌ترین مسجد زنجان به شمار می‌رود.

از تجربه سفر به معبد دوران مغول تا غاری به قدمت ۳۰ میلیون سال

«گنبد سلطانیه» بنای منحصربه‌فرد مربوط به دوره ایلخانی

صفوی تأکید کرد: «گنبد سلطانیه» منحصرترین بنا در زنجان است که قدمت ایلخانی و تنها ثبت جهانی استان زنجان محسوب می‌شود. این گنبد در سال ۱۳۸۴ ثبت یونسکو شده و در سال ۱۳۳۰ هم ثبت ملی شده است. گنبد سلطانیه جز هفتمین اثر ایران است که ثبت‌شده و دارای بنایی بسیار فاخر و دارای ارتفاع ۴۸ و نیم متر است.

وی اضافه کرد: دورتادور آن برج و بارو دارد و تعداد پله‌های آن در حروف ابجد نشان‌دهنده نام امام علی (ع) است. ضمن اینکه قبر خود پادشاه نیز در این بنا و قسمت سرداب قرار دارد و بنا بر این است که زیرساخت‌های گردشگری بیشتری در آن مهیا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه شهر سلطانیه درمجموع یک شهر تاریخی محسوب می‌شود، اضافه کرد: روستای ایجرود دارای سد طبیعی و فوق‌العاده دیدنی است، به‌گونه‌ای اگر اندازه یک متر از زمین این روستا توسط افراد کنده‌کاری شود به آب خواهند رسید و به‌نوعی روستایی پر آب و پربرکت است.

وی با بیان اینکه همه‌ساله جشنواره‌های متعددی همچون سیر، گیلاس، انار، رب انار در طارم برگزار می‌شود، ادامه داد: هر سال جشنواره زردآلو و امسال برای نخستین‌بار جشنواره ماهی در روستای ماه‌نشان برگزار شد.

صفوی افزود: جشنواره سیب در شهرستان خرمدره، جشنواره آش و اکو در شهر زنجان، جشنواره گندم و گردو در شهرستان خدابنده برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در روستای سهره ورد شهرستان خدابنده علاوه بر جشنواره گردو و گندم هرساله همایش و جشنواره شیخ اشراق نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در پایان تأکید کرد: دو هزار اثر میراث فرهنگی و گردشگری در استان زنجان شناسایی‌شده که تاکنون هزار مورد از این آثار ثبت ملی شده است.

کد خبر 649388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.