اقتصاد مستحکم لازمه استقلال کشور است / ضرورت کنترل تورم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وجود اقتصاد مستحکم را برای حفظ استقلال، بالا بردن توان چانه‌زنی و تاثیرگذاری بین‌المللی کشور ضروری دانست و گفت: در اثر تولید، فرهنگ، زبان و باورهای ما نیز به ملت‌های دیگر انتقال می‌یابد اقدامی که در سطح رایزنان و مجموعه‌های فرهنگی قابل انجام نیست.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره نام‌گذاری سال به عنوان مهار تورم و رشد تولید اظهار کرد: مشی رهبر معظم انقلاب همواره بر این بوده که نقاط و نکات مهم برای جهت‌گیری‌های کلی کشور و تمرکز امکانات برنامه‌ریزی‌های کشور را به عنوان یک راهبرد برای پیگیری در آینده مطرح کنند.

وی مبنای انتخاب این راهبرد را نیازها و اولویت‌های اساسی کشور که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، دانست و افزود: به طور قطع این راهبرد به پشتوانه مطالعاتی و برنامه‌ریزی قوی نیاز دارد و بر این اساس رهبر معظم انقلاب به این نتیجه می‌رسند که برنامه‌ریزی کشور در سال آینده بر این نکته متمرکز شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب دیدن معیشت مردم در سال‌های گذشته گفت: این تنگناهای ایجاد شده از دغدغه‌های نظام نیز بوده است اما در این حوزه توفیق کمتری داشتیم؛ گرچه در حوزه‌هایی مانند دانش‌بنیان‌ها که سال گذشته مورد توجه قرار گرفت به پیشرفت‌های خوبی دست یافتیم و این حوزه به یک مزیت برای کشور ما تبدیل شده اما این مسئله آغاز یک راهبرد است و قرار نیست که در پایان سال متوقف شود.

شعارهای سال تاریخ مصرف ندارد

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که شعار سال مطرح می‌شود، مسئولان و مردم باید به این نکته توجه کنند این شعار تاریخ مصرف یک‌ساله ندارد، بلکه تاکید بر آغاز راهی است که باید همچنان پیش گرفته شود و ادامه پیدا کند.

مرحبا مباحثی مانند دانش‌بنیان‌ها، اشتغال و مواردی که در سال‌های گذشته به عنوان شعار سال مطرح شد را تحت تأثیر تورم دانست و ادامه داد: تورم، خروجی مجموعه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و مجموعه داده‌های درست و اشتباهی است که به یک سیستم اقتصادی وارد می‌شود.

وی با اشاره به نقش تورم کنترل شده به عنوان موتور محرکه برای اقتصاد تاکید کرد: از سوی دیگر تورم می‌تواند سفره مردم را کوچک کند و ارزش پول ملی را از بین ببرد، منافع کشور را به سمت اتلاف هدایت کند و مصیبت‌ها و مفسده‌های بسیاری را از نظر اقتصادی به بار بیاورد که مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، امنیتی و موارد دیگر را به دنبال خواهد داشت.

مرحبا توجه ویژه به مسئله تورم و کنترل آن را ضروری دانست و گفت: کنترل تورم نیازمند به انضباط اقتصادی است برای رسیدن به این هدف است که تولید بدون پشتوانه، کسری بودجه، ناترازی در نظام بانکی، خلق پول بدون پشتوانه، فرار مالیاتی و مواردی مانند آن را از بین ببریم و انضباط کامل پولی و مالی برقرار کنیم، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به مقدار کافی در کشور ایجاد و نقدینگی کنترل شود.

راهکارهای ایجاد تورم متعادل و رشد اقتصادی

وی برآیند همه این اقدامات را باعث ایجاد تورم متعارف و متعادل دانست و یادآور شد: در این صورت اقتصاد کشور می‌تواند با شادابی به حرکت خود ادامه دهد و تولید افزایش یابد زیرا تورم بالا با افزایش هزینه‌های تولید به این بخش آسیب وارد می‌کند، بسیاری از مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی و کارخانه‌های ما ایجاد شد به دلیل تورم بالا است که باعث می‌شود اندوخته‌های مؤسسات اقتصادی به‌سرعت ارزش خود را از دست دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم کنترل تورم در حد متعارف برای ایجاد رشد اقتصادی گفت: بر اساس نظریات اقتصادی، تورم و رکود تا حدودی عکس یکدیگر عمل می‌کنند اما در کشورمان دچار یک دام اقتصادی شده‌ایم که با دو عامل تورم بالا و رکود بسیار شدید روبه‌رو هستیم که هر دو باید درمان شود.

وی افزود: سال گذشته با وجود تحریم‌های اقتصادی، توطئه‌های بسیار زیادی بر ما تحمیل شد و مردم روزهای تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشتند، در نتیجه گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی در اثر نبود رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری کافی به معیشت مردم آسیب وارد کرده است و به دلیل نبود رشد کافی تولید با آمار بسیار بالای بیکاری به ویژه در قشر جوان روبه‌رو هستیم.

راه‌حل بیکاری افزایش ظرفیت استخدام نیست

مرحبا با تاکید بر اینکه حل مشکل بیکاری به معنای افزایش ظرفیت استخدام در ادارات دولتی نیست، گفت: راهکار حل بیکاری افزایش تولید، رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد است که باعث خلق پول و کارآفرینی می‌شود؛ بنابراین نام‌گذاری امسال یک توصیه راهبردی بسیار مهم و درجه یک است که باید به آن توجه شود.

وی ضمن اظهار امیدواری مبنی بر این که مسئولان با این موضوع به شکل تبلیغاتی برخورد نکنند، تاکید کرد: این نام‌گذاری یک راهبرد عملیاتی برای کشور است که باید به آن توجه اساسی داشته باشیم نه اینکه در صدا و سیما و برخی رسانه‌ها به آن بپردازیم اما از نظر عملیاتی و اجرایی ضعیف عمل کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت رشد تولید تصریح کرد: نباید فرصت را از دست دهیم، کشورهای دیگر در حال رشد و تسخیر بازارهای ما هستند و دشمنان نیز با سوءاستفاده از این مسئله، مشکلاتی را برای ما در داخل کشور ایجاد خواهند کرد.

نقش اقتصاد در حفظ استقلال و تأثیرگذاری بین‌المللی

وی دلیل اصلی دشمنی‌ها با نظام جمهوری اسلامی ایران را استقلال و متکی به خود بودن کشور معرفی کرد و افزود: دشمنان نمی‌خواهند که هدف مهم و بزرگی به نام استقلال در کشور ادامه داشته باشد، بلکه خواسته آنها این است که ما نیز مانند برخی کشورها گاو شیردهی برای تأمین منافع آنها باشیم، بنابراین استقلال کشور هزینه دارد و یکی از راه‌های مبارزه با دشمنان تقویت و رشد اقتصادی است.

مرحبا وجود اقتصاد مستحکم را برای حفظ استقلال، بالا بردن توان چانه‌زنی و تأثیرگذاری بین‌المللی کشور ضروری دانست و گفت: در اثر تولید، فرهنگ، زبان و باورهای ما به ملت‌های دیگر انتقال می‌یابد بر این اساس می‌توان گفت اقدامی که در سطح رایزنان یا مجموعه‌های فرهنگی قابل انجام نیست با تولید محصولات اقتصادی و صنعتی یا کشاورزی امکان‌پذیر خواهد بود، بنابراین باید به این مسئله بسیار توجه کنیم و به جایی برسیم که در پایان سال از توفیقات دست‌یافته در این راه صحبت کنیم.

کد خبر 649280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.