ایران؛ محور الفت و همکاری در آسیا / ادامه سیاست توسعه روابط منطقه‌ای در سال جدید

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبدیل جایگاه ایران به محور اتفاق‌نظر، الفت و همکاری در منطقه آسیا گفت: مجموعه کشور با این روند همراهی کردند و اکنون دولت در حال چیدن میوه هدف‌گذاری خود در بخش‌های مختلف است که این روند در سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره رابطه دیپلماتیکی ایران و عربستان اظهار کرد: در دولت جدید ایران مبتکر نگاه به آسیا بوده و همین رویکرد باعث تقویت همکاری با روسیه و چین شده که قدرتمندتر شدن کشورهای آسیا و منطقه از یک‌سو و تضعیف غربی‌ها را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به ناکارآمدی مقابله غربی‌ها با این سیاست افزود: کشورهای اروپایی اگرچه برای ما دردسرآفرین بودند، اما نتوانستند آنچه که دنبال آن بودند را به دست آورند و مقاومت ملت ایران به نتیجه رسید به ویژه پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه که دولت را تقویت کرد و این بخشی از ثمرات مقاومت ملت است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون کشورهایی مانند عربستان به خوبی می‌دانند که اگر بخواهند مشکلات امنیتی خود را با بسیاری از کشورهای دیگر حل و فصل کنند، نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند، بنابراین جمهوری اسلامی ایران که تلاش می‌شد در منطقه و جهان منزوی شود، اکنون به محور اتفاق‌نظر، الفت و همکاری در منطقه آسیا تبدیل شده است.

وی ارتباطات با روسیه، چین و هند را بخشی از این روند دانست و گفت: به طور کلی اتفاقی که دولت در پیوستن به سازمان شانگهای رقم زد و مجلس شورای اسلامی از آن با قاطعیت حمایت کرد، زمینه‌هایی را برای ملت ایران ایجاد کرده است که بتوانیم به دستاوردهای بالاتری برسیم و در منطقه جایگاه بهتری داشته باشیم.

مقتدایی بخشی از این جایگاه را مربوط به روابط تجاری، مالی، پولی، بانکی و مانند آن معرفی کرد و یادآور شد: بخش دیگر نیز می‌تواند توسعه روابط در ابعاد فرهنگی، اعتقادی و حفظ امت اسلامی باشد که یکی از دیدگاه‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به انجام پنج دور مذاکرات در عراق از سوی دولت ادامه داد: مذاکره آخر در چین اتفاق افتاد بنابراین وزارت امور خارجه کشور نقش بسیار سازنده‌ای را در این حرکت جدی دنبال کرده است به طور کلی مجموعه کشور با این روند همراهی کردند و اکنون دولت در حال چیدن میوه هدف‌گذاری خود در بخش‌های مختلف است که این روند در سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد.

کد خبر 649045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.