افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور / افراد مبتلا تا ۵ روز در خانه بمانند

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش موارد کرونا در کشور از قبل پیش‌بینی می‌شد، گفت: توصیه می‌کنیم که افراد علامت‌دار در منزل بمانند و تا پنج روز بعد از رفع علائم حاد از قرنطینه خارج نشوند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، بابک عشرتی درباره وضعیت کرونا در کشور، اظهار کرد: از قبل، افزایش موارد کرونا پیش‌بینی می‌شد و به نظر می‌رسد که این روند افزایشی تا مدتی ادامه یابد، اما نمی‌توانیم بگوییم که موارد بیماری چقدر افزایش می‌یابد. درحال‌حاضر بیشترین سویه‌هایی که گزارش می‌شود، اُمیکرون است که راه‌های تنفسی فوقانی یعنی حلق، بینی و گلو را درگیر می‌کند. به همین دلیل، بیماری نسبتاً سبک‌تر است اما سرایت‌پذیری آن بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی است.

وی با بیان اینکه از آنجایی که بیماری سبک‌تر است، میزان مرگ‌ومیر و بستری کمتر است، افزود: البته از آنجایی که تعداد موارد ابتلاء افزایش می‌یابد، به تبع آن میزان مراجعین به بیمارستان‌ها هم افزایش می‌یابد و برخی مبتلایان به دلیل ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای و داشتن عوامل خطر بدحال شده و به بستری نیاز خواهند داشت.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: باید بدانیم که کرونا تمام نشده است و نمی‌توان گفت که کرونا به سادگی از زندگی‌مان حذف می‌شود، بنابراین باید یاد بگیریم که مانند آنفلوانزا و بسیاری از بیماری‌های دیگر با آن زندگی کنیم. توصیه می‌کنیم افرادی که علائمی مانند گلودرد، سرفه، تب، بدن درد و آبریزش بینی دارند، در منزل بمانند و تا پنج روز بعد از رفع علائم حاد مانند تب و آبریزش بینی از قرنطینه و منزل خارج نشوند. این اقدام دو خاصیت دارد؛ باعث می‌شود که انتقال ویروس بسیار کاهش یابد، زیرا بیشترین انتقال ویروس را افراد علامت‌دار انجام می‌دهند و دومین خاصیت ماندن در خانه، این است که استراحت در منزل می‌تواند به سرعت بهبود علائم و بهبود بیماری کمک زیادی کند.

وی گفت: افراد علامت‌دار در منزل از مایعات گرم و دمنوش‌های مختلف، استفاده کنند تا علائم‌شان بهبود یابد. در عین حال اقدام دیگر این است که در میهمانی‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی، از دست دادن و روبوسی بپرهیزند، زیرا بیماری را منتقل می‌کنند. باید توجه کرد که همان دور هم بودن، کفایت می‌کند و بهتر است دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم.

عشرتی تاکید کرد: در عین حال در زمینه تزریق واکسن کرونا، طبق اعلام وزارت بهداشت توصیه می‌کنیم که نوبت‌های یادآور واکسن یعنی دوزهای سوم و چهارم تزریق شود؛ به ویژه افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون انواع سرطان مبتلا هستند یا پیوند عضو انجام داده‌اند، نوبت‌های یادآور خود را تزریق کنند. خیلی هم تفاوتی ندارد که چه واکسنی تزریق می‌کنند، اما به هر حال بهتر است که دوزهای یادآورشان را تزریق کنند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک، گفت: توصیه ما این است که به ویژه در فضاهای بسته و جاهایی که ازدحام زیادی وجود دارد، مانند اتوبوس و مترو ماسک بزنند، زیرا هنوز هم وسیله مؤثری برای جلوگیری از انتقال کرونا محسوب می‌شود.

کد خبر 649041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.