چه نکات تغذیه‌ای را در سفرهای نوروزی باید رعایت کنیم؟

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: به تازگی شاهد آغاز سفرهای هموطنان در آستانه فرارسیدن نوروز هستیم و افراد باید نکات لازم را در طول سفر رعایت کنند تا ضامن سلامتی‌شان باشد.

اعظم زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به تازگی شاهد آغاز سفر هم‌وطنان در آستانه فرارسیدن نوروز هستیم و افراد باید نکات لازم را در طول سفر رعایت کنند تا ضامن سلامتی‌شان باشد.

وی ادامه داد: تا حد امکان غذای مصرفی در طول سفر را خود آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن یا خرید مواد غذایی از دست‌فروشان خودداری کنند و غذایی که برای بین راه تهیه می‌کنیم، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مانند انواع خورشت‌ها، سریع‌تر فاسد می‌شود، زیرا میکروب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: غذاهای خشک همراه با سبزی‌های تازه که خوب شسته شده باشد، غذاهای مناسبی برای سفر است، همچنین در طول سفر از مصرف پنیر، سرشیر و خامه غیرپاستوریزه پرهیز کنیم، چرا که مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلاء به بیماری تب مالت را به همراه دارد.

وی افزود: مصرف سس مایونز و سایر سس‌های چرب از نظر تغذیه‌ای به طور کلی توصیه نمی‌شود و در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس‌های خامه‌ای خودداری کنیم، بنابراین می‌توانیم با مخلوط ماست، آب‌لیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنیم.

زمانی خاطرنشان کرد: در طول سفر غذاهایی را در رستوران سفارش دهیم که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشد. گاهی ممکن است در رستوران‌ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود و از خرید و مصرف نوشیدنی‌های محلی مثل آب زرشک، آب آلبالو، همچنین لواشک، تمبر هندی، آلوچه غیر بسته‌بندی شده و بدون کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت خودداری کنند، با خوردن این نوع مواد غذایی غیربهداشتی ممکن است انواع آلودگی‌های انگلی به بدن منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: افراد باید برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب همراه داشته باشند که بهتر است از نوع آب معدنی باشد.

کد خبر 648928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.