۱۸۶ بانک آمریکایی در آستانه فروپاشی

روزنامه «نیویورک پست» در گزارشی نوشت: در ادامه بحران بانکی آمریکا، ۱۸۶ بانک دیگر این کشور ممکن است در معرض همان سرنوشتی قرار بگیرند که بانک «سیلیکون ولی» دچار آن شد و از هم فروپاشید.

به گزارش ایمنا، روزنامه آمریکایی نیویورک پست اعلام کرد: گزارش «شبکه تحقیقات علوم اجتماعی» نشان می‌دهد که ۱۸۶ بانک در سراسر آمریکا وجود دارند که اگر نیمی از سپرده‌گذاران آنها به سرعت سرمایه‌های خود را خارج کنند، ممکن است از هم فروبپاشد.

بر اساس این گزارش، در صورت رویارویی این مؤسسه‌های مالی با مشکل مشابه بانک سیلیکون، حتی سپرده‌گذارانی که ۲۵۰ هزار دلار یا کمتر در این بانک‌ها دارند، ممکن است برای برداشت پول خود مشکلاتی داشته باشند.

نیویورک پست اضافه می‌کند: نگرانی این است که این بانک‌ها مقدار زیادی از دارایی‌هایشان در گرو و اوراق قرضه دولت است؛ از همین‌رو، ارزش این سرمایه‌گذاری‌های با نرخ سود پایین، با افزایش نرخ سود از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) طی یک سال گذشته، کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، بانک «سیلیکون ولی» با تاثیرپذیری از این مسئله، مجبور به فروش بعضی از اوراق قرضه شد تا تقاضاهای مشتریان خود برای خروج پول‌هایشان را برآورده کند که منجر به ضرر حدود دو میلیارد دلاری شد.

این گزارش می‌افزاید: از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت‌های حوزه «آی تی» که سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری بانک «سیلیکون ولی» را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبه‌رو شدند.

نیویورک پست یادآوری کرده است: با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان‌های وارده را جبران کند. این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه‌گذاران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه‌های خود بزنند.

در ادامه این گزارش آمده است: اندکی پس از تعطیلی «سیلیکون ولی» مقام‌های فدرال، بانک زیان‌ده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را نیز تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همچون «سیلیکون ولی» با افزایش خروج سپرده‌ها روبه‌رو شده بود.

کد خبر 648908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.