مزایا و معایب کشت علوفه هیدروپونیک

یکی از روش های جدید کشت که امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است روش هیدروپونیک است که به علت متفاوت بودن خود ، تنها امکان کشت برخی گیاهان با آن وجود دارد.

خواص ، مزایا و معایب مهم کشت علوفه هیدروپونیک

یکی از این گیاهان که کاربرد بسیار گسترده ای در زمینه دامداری دارد علوفه می باشد. به همین علت در صورتی که قصد کاشت علوفه به روش هیدروپونیک را دارید با ما در این مطلب همراه باشید چرا که ما در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب کشت علوفه هیدروپونیک را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب کشت علوفه هیدروپونیک این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. اما پیش از آنکه بر اساس این مطلب تصمیم به احداث یک گلخانه هیدروپونیک داشته باشید خوب است بدانید که برای ساخت این گلخانه مانند هر گلخانه دیگری به تجهیزات و امکانات خاصی نیاز دارید.

به همین علت ما در این مطلب امکان کسب اطلاعات در مورد شیوه ساخت گلخانه هیدروپونیک را نیز برایتان میسر کرده ایم. بدین منظور کافیست از طریق لینک رو به رو اقدام کنید و در مورد گلخانه هیدروپونیک به کسب اطلاعات لازم خود بپردازید : ساخت گلخانه هیدروپونیک

منظور از کشت علوفه هیدروپونیک چیست ؟

پیش از آنکه به مزایا و معایب کشت علوفه هیدروپونیک بپردازیم خوب است به اختصار در مورد این روش نه چندان جدید کشت گیاهان بپردازید. این کشت هرچند که به تازگی در ایران مورد استقبال قرار گرفته است اما قدمت آن به سال های بسیار دور بر می گردد که رگه هایی از آن در سنت ها ما همچنان دیده می شود. شیوه کاشت سبزه عید که ما برای نوروز انجام می دهیم همان شیوه کاشت هیدروپونیک است که به شیوه کاشت در آب معروف است.

در این روش به جای اینکه بستر رشد گیاه خاک باشد ،آب است و مواد مورد نیاز برای رشد و پرورش گیاه نیز از طریق آب به گیاه تزریق می شود. اگر خاطرتان باشد فوقا ذکر کردیم که این روش کشت باعث می شود که گیاهان خاصی قابل پرورش دادن با این روش باشند که که علوفه از همان ها می باشد. با این وجود باید با در نظر گرفتن معایب و مزایای این روش کشت به آن روی بیاورید که ما ابتدا از مزایای آن شروع می کنیم :

مزایا و معایب کشت علوفه هیدروپونیک

مزایا کشت علوفه هیدروپونیک

مهم ترین مزایایی که شما در روش کشت هیدروپونیک از آن برخوردار می شوید به این شرح می باشد :

  • کاهش هزینه رشد : از مهم ترین مزایایی که این روش برای دامداران دارد کاهش هزینه های رشد است چرا که مدت زمان به بار آمدن گیاهان کوتاه تر می شود و در هزینه ها تاثیر گذار است.
  • عدم نیاز به انبار کردن علوفه : در حالی که در روش سنتی باید علوفه را از زمین جدا کرد و در جایی انبار کرد در این روش علوفه در گلخانه باقی می مانند و به اندازه نیاز دام چیده و مورد استقاده قرار میگیرند در نتیجه نیاز به انبار داری نخواهد بود.
  • بالا رفتن سرعت کشت : در این روش گیاهان در مدت زمان کوتاه تری پرورش داده می شوند و در حقیقت بهره وری افزایش پیدا می کند.
  • حفظ خواص گیاه : معمولا در کشت علوفه به روش سنتی باید برای نگهداری این گیاهان آن هارا خشک کرد که بسیاری از خواص آن ها از بین می رود. در حالی که در این روش نیاز به خشک کردن علوفه نیست و در نتیجه خواص این گیاهان حفظ می شود.
  • حفظ خاک و محیط زیست : از مهم ترین مزایایی که کشت هیدروپونیک از آن برخوردار می باشد عدم نیاز به خاک است که یعنی خاک دچار فرسودگی نمی شود.
  • کاهش مصرف آب : تصور نکنید که با کاشت هیدروپونیک در مصرف آب زیاده روی کرده اید. در حقیقت کاملا بر عکس می باشد و شما در این شیوه کاشت آب کمتری نیز مصرف می نمایید.
  • عدم نیاز به استفاده از کود مضر : همانطور که می دانید در روش سنتی کاشت گیاهان استتفاده از کود صنعتی استفاده می شود که برای گیاهان مضر است در حالی که در این روش میزان استفاده از این کود ها به صفر می رسد و سلامت گیاهان افزایش پیدا می کند.
  • آسان تر شدن برداشت : همانطور که می دانید در شیوه سنتی کاشت یکی از مراحل مهم و البته زمان بر مربوط به برداشت گیاهان است که البتع دشواری های مربوط به خود را دارد. این در حالی است که در کشت هیدروپونیک چون ریشه در خاک نیست جدا کردن آن نیز آسان تر و سریع تر و کم هزینه تر می باشد.
  • امکان برداشت علوفه تازه : در کاشت سنتی باید گیاهان را در زمان مناسب از خاک جدا کرد در حالی که در این روش در کل سال می توان به اندازه نیاز گیاه برداشت کرد و مابقی را در گلخانه هیدروپونیک نگه داشت.
  • نیاز به فضای کمتر : از بهترین ویژگی های این روش امکان پرورش علوفه در فضای کوچک تر است. این درحالی می باشد که در روش سنتی زمین های بزرگی باید برای کاشت غذای دمای زیر کشت برود که از نظر کشاورزی شاید چندان درست و مناسب نباشد.

با وجود تمامی این مزایای است که شاید کشت هیدروپونیک علوفه یکی از بهترین روش هایی باشد که شما می توانید انتخاب کنید. اما در کنار مزایا نباید از معایب این روش کشت غافل بمانید. در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از مهم ترین معایب کشت هیدروپونیک نیز آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

مزایا و معایب کشت علوفه هیدروپونیک

معایب کشت علوفه هیدروپونیک

در کنار مزایا این روش کشت نباید از معایب آن غافل ماند. به همین علت در این مطلب علاوه بر مزایا ، معایب کشت هیدروپونیک را نیز به تفصیل برایتان توضیح می دهیم :

  • امکان گندیده شدن بذر ها : در این روش کشت باید بسیار مراقب دما و رطوبت محیط باشید چرا که بذر ها در معرض کپک زدگی و گندیدگی قرار دارند.
  • نیاز به استفاده از سیستم برقی : سیستم گلخانه های مجهز هیدروپونیک با ژنراتور کار می کند و در صورتی که امکان تهیه این تجهیزات نباشد یا به علت اختلالات برقی مشکلی برای آن ها به وجود بیاید به صورت فیزیکی باید جریان اب را کنترل کرد که سختی زیادی دارد.
  • تولید گیاهان محدود : همانطور که گفتیم حتی در علوفه نیز برخی انواع خاص با این روش کشت سازگار می باشند که موجب می شود در کشت علوفه و انواع آن محدودیت به وجود بیاید.
  • نیاز به کسب تخصص : تمام مزایایی که فوقا به آن پرداختیم در صورتی حاصل می شود که به صورت اصولی به کشت هیدروپونیک بپردازید. در نظر داشته باشید که این روش کشت نیز می توان قلق ها و دشواری های خود را به همراه داشته باشد و به همین علت تخصص در این مورد تا حدودی نیاز می باشد.

ما در این مطلب سعی کردیم تا تمامی مزایا و معایب کشت علوفه هیدروپونیک را برای شما شرح دهیم. در صورتی که پس از این مطلب قصد احداث گلخانه هیدروپونیک را دارید می توانید از لینک ابتدای این صفحه استقاده نمایید. امیدواریم از این مطلب استفاده نموده باشید.

کد خبر 648869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.