اجرای آیین فراموش شده نوروز و رمضان در «هم‌صدا»

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان از اجرای آیین فراموش شده نوروز و رمضان در قالب برنامه «هم‌صدا» خبر داد.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌های دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان با عنوان» «هم‌صدا» در نوروز ۱۴۰۲ از دوم تا دوازدهم فروردین‌ماه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۳۰ در موزه‌های گرمابه علیقلی‌آقا، عصارخانه شاهی، حمام شاهزاده‌ها همچنین در ترمینال‌های اصفهان برای شهروندان و گردشگران نوروزی اجرا می‌شود.

وی افزود: حاجی فیروز و عروسک مبارک هم جزو ویژه‌برنامه‌هایی است که در گذشته به‌صورت سیاه یا عادی بودند؛ امسال چهار گروه مبارک در میدان امام، عصارخانه شاهی، حمام شاهزاده و در سه یا چهار ترمینال به اجرای برنامه می‌پردازند و نوید رسیدن بهار را می‌دهند و بهاریه‌خوانی دارند.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای آئینی شهرداری اصفهان تصریح کرد: به دلیل تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان بخش‌هایی از اجرای این برنامه به ماه مبارک رمضان وصل می‌شود و اشعارشان متناسب با این ماه خواهد بود.

برگزاری نقالی محیطی

وی خاطرنشان کرد: نقالی محیطی برنامه دیگری است که با استقرار یک گروه در پل خواجو همه‌روزه اجرا می‌شود.

قربانی گفت: در این برنامه یک نقال به انضمام یک گروه نمایش محیطی با موضوع زاینده‌رود به اجرای نقالی و نمایش می‌پردازند و شرکت در این برنامه رایگان است.

برگزاری خیمه شب‌بازی و صندوق‌بازی در موزه گرمابه علیقلی‌آقا

وی ادامه داد: دو گروه خیمه شب‌بازی و صندوق‌بازی نیز در موزه علیقلی‌آقا و چهار ترمینال با موضوع نوروز به اجرای نمایش می‌پردازند.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان گفت: صندوق‌بازی از بازی‌های قدیمی است که عروسکی از داخل صندوق خارج می‌شود و به اجرای نمایش با موضوع نوروز می‌پردازد، در واقع صندوق‌بازی نوعی خیمه شب‌بازی است.

برگزاری قندستان در محله علیقلی‌آقا

وی اظهار کرد: قندستان دیگر برنامه‌ای است که در آن نقالی‌های طنز در محله علیقلی‌آقا، داخل موزه عصارخانه شاهی و ترمینال‌ها توسط یک گروه طنز متناسب با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان اجرایی می‌شود.

قربانی گفت: میر نوروزی، آئینی از گذشته است که گروهی با موضوع نوروز در موزه علیقلی‌آقا و عصارخانه شاهی به اجرای آن خواهند پرداخت.

وی اظهار کرد: منقبد خوانی، آئینی است که از گذشته در ماه رمضان اجرا می شده و امسال نیز در موزه علیقلی‌آقا، عصارخانه شاهی، ترمینال، حمام شاهزاده و پل خواجو این آئین اجرا خواهد شد.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان افزود: دو نمایش خیابانی هم با موضوع آئین‌های نوروزی در ترمینال‌ها و محله علیقلی‌آقا اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: شبیه‌پرده‌خوانی نیز به پرده‌خوانی قصص قرآنی می‌پردازد و قصه‌های قرآنی سلیمان و بلقیس، یوسف، ذبح اسماعیل و در مجموع پنج قصه قرآنی را اجرا می‌کند.

قربانی گفت: یک گروه تمام قصه‌ها را در این بخش اجرا می‌کند و احتمال آنکه پل خواجو نیز محل اجرا باشد، وجود دارد.

برگزاری آئین گشایش

وی خاطرنشان کرد: آئین گشایش که به مناجات‌خوانی و چاووشی خوانی برمی‌گردد در میدان امام (ره)، بازار و مناطق پانزده‌گانه توسط کاروانی در حرکت به اجرا می‌پردازد.

رئیس دفتر هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان افزود: حاجی فیروز اصفهانی نیز توسط یک گروه در موزه علیقلی‌آقا، عصارخانه شاهی، حمام شاهزاده و ترمینال‌ها اجرا خواهد داشت.

وی گفت: نقل تن و ترنا اشاره به زندگینامه کربلایی کاظم ساروقی که یک‌شبه حافظ قرآن شد دارد و یک برنامه تلویزیونی هم در رابطه با سیاه‌بازی و نقالی از شبکه‌های تلویزیونی با نام آئینه پنج، در نوروز پخش خواهد شد.

کد خبر 648795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.