چند درصد از جان‌باختگان تصادفات نوروز زیر ۱۸ سال داشته‌اند؟

در طول طرح نوروزی که از بیست‌وچهارم اسفند آغاز و تا چهاردهم فروردین‌ماه ادامه داشت، ۸۷۱ تن جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند؛ علت عمده تصادفات در شهر تهران، توجه نکردن به جلو بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در طرح نوروزی که از بیست‌وچهارم اسفند آغاز و تا چهاردهم فروردین‌ماه ادامه داشت، بیش از ۵۱۳ میلیون تردد در جاده‌های کشور به ثبت رسید، اظهار کرد: در این مدت ۸۷۱ تن نیز جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابرین پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بوده‌اند.

وی تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی را ۸۵ هزار و ۴۶۹ فقره اعلام کرده و افزود: مقایسه آمار تصادفات با میزان ترددهای انجام شده حاکی از آن است که تنها دو صدم درصد از کل ترددهای کشور منجر به تصادف شده که این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با سال‌های قبل داشته است. عمده این تصادفات نیز خسارتی بوده است.

سهم خودروهای داخلی و خارجی در تصادفات منجر به مرگ

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، درباره سهم خودروهای داخلی و خارجی از کل تصادفات فوتی گفت: ۲۷ درصد خودروها در تصادفات فوتی خودروی پژو، ۲۴ درصد خودروی پراید، پنج درصد خودروهای خارجی و کمتر از یک درصد هم اتوبوس بودند، مابقی نیز مربوط به انواع دیگر خودرو و موتورسیکلت است.

وی متوسط سرعت تردد در جاده‌های کشور در طول اجرای طرح نوروزی را ۷۹ کیلومتر بر ساعت در جاده‌ها اعلام کرد و تصریح کرد: بالاترین میانگین سرعت در خراسان جنوبی با ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت و کمترین میانگین سرعت نیز ۶۱ کیلومتر بر ساعت در استان گیلان بود. بارندگی‌ها و ترافیک معابر در کاهش میانگین سرعت اثرگذار بود.

حسینی خاطرنشان کرد: در طول اجرای طرح نوروزی ۳۵ هزار و ۱۹۵ نمره منفی برای ۶۲۰۵ راننده ثبت شده است. ۴۰ هزار و ۴۳۸ مورد توقیف ساعتی و ۳۶ هزار مورد توقیف روزانه به دلیل تخلفات حادثه‌ساز نیز در سراسر کشور انجام شده و در ابتدای طرح نیز یک و نیم میلیون پیامک هشدار برای رانندگان پرخطر ارسال شده است.

اراِئه بیش از شش میلیون نفر-ساعت خدمت در طرح نوروزی

وی از ارائه شش میلیون و ۲۱۲ هزار و ۶۴۰ نفر-ساعت خدمت در سطح معابر و محورهای مواصلاتی نیز خبر داد و گفت: خودروهای گشت پلیس راه و راهور در طول طرح ۹ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۲۸ کیلومتر پیمایش داشتند.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا به آمار انسداد مسیرها اشاره کرد و ادامه داد: تلاش ما این بود که در طول اجرای طرح هیچ محوری مسدود نشود، مگر آنکه ایمنی مردم به خطر بیفتد، در همین راستا نیز ۹ مورد انسداد راه به دلیل ریزش کوه یا سیلاب داشتیم. در مجموع در طول ۱۳ روز از اجرای طرح نوروزی امسال پلیس راه درگیر شرایط جوی ناپایدار، برف و باران، بوده است.

وی در ادامه به آمار جریمه خودروهای متخلف اشاره کرد و افزود: در طول اجرای طرح سه میلیون و ۵۶۴ هزار و ۱۲۵ مورد تخلف اعمال قانون شد که این تعداد معادل ۱.۳ دهم کل ترددهای ما بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که حدود ۹۹ درصد رانندگان در هنگام نوروز قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کردند. بیشترین جریمه نیز در تهران بزرگ و خراسان رضوی صادر شده و کمترین جریمه نیز مربوط به استان خراسان شمالی است.

توجه نکردن به جلو، علت اصلی تصادفات شهر تهران

همچنین سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ علل تصادفات رانندگی در ایام نوروز را اعلام کرد و اظهار کرد: ۵۰ درصد علل تصادفات شهر تهران در مدت سپری‌شده از ایام نوروز به دلیل توجه نکردن به جلو بوده است و راکبان موتورسیکلت نیز بیشترین سهم تقصیر را از لحاظ کاربران ترافیکی داشته‌اند.

وی افزود: رتبه بعدی علت تصادفات به رعایت نکردن حق تقدم و تغییر مسیرهای ناگهانی بازمی‌گردد. درباره کاربران ترافیکی که سهم تقصیر در تصادفات داشته‌اند، ۲۲ درصد رانندگان خودروها، ۵۱ درصد راکبان موتورسیکلت و ۲۷ درصد باقی‌مانده نیز مربوط به عابران پیاده بوده است که در تصادفات سهم تقصیر داشته‌اند.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ به ماده ۱۸۰ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و خطاب به رانندگان گفت: این ماده با صراحت اعلام می‌دارد که رانندگان در هر شرایطی باید به جلو توجه کافی و لازم را داشته باشند و از انجام کارهایی مانند خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، صحبت کردن با دیگر سرنشینان و دیگر مواردی که موجب حواس‌پرتی و تمرکز نداشتن راننده نسبت به جلو می‌شود، خودداری کنند.

کد خبر 648578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.