اقدامات شهرهای جهان برای بهبود حمل‌ونقل عمومی

انتشار ویروس کرونا، تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی را به حداقل رساند، با این حال مدیران تدابیر ویژه‌ای را برای رونق بیشتر و بهتر عبورومرور از طریق خودروهای عمومی پیاده کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی، نقش مهمی در کاهش عبورومرور به وسیله خودروهای خصوصی ایفا می‌کند که این امر به سهم خود در کاهش انتشار کربن و به حداقل رسیدن اثرات جزایر گرمایی را به دنبال دارد.

در این راستا، مدیران شهرهای سراسر دنیا همواره تلاش کرده‌اند کیفیت وسایل حمل‌ونقل عمومی را بهبود ببخشند و به توسعه زیرساخت‌هایی بهتر برای عبورومرور آن‌ها بپردازند. هوشمندسازی وسایل نقلیه عمومی و زیرساخت‌های آن‌ها طی دهه گذشته باعث ایجاد تحولات بسیاری در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها شده و افزایش گرایش مردم به تردد از طریق آن‌ها را به دنبال داشته است.

در ادامه به معرفی استراتژی‌های شهرهای موفق جهان در زمینه بهبود حمل‌ونقل عمومی پرداخته می‌شود که بیشترین اثربخشی را در کاهش بحران‌های امروزی، یعنی آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی در پی داشته است.

اقدامات شهرهای جهان برای بهبود حمل‌ونقل عمومی

توسعه رویکرد حمل‌ونقل اشتراکی مردم‌محور در آمستردام

مدیران آمستردام هلند طی جلسات متعددی که با هم برگزار کرده‌اند، به اثربخشی وسایل حمل‌ونقل الکتریکی اشتراکی بر کیفیت زندگی شهروندان پی برده‌اند و به همین دلیل در نظر دارند در سال ۲۰۲۳ هر چه بیشتر به توسعه آن در شهر بپردازند. در این راستا، مراکز حمل‌ونقل الکتریکی اشتراکی شهر که تردد وسایل نقلیه برقی مختلفی مانند اسکوترها، دوچرخه‌ها، گاری‌های باربری و خودروهای الکتریکی را در بر می‌گیرد، تحولات بسیاری را بر مبنای سهیم‌سازی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های مربوطه تجربه خواهد کرد. در واقع، مدیران آمستردام در نظر دارند پس از انجام نظرسنجی‌های متعدد میان شهروندان از گرایش آن‌ها به عبور و مرور از طریق انواع روش‌های حمل‌ونقل الکتریکی اشتراکی آگاه شوند و به اعمال اقدامات ویژه‌ای برای تحقق آن‌ها بپردازند.

مدیران آمستردام بر این باور هستند که اگرچه مردم‌محورسازی حمل‌ونقل الکتریکی اشتراکی مزایای بسیاری را برای شهر و شهروندان به ارمغان خواهد آورد، با این حال چالش‌های بی‌شماری را نیز پیش روی آن‌ها قرار خواهد داد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چگونگی برقراری ارتباط با مردم و تشویق آن‌ها به ارائه ایده‌های خود در این زمینه اشاره کرد. مدیران برای تحقق این هدف، طرح‌ها و تصمیمات شهری را به‌طور کامل برای شهروندان شفاف‌سازی خواهند کرد و از این طریق، مردم را به مشارکت برای حل مشکلات مربوط به حمل‌ونقل الکتریکی اشتراکی سوق خواهند داد.

اقدامات شهرهای جهان برای بهبود حمل‌ونقل عمومی

بهره‌گیری از اتوبوس‌های بدون راننده در سیستم حمل‌ونقل عمومی آلمان

اتوبوس‌های خودران از ابتدای سال ۲۰۲۳، فعالیت خود را در بخش حمل‌ونقل عمومی شهرهای دارمشتات و آفنباخ در منطقه Rhine-Main آغاز کرده است. این اتوبوس‌ها در سطح چهار قرار دارد و به همین دلیل، تاکنون توانسته است رضایت کاربران را از نظر ایمنی و ارائه خدمات جلب کند. کمپانی آلمانی فناوری پویایی دیجیتال Ioki نیز از طریق تولید نرم‌افزارهای هوشمند پیشرفته‌ای در تسهیل خدمات اتوبوس‌های جدید نقش مهمی ایفا کرده و توانسته است امکان تلفیق نرم‌افزار خود را با نرم‌افزار موجود در اتوبوس‌های جدید فراهم بیاورد و از این طریق خدمات خود را به بهترین شکل ممکن در منطقه پیاده کند.

پیشرفت طرح هوشمندسازی حمل‌ونقل در سن‌خوزه

مدیران سن‌خوزه در کالیفرنیای آمریکا تلاش کرده‌اند با بهره‌گیری از رویکردهای شبکه Actelis و نرم‌افزارهای هوشمند مختلف به تسریع ارتقای حمل‌ونقل شهری بپردازند. بدون شک، به دنبال این اقدام، سامانه ترابری شهری در سراسر منطقه، شرایطی مدرن و هوشمند را تجربه خواهد کرد، ضمن اینکه برنامه‌ریزان سن‌خوزه ادعا کرده‌اند از رویکردهای هوشمند بیشتری برای تحقق اهداف بلندپروازانه خود در راستای بهبود حمل‌ونقل عمومی شهری بهره خواهند گرفت. اگرچه اقدامات اولیه برای اجرای طرح جدید آغاز شده و مدیران صرف هزینه سه میلیون دلاری را برای آن تخمین زده‌اند، با این حال اجرای کامل آن مستلزم زمان زیادی است و دست‌کم چند سال طول خواهد کشید. شبکه فیبر-مس هیبریدی Actelis متعهد شده است که قابلیت توسعه سریع و هوشمند اپراتورهای حمل‌ونقل عمومی سن‌خوزه را فراهم خواهد آورد و از داده‌های زمان واقعی برای تحقق این هدف و همچنین تأمین نیازهای سامانه ترابری شهری بهره خواهد برد.

اقدامات شهرهای جهان برای بهبود حمل‌ونقل عمومی

فناوری ابر، رویکرد ریودوژانیرو برای بهبود خدمات حمل‌ونقل

طرح مدیریت سامانه اتوبوس‌رانی ریودوژانیروی برزیل توسط یکی از آژانس‌های کرایه تاکسی از فوریه سال ۲۰۲۲ آغاز شد و خریداری ۲۹۱ اتوبوس تندروی جدید تا مارس ۲۰۲۳ را به دنبال داشت. این اقدام در راستای کاهش ازدحام اتوبوس‌ها، افزایش تعداد سفرها به وسیله آن‌ها و بهبود تجربه مسافران از تردد به وسیله خودروهای جدید پیاده شده است، ضمن اینکه کارآمدی کل شبکه که درحال‌حاضر میزبان بیش از ۱۲۰ کیلومتر، ۱۲۵ ایستگاه و هشت پایانه مسافربری است را در پی داشته است.

شهردار دومین شهر بزرگ برزیل ادعا کرده است که تا فوریه سال ۲۰۲۴، تعداد ۲۷۰ خودروی جدید را به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر خواهد افزود و پیاده‌سازی اقدامات اثربخشی را نیز با هدف افزایش خطوط جدید انتقال در رأس اهداف سال آینده خود قرار خواهد داد. در این راستا، از بستر نرم‌افزار Optibus بهره گرفته خواهد شد و تسهیل تردد روزانه را برای ۲۵۵ هزار مسافر در سراسر شهر در پی خواهد داشت.

بهره‌گیری از نرم‌افزار حمل‌ونقل هوشمند در ایتالیا

یکی از کمپانی‌های ارائه‌دهنده خدمات میکروموبیلیتی ایتالیا، قابلیت رزرو و پرداخت هزینه حمل‌ونقل از طریق یک نرم‌افزار را برای کاربران خود در شهرهای میلان، رم، ناپل و تورین فراهم آورده است و مدعی شده که خدمات خود را در راستای بهبود عبور و مرور در شهرهای ذکر شده تا دو سال آینده به میزان قابل‌توجهی توسعه خواهد داد. علاوه بر این، کمپانی نرم‌افزار Helbiz نیز به توسعه یک نرم‌افزار جدید پرداخته است که امکان آگاهی از هزینه سفرها و رزرو ارزان‌قیمت‌ترین آن‌ها را برای کاربران فراهم می‌آورد، ضمن این‌که قابلیت طراحی سفر و همراهی با آشنایان در مسیر را ممکن می‌کند.

اقدامات شهرهای جهان برای بهبود حمل‌ونقل عمومی

بهبود خدمات حمل‌ونقل عمومی در سوئیس

یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهروندان ویل در سوئیس برای تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی، نبود پیوند میان اتوبوس‌ها و قطارهای شهری بود که آن‌ها را به استفاده از خودروهای شخصی سوق می‌داد. در این راستا، مدیران شهر تصمیم گرفتند اپراتور حمل‌ونقل سوئیس را به ارائه یک استراتژی اثربخش برای حل مشکل دعوت کنند و به حمایت مالی آن‌ها برای پیاده‌سازی رویکرد نهایی بپردازند. در نهایت اینکه اپراتور حمل‌ونقل سوئیس به اجرای یک استراتژی مؤثر برای پیوند روش‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی در ویل پرداخت و توانست قابلیت دسترسی کاربران را به اطلاعات مربوط به سیستم حمل‌ونقل جدید و رزرو صندلی در آن‌ها افزایش دهد.

کد خبر 648530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.