دیوان کیفری بین‌المللی برای پوتین حکم جلب صادر کرد

دیوان کیفری بین‌المللی امروز(جمعه) با وارد کردن اتهام جنایت جنگی در اوکراین، برای رئیس جمهور روسیه قرار بازداشت صادر کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از رویترز، دیوان کیفری بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اتهام جنایت جنگی در اوکراین، قرار بازداشت صادر کرد. مسکو همواره اتهامات علیه نیروهای روسیه مبنی بر ارتکاب جنایت در جریان جنگ یک ساله با اوکراین را رد کرده است.

این دادگاه بین‌المللی با ادعای مظنون بودن پوتین به تبعید غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی ساکنان قلمرو اوکراین به فدراسیون روسیه، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرده است.

اوایل هفته جاری، رویترز در گزارشی مدعی شده بود که دیوان کیفری بین‌المللی در نخستین حکم صادره پس از آغاز تحقیقات درباره جنگ اوکراین، برای برخی قرار بازداشت صادر خواهد کرد. این دادگاه به طور جداگانه برای ماریا آلکسیِونا، کمیسر حقوق کودکان فدراسیون روسیه نیز به اتهامی مشابه قرار بازداشت صادر کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است و مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد.

پوتین اواخر فوریه ۲۰۲۲ بنا به درخواست جمهوری‌های دونباس برای رهانیدن آنها از ستم رژیم نئونازی کی‌یف، فرمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر کرد.

پس از گذشت چند ماه از جنگ، جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه دو منطقه زاپروژیا و خرسون پس از برگزاری همه‌پرسی و موافقت اکثریت ساکنان این مناطق با پیوستن به روسیه، به طور رسمی به مسکو الحاق شدند.

کد خبر 648497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.