اتحادیه نظامی ضد تحریم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اتحادیه نظامی ضد تحریم» نوشت: ایران، چین و روسیه رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» را آغاز کردند.

در این رزمایش که به مدت پنج روز در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین ناوهای نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه که دیروز وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شدند، حضور دارند.

وزارت دفاع چین در اطلاعیه‌ای در این باره با اشاره به اینکه این رزمایش بر اساس پیمان‌نامه نظامی میان نیروهای مسلح سه کشور انجام می‌شود، اعلام کرد: «این رزمایش به تعمیق همکاری عملی بین نیروی دریایی کشورهای شرکت‌کننده کمک و انرژی مثبت را به صلح و ثبات منطقه تزریق می‌کند.»

رزمایش‌های مشترک دریایی سه کشور از چهار سال پیش با برگزاری رزمایشی تحت همین عنوان کمربند امنیت دریایی در دریای عمان و اقیانوس هند آغاز شد.

رزمایش‌هایی که اگر چه بارها اعلام شده است برای رسیدن به امنیت و دریانوردی پایدار در اقیانوس هند و آبراهه‌های حیاتی آن و تأمین منافع سه کشور در این مسیر اجرا شده‌اند.

با این حال در چهارمین سال برگزاری متوالی از شکل‌گیری یک اتحاد نظامی-امنیتی پایدار و راهبردی حکایت دارند که در موازنه جدید نظام بین‌الملل معنا یافته و به همین دلیل با واکنش دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های این موازنه همراه است.

اتحادیه نظامی ضد تحریم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امنیت غذایی فقط برای نیمی از مردم!» نوشت: «امنیت غذایی» در کنار موضوعاتی همچون امنیت مرزها، امنیت اقتصادی و فرهنگی دارای اهمیت و برای تمامی ممالک در شمار مسائل راهبردی است.

کارشناسان این امر، امنیت غذایی را همسو با امنیت ملی تعریف می‌کنند: «امنیت غذایی با ابعاد اقتصادی و منابع انسانی امنیت ملی رابطه مستقیم و با ابعاد سیاسی – اجتماعی، دفاعی – نظامی و فرهنگی – علمی و فناوری آن رابطه غیرمستقیم دارد.

عرضه باثبات مواد غذایی نقش اساسی در امنیت غذایی جامعه دارد و در نهایت می‌تواند پایداری و استمرار امنیت غذایی را تضمین کند.»

اغلب نهادها و مقالات علمی پژوهشی، امنیت غذایی را این گونه تعریف کرده‌اند: «دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی همه مردم در تمام زمان‌ها به موادغذایی کافی و سالم به‌طوری‌که نیازهای غذایی و ترجیحات غذایی آنها برای یک زندگی سالم و فعال برآورده شود.»

اقتصاد سبز آنلاین، این تعریف را از سازمان ملل دانسته است. به هر روی، در یک نگاه کلی، امنیت غذایی هر آنچه را که مرتبط با تأمین غذا باشد و در پی آن «سلامت» را در پی داشته باشد، شامل می‌شود.

ما در این گزارش، دو بخش تولید محصولات کشاورزی و سبد غذایی ایرانیان را بررسی می‌کنیم. رهبر انقلاب: برای امنیت غذایی نباید هیچ نگرانی وجود داشته باشد امنیت غذایی، همواره در سه دهه اخیر، از جمله موضوعات مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است.

ایشان به طور مشخص در نخستین سخنرانی ۱۴۰۱ در این باره گفتند: «مسئله کشاورزی و دامداری بسیار مهم است و کشور باید در محصولات پایه غذایی همچون گندم، جو، ذرّت، خوراک دام و دانه‌های روغنی به امنیت کامل و خودکفایی لازم دست پیدا کند… وقتی که در باب کشاورزی توانستیم این پیشرفت‌ها را به وجود بیاوریم و تحول جدی ایجاد بکنیم این موجب می‌شود که اولاً امنیت غذایی کشور حاصل بشود و به دست بیاید. یعنی کشور از لحاظ مسائل غذایی هیچ‌وقت دچار مشکل نشود، هیچ نگرانی‌ای وجود نداشته باشد.»

اتحادیه نظامی ضد تحریم

کد خبر 648267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.