مدیریت بارندگی بهره‌وری بهتر از منابع آبی را در پی دارد

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در زمان بارندگی به مدیریت بسیار قدرتمندی نیازمندیم تا بتوانیم از این منبع آبی که نمونه آن را در سال جاری شاهد آن بودیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و در سال‌های آینده دوباره با مشکل کم‌آبی مواجه نشویم.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات لازم در جهت بهره‌وری از بارندگی، اظهار کرد: به طور کلی در زمینه مدیریت منابع آبی و استفاده صحیح از بارندگی اقداماتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: در زمینه بارندگی مباحثی مانند زه‌کشی و کنترل سیلاب‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. باید بتوانیم منابع آبی که به صورت روان و یا سیل روی زمین وجود دارند را کنترل کنیم.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: اگر بتوانیم سیلاب‌ها را کنترل کنیم و زه‌کشی به نحوی انجام شود که آب در حالت سکون بماند نه تنها میزان تخریب سیل کاهش می‌یابد، بلکه به مرور زمان آب بارندگی به سفره‌های زیرزمینی نفوذ پیدا کرده و تبخیر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در زمان بارندگی به مدیریت بسیار قدرتمندی نیازمندیم تا بتوانیم از این منبع آبی که در سال جاری شاهد آن بودیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و در سال‌های آینده دوباره با مشکل کم‌آبی مواجه نشویم.

نصراصفهانی با اشاره به شرایط احتمالی کشور در سال‌های آینده گفت: مشخص نیست که در سال‌های آینده میزان بارندگی کشور چه میزان خواهد بود، اما اگر میزان بارندگی در سال‌های آینده نیز مانند امسال باشد، باید به این نکته توجه داشت که ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد.

وی تصریح کرد: ما همواره شاهد پیش‌روی کویر هستیم و اگر آب بارندگی بتواند به سفره‌های زیرزمینی نفوذ کند، جایگزین منابعی می‌شود که از بین رفته و منجر به اختلال در تعادل زیرزمین شده است؛ بنابراین لازم است که منابع زیرزمینی و تالاب‌ها دوباره از طریق بارندگی تأمین شوند.

کد خبر 648252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.