۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
آخر جاده ترافیک بن‌بست است

جمعیت زیاد و تقاضای بالای سفر از یک‌سو و پذیرش تعداد زیادی مسافر به‌دلیل وجود اماکن تاریخی و گردشگری از سوی دیگر، باعث افزایش چشمگیر ترافیک در کلان‌شهر اصفهان شده است؛ معضلی که می‌طلبد مدیران شهری چاره‌ای برای رفع آن بیندیشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترافیک امروزه نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی شهروندان ایفا می‌کند، از این‌رو انسان امروزی باید بداند که در روند تکامل و توسعه شهرها و وسایل ترافیک به کجا می‌رود و اگر در به‌کارگیری و استفاده از اصول شهرسازی و ترافیک کمی غفلت کند، ناگزیر زندگی نسل‌های آینده را با مشکلات بسیاری مواجه می‌سازد.

با مطالعه طرح جامع ترافیک برخی از شهرهای کشور این شبهه به‌وجود می‌آید که برنامه‌ریزان اینگونه طرح‌ها به نوعی از تحلیل و بررسی ساختار اجتماعی و اقتصادی ترافیک و روابط متقابل میان بافت شهری و مناسبات ترافیک تا حدی بازمانده‌اند.

ساخت شهری مدرن و به‌کارگیری تکنولوژی جدید مهندسی ترافیک، استفاده از مدیریت منسجم و کارآمد در سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری، حمل‌ونقل و عبور و مرور را برای مردم دلپذیر می‌سازد، از طرفی مشکلات ترافیک شهری که روز به روز به دلیل توجه‌نکردن به اصول شهرسازی همچنین افزایش جمعیت، رو به افزایش است، مسئله مشهودی است، چراکه در حال حاضر این مشکل در شهرهای بزرگ به بحران تبدیل شده است.

برای رفع معضل ترافیک کلان‌شهرهایی همچون اصفهان باید ابتدا ریشه‌یابی و مطالعه دقیق از علل وجودی و ناهنجاری‌های مدیریت ترافیک شهر صورت گرفته است و در مرحله بعدی با انجام برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های صحیح و روش‌های سنجیده نسبت به تغییر این فرهنگ و حرکت به سوی فرهنگ سالم ترافیک اقدامات لازم صورت پذیرد.

افزایش تقاضای سفر و توسعه نیافتن معابر، دلیل اصلی ترافیک

امین همدانی، کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری اظهار می‌کند: امسال چندمین سالی است که ترافیک آخر سال را مورد بحث قرار می‌دهیم و هر سال به‌جای بهبود آن، با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم که در این روند، مدیران شهری و شهروندان نقش دارند.

وی معتقد است: نخستین چیزی که می‌توان در این دوره چند ساله درباره ترافیک مطرح کرد، رشد سفرهای شهری است که باعث افزایش حجم ترافیک بیش از ظرفیت معابر شده است؛ ترافیکی که در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، به دلیل آن است که ظرفیت معابر افزایش نیافته است، در حالی که افزایش حجم تردد خودروها باعث ایجاد ترافیک‌های طولانی و قفل شدن شبکه حمل‌ونقل شده است.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری با بیان اینکه مدیران شهری در سال‌های اخیر باید برای افزایش ظرفیت معابر چاره‌اندیشی اساسی می‌کردند، خاطرنشان می‌کند: اصلاح هندسی معابر، اقدامات مدیریت ترافیکی همچون یک‌طرفه کردن معابر و اجرای چراغ‌های راهنمایی هوشمند، از جمله اقداماتی است که می‌توان انجام داد اما سرعت اجرای آن کندتر از این است که بتواند ترافیک را کنترل کند.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی وجود داشت که سال‌های زیادی مورد بحق قرار می‌گرفت اما هیچ‌گونه اقدامی برای اجرای آن انجام نشده است، اضافه می‌کند: یکی از مهم‌ترین موارد، تغییر ساعت فعالیت ادارت و مدارس است که به‌عنوان یک ایده مطرح شد اما به مرحله اجرا نرسید، در حالی که یکی از کم‌هزینه‌ترین اقدامات است اما به دلیل اینکه، ترافیک، مدیریت واحدی ندارد و بخش‌های مختلف اقدامات جزیره‌ای انجام می‌دهند، نتوانستیم به مدیریت قاطع در موضوع حمل‌ونقل برسیم.

همدانی با اشاره به بحث شماره‌گذاری خودروهای جدید اضافه می‌کند: روزانه چندین خودروی جدید شماره‌گذاری و به شهرها وارد می‌شود که این اقدام را جزو افتخارات خود می‌دانیم اما به این موضوع توجه نشده است که وقتی خودرو جدید وارد شهر می‌شود، آیا این شهرها ظرفیت و گنجایش خودروی جدید را دارد؟

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری با بیان اینکه اکثر کشورها به این نتیجه رسیدند تا زمانی یک یا دو خودرو از رده خارج نشود، خودروی جدید شماره‌گذاری نخواهد شد، می‌گوید: طرح‌های جامع حمل‌ونقلی شهری نیز پیگیری مدیران شهری را می‌طلبید که در حال حاضر هیچ خروجی نداشته است.

آخر جاده ترافیک بن‌بست است

وی خاطرنشان می‌کند: هیچ افقی نداریم که به‌عنوان مثال بدانیم تا سال ۱۴۰۵ مترو چقدر پیشرفت می‌کند یا بدانیم ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا می‌کند و چه بخشی به این موضوع اختصاص می‌یابد یا توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه چگونه خواهد بود و سوالات بسیاری که پاسخ آن را نمی‌دانیم؛ باید سند جامعی وجود داشته باشد که شهرداری طبق آن حرکت کند و شهروندان نیز از این نهاد بخواهند و مطالبه‌گری کنند.

همدانی با بیان اینکه طرح جامع حمل‌ونقل سال‌های زیادی مسکوت مانده است، اضافه می‌کند: تنها صبحت‌هایی درباره این موضوع مطرح می‌شود و به اجرا نمی‌رسد.

وی معتقد است: تنها راه رهایی از ترافیک شهرهای کشور، حرکت به سمت هوشمندسازی است؛ باید به سمت شهرهای هوشمند پیش برویم که در همین راستا اقداماتی با همکاری شرکت‌های علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط شهرداری‌ها آغاز شده است، اما سرعت رشد شهرها بسیار بیشتر از سرعت رشد مدیران است، لذا باید به‌گونه‌ای این دو تعادل پیدا کند تا معضلاتی که سال‌های زیادی است وجود دارد را رفع کنیم.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری تصریح می‌کند: شهر هوشمند شهری است که برای توسعه‌های پایدار اقتصادی، صنعتی، مسائلی همچون ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، بهینه‌سازی زیرساخت‌های شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان از این طریق، ممتاز تلقی شود و رویکرد سیستماتیک در این زمینه داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: در زمینه توسعه هوشمند، مدیران شهری و شهروندان با یکدیگر تعامل دارند و تکلیف شهروندان مشخص است و می‌دانند که نقش خود در ترافیک چگونه است و مدیران نیز می‌دانند باید چه خدماتی را به آنها ارائه کنند که این رویکرد در کشورهای زیادی اجرا شده است.

همدانی با بیان اینکه ترافیک، مسئله غیرقابل حلی نیست، می‌گوید: اگر اراده، نگاه جامع و رویکرد و برنامه بلندمدت وجود نداشته باشد، این مشکل بدتر خواهد شد. با توجه به توسعه ناپایدار و سیاست‌های حوزه حمل‌ونقل شهری، با سرعت بسیار زیاد در حال حرکت به سمت بدتر شدن آن هستیم.

زیرساخت مناسب با کاهش ترافیک رابطه مستقیم دارد

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: مبحث ترافیک یک امر اجتناب‌ناپذیر در تمام شهرها است و این موضوع در شهرهای بزرگ شدت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری اصفهان این است که ترافیک سطح شهر را کاهش دهد و اثرات زیان‌بار آن را مدیریت کند، می‌افزاید: عوامل مختلفی در ایجاد ترافیک وجود دارد که یکی از آن‌ها زیرساخت‌ها است و هرچه این زیرساخت‌ها مهندسی‌تر، مناسب‌تر و فنی‌تر باشد، می‌تواند در کاهش ترافیک اثر بگذارد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: کنترل ترافیک از ناحیه عناصر و عوامل آن و برخورد با متخلف در قانون مشخص شده است، که این موارد بر عهده پلیس است. مسئول کنترل ترافیک در تمام نقاط شهر بر عهده پلیس راهور و در مسیرهای بین‌شهری وظیفه پلیس‌راه است.

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با رعایت قوانین و توجه به مسئولیت‌های خود، در کاهش ترافیک معابر سهیم باشند، اضافه می‌کند: عنصر چهارم که کمتر به آن توجه می‌شود، مدل‌هایی است که در زندگی شهروندان توسط دستگاه‌ها و مجموعه‌ها برای ترددها در سطح شهر ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال ممکن است فردی در نقطه‌ای ساکن باشد که با محل‌کار فاصله زیادی داشته باشد که مجبور است در سطح شهر تردد داشته باشد، لذا باعث افزایش ترافیک خواهد شد.

قربانی با بیان اینکه عوامل گفته شده گاهی باعث می‌شود ترافیک به نقطه‌ای برسد که برای همه رنج‌آور باشد، تاکید می‌کند: با توجه به اینکه اصفهان در نوروز مسافران زیادی دارد و بیشتر آن‌ها با مسیرها آشنایی لازم را ندارند، قوانین ویژه برای این ایام باید در نظر گرفته شود که مؤثر خواهد بود.

آخر جاده ترافیک بن‌بست است

وی می‌افزاید: ستاد نوروزی برای کنترل ترافیک اصفهان فعال و تصمیم گرفته شد تعدادی از مسیرها با محدودیت‌هایی مواجه شود، لذا ممکن است بعضی معابر در ایام یک‌طرفه شود، منع تردد خودروهای شخصی و عبور وسایل حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شود و شهرداری نیز موظف است در این ایام تمام زیرساخت‌های لازم را به‌ویژه برای بهبود حمل‌ونقل عمومی، آماده کند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در ایام نوروز تعداد ناوگان اتوبوسرانی افزایش خواهد یافت، سرفاصله زمانی عبور قطارهای خط یک مترو نیز کاهش پیدا خواهد کرد تا خدمات مناسب‌تری به مسافران و شهروندان ارائه شود، شرکت‌های فعال در حوزه تاکسیرانی خدمات ویژه ارائه خواهند کرد و وجود اتوبوس‌های گردشگری برای مسافران نیز در دستور کار است.

وی تاکید می‌کند: با تمام این اوصاف، مهم‌ترین نقش در کاهش ترافیک، رعایت نظم و انضباط و قوانین راهنمایی و رانندگی است که به‌صورت کامل بر عهده شهروندان و مسافران است؛ به‌عنوان مثال پارک دوبل و حتی سوبل خودروها باعث ایجاد قیف ترافیکی خواهد شد و اثرات مخرب ترافیکی و زیست‌محیطی را به‌دنبال خواهد داشت و باعث درگیر شدن و پس‌زدگی ترافیک می‌شود.

قربانی می‌افزاید: از شهروندان اصفهانی که همیشه در قانون‌مداری سرآمد هستند، درخواست داریم توجه لازم را به مسائل و قوانین ترافیکی داشته باشند تا با حضور مستمر و گسترده پلیس، بتوانیم ترافیک را به‌نحو بهتری مدیریت کنیم؛ شهرداری نیز با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و زیرساخت‌های مختلف، زمان‌بندی مناسب‌تر چراغ‌های راهنما و خط‌کشی معابر، نقش خود را برای کاهش ترافیک سطح شهر ایفا خواهد کرد.

کد خبر 648149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.