افزایش تعرفه پله‌های میانی مصرف گاز با قانون مغایرت داشت

نماینده مردم تهران در مجلس آنچه که در مصوبه دولت در زمینه تعرفه‌ها و پلکان‌های قبوض گاز اجرا شد را مصوبه هیئت وزیران دانست و گفت: مجلس نقشی در تعیین پله‌ها و تعرفه‌ها نداشت، افزایش تعرفه پله‌های میانی در مصرف انرژی با روح قانون و نیت قانونگذار مغایرت داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مالک شریعتی‌نیاسر در نشست علنی امروز _چهارشنبه، بیست‌وچهارم اسفندماه_ مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: نشستی با مسئولان ذی‌ربط در وزارت نفت و شرکت ملی گاز در کمیسیون انرژی درباره قبوض گاز که بسیاری از همکاران نکاتی درباره آن مطرح کردند و رئیس مجلس درخصوص آن به کمیسیون انرژی مأموریت داد، برگزار شد.

وی افزود: آنچه که در مصوبه دولت در بحث تعرفه‌ها و پلکان‌ها اجرا شد، مصوبه هیئت وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله‌ها و تعرفه‌ها نداشت. مصوبه مجلس سیاست‌گذاری به‌منظور سه نکته بود، عمده مصرف‌کنندگان طبقاتی هستند که زیر الگوی مصرف و افراد خوش‌مصرف و کم‌مصرف هستند که قرار بود کم‌مصرف‌ها تحت پوشش رایگان باشند، بخش اندکی نیز بالاتر از الگو هستند که تعرفه آنها باید غیریارانه‌ای حساب می‌شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تعیین الگو را نیز در دست دولت اعلام کرد و گفت: به نظر کمیسیون انرژی در حوزه برق، الگوی ۷۵ درصد درست تعریف شد، اما در حوزه گاز الگوی ۶۴ درصد نادرست بود و شامل همه افراد خوش‌مصرف نمی‌شد و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به تغییر پله‌های مصرف توسط دولت ادامه داد: طبقات مختلف مردم نمی‌توانند مصرف دوره گذشته خود را با مصرف دوره جدید مقایسه کنند، ۱۲ پله، انطباقی با دوره قبل نداشت و این موضوع نیز به نظر ما نادرست بود.

شریعتی خاطرنشان کرد: قانون تاکید می‌کرد که نظام افزایش تعرفه‌ها افزایش پلکانی باشد، به این مفهوم که افرادی که پرمصرف می‌شوند در پله بعدی درصد افزایش تعرفه افزایشی باشند، اما آنچه که عمل و ابلاغ شد و گزارش مرکز پژوهش‌ها نیز بر آن صحه گذاشت، پله‌های میانی با افزایش بسیار زیادی روبه‌رو شد، به طور مثال از پله ۱۰ به ۱۱ حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشت، اما پله ۱۱ به ۱۲ که پرمصرف‌تر بودند، درصد افزایش بسیار کمتر بود، این میزان افزایش در پله‌های بالاتر با روح قانون و نیت قانونگذار مغایرت داشت، یعنی در عمل پله بسیار پرمصرف را آن‌طور که باید و شاید افزایش ندادیم، اما در پله‌های میانی افزایش بیشتر بود.

کد خبر 648034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.