فرانسه در آتش اعتراضات / ناکارآمدی مدیریت اقتصادی در غرب

یک کارشناس روابط بین‌الملل جنبش لندن، اشغال وال‌استریت، اعتراضات آلمان و جلیقه‌زردها در فرانسه را در راستای ناکارآمدی مدیریت اقتصادی در غرب دانست و گفت: فرانسه نیز از این قانون مستثنی نیست زیرا هر روز بر ثروت سرمایه‌داران و همزمان فشار بر گروه‌های رنگین‌پوست و متوسط رو به پایین افزوده می‌شود.

علیرضا محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون برخورد شدید دولت فرانسه با معترضان به اصلاح قانون بازنشستگی اظهار کرد: این اعتراضات ادامه وقایع سال‌های گذشته است زیرا مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از زمان به قدرت رسیدن، در حوزه‌های مربوط به افزایش رفاه اجتماعی، بیمه و حقوق بازنشستگان نتوانست انتظارات را برآورده کند.

وی با اشاره به ادامه اعتراضات جلیقه‌زردها در سال‌های گذشته، افزود: این جریان معروف هر از گاهی نسبت به وضعیت اقتصادی اعتراض می‌کنند که بر اقشار مختلف اجتماعی به ویژه متوسط رو به پایین تأثیر گذاشته، بنابراین اعتراضات در فرانسه از گذشته وجود داشته و تاکنون ادامه یافته است.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره دلایل تشدید اعتراضات در هفته‌های اخیر خاطرنشان کرد: تصمیماتی مانند افزایش سن بازنشستگی و بحث‌های مربوط به اصلاحات در این حوزه که فشار را بر این قشر متوسط رو به پایین افزایش می‌دهد عامل اصلی تشدید اعتراضات بوده است.

وی گفت: مسئله اساسی اینجا است که تحولات رخ داده در طول چند سال گذشته، نشان داده که سیاستمداران نتوانستند برای رفاه اجتماعی اقشار متوسط و رو به پایین، اقدامات جدی انجام دهند.

محرابی، اعتراضات مردمی را آتش زیر خاکستری دانست که هر از گاهی سر بر می‌آورد و ادامه داد: در راستای برنامه‌هایی که دولت مکرون در دستور کار دارد، اقناع عمومی و توجهی که باید از سوی اقشار گوناگون اجتماعی شکل بگیرد، اتفاق نیفتاده و به همین دلیل اعتراضات به شکل یک داستان سریالی هر از گاهی تشدید شده است و اتفاقات ثانویه‌ای را ایجاد می‌کند.

وی درباره نوع برخورد با اعتراضات یادآور شد: امروزه رفتار همراه با سعه صدر و تحملی که فرانسوی‌ها در گذشته تلاش می‌کردند از خود نشان دهند، زیر سوال رفته است. می‌توان گفت که در بین کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا، فرانسوی‌ها به ویژه در پاریس تلاش بیشتری کرده بودند تا از وجهه حقوقی و رعایت مسائل شهروندی، چهره مطلوبی ارائه کنند و در نظام بین‌الملل خود را موجه جلوه دهند.

فشار بر اقشار متوسط و رو به پایین در ساختار سیاست‌گذاری غرب

این کارشناس روابط بین‌الملل، برخوردهای خشونت‌آمیز با جلیقه‌زردها و دیگر گروه‌های اجتماعی معترض فرانسه رادر طول چند سال گذشته، باعث مخدوش شدن این چهره دانست و افزود: با توجه به بحران مالی و اقتصادی که در طول چند سال گذشته گریبانگیر غربی‌ها و آمریکایی‌ها شده، در ساختار سیاست‌گذاری غرب نگاه به اقشار متوسط و رو به پایین به گونه‌ای است که ثروتمندان باید با خواهش و التماس، بخشی از سرمایه‌های هنگفت خود را در قالب مالیات و موارد دیگر بین اقشار متوسط و رو به پایین ارائه دهند.

وی یادآور شد: در بین اقشار متوسط و پایین جامعه غرب این شعار مشهور است که هر روز کار می‌کنیم اما در پایان روز که حساب‌های مالی بسته می‌شود، همچنان ثروت تعداد محدودی از مولتی‌میلیاردرهای اروپایی افزایش می‌یابد و فشار بر اقشار متوسط و پایین تشدید می‌شود.

محرابی کشور فرانسه را مدعی پرداختن به حوزه رفاه اجتماعی معرفی کرد و گفت: در بین کشورهای اروپایی فرانسه مدعی اجرای این الگو بود در حالی که امروز در قبال دریافت حق و حقوق لازم از مالتی میلیاردرهای اروپایی برای حمایت از بخش‌های ضعیف‌تر جامعه ناتوان است و با مصوبات و قوانین تلاش می‌کند فشار را بر این اقشار افزایش دهد.

وی جنبش لندن، اشغال وال‌استریت، اعتراضات جدی در آلمان و جلیقه‌زردها در فرانسه را در راستای ناکارآمدی مدیریت اقتصادی در غرب اعلام کرد و اظهار کرد: فرانسه نیز نمی‌تواند از این قانون مستثنی باشد زیرا در شرایطی که هر روز بر ثروت تعداد محدودی شرکت در اروپا و سرمایه‌داران فرانسه افزوده می‌شود بدون آنکه با پرداخت مالیات، خروجی برای جامعه داشته باشند، فشار بر گروه‌های رنگین‌پوست، متوسط رو به پایین و بازنشستگان در فرانسه تشدید می‌شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: برای خروج از این وضعیت باید مکرون رویارویی خود را با افرادی که از موقعیت اجتماعی و اقتصادی ویژه‌ای برخوردار هستند روشن کند تا با کمک به اقشار آسیب پذیر اعتراضات پایان یابد.

کد خبر 647986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.