شهرهایی با سریع‌ترین رشد جمعیت در جهان

اگرچه جمعیت شهرهای سراسر جهان با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است، با این حال شهرهای آفریقایی و آسیایی سریع‌ترین رشد جمعیت را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که جمعیت شهرهای سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ از ۱۰ میلیارد فراتر می‌رود و این در حالی است که شواهد موجود مبنی بر افزایش گرایش مردم به شهرنشینی، این فرضیه را تا حد زیادی تأیید می‌کند. بدون شک، افزایش جمعیت در شهرها، توسعه مناطق آن‌ها را برای سازگاری هرچه بیشتر با ساکنان جدید به دنبال دارد که این امر به سهم خود می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران با اهداف مختلف نظیر کارآفرینی منجر شود. اگرچه این روزها همواره بر تعداد ساکنان تمام شهرهای جهان افزوده می‌شود، با این حال محققان بر این باور هستند که سرعت شهرنشینی در قاره‌های آفریقا و آسیا بیش از سایر نقاط دنیا است. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بالاترین سرعت رشد جمعیت پرداخته می‌شود.

دهلی، هندوستان

دهلی دومین شهر پرجمعیت هندوستان، حدود ۳۰ میلیون نفر ساکن را در خود جا داده و این در حالی است که محققان از رسیدن جمعیت این شهر به بیش از ۳۶ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۵ خبر داده‌اند. اگرچه به دنبال افزایش جمعیت در این شهر، مشکلات بی‌شماری پیش روی ساکنان آن قرار گرفته است، با این حال به نظر می‌رسد که آلودگی هوا بیش از سایر بحران‌های حاکم، کیفیت زندگی مردم را کاهش داده است. البته شواهد نشان می‌دهد که قدرت دهلی در ارائه خدمات ویژه به گردشگران و رویکردهای فناورانه شهر، همچنان مؤلفه‌های مهمی در جذب جهانگردان به دومین شهر پرجمعیت هند محسوب می‌شود که آن را در لیست یکی از قطب‌های مهمی گردشگری جهان قرار داده است.

 شهرهایی با سریع‌ترین رشد جمعیت در جهان

شانگهای، چین

بر اساس سرشماری‌های انجام شده در سال ۲۰۲۰، جمعیت شانگهای چین حدود ۲۵ میلیون نفر بود که همین ویژگی، آن را به پرجمعیت‌ترین شهر چین و یکی از بزرگ‌ترین نقاط دنیا تبدیل کرد. بندر شانگهای یکی از پرترددترین بنادر دنیا به‌شمار می‌رود و این در حالی است که تجارت در این منطقه، از اهمیت جهانی برای حال و آینده برخوردار است. محققان بر این باور هستند که بر اساس رشد جمعیت کنونی شانگهای، تصور می‌شود که تا سال ۲۰۳۵، تعداد ساکنان این شهر از ۳۵ میلیون نفر تجاوز کند.

داکا، بنگلادش

داکا پایتخت کشوری است که جایگاه هشتم کشورهای پرجمعیت و یکی از پرتراکم‌ترین نقاط دنیا را از آن خود کرده است. سرشماری‌های سال ۲۰۲۰ نشان از سکونت ۲۰ میلیون نفر در داکا داشت که پیش‌بینی شده است این جمعیت تا سال ۲۰۳۵ به ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد. داکا نیز مانند سایر شهرهای بنگلادش، یک مرکز جهانی برای صنعت نساجی محسوب می‌شود، ضمن این‌که به عنوان شهری برای تولید سرامیک و داروهای درمانی در سراسر دنیا شناخته شده است.

 شهرهایی با سریع‌ترین رشد جمعیت در جهان

کینشاسا، کنگو

کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو، در حال حاضر جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر را در بر گرفته است که با ساکنان حومه‌های آن به ۲۰ میلیون نفر نیز می‌رسد. پیش‌بینی‌های انجام شده نشان از آن دارد که تعداد شهرنشینان کینشاسا تا سال ۲۰۳۵ به بیش از ۲۷ میلیون نفر برسد و این در حالی است که فقر، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات ساکنان کنونی این شهر محسوب می‌شود که بدون شک، به دنبال افزایش جمعیت، تشدید خواهد شد.

چونگ‌چینگ، چین

جمعیت جهان در چونگ‌چینگ، چهارمین شهر بزرگ چین، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، با این حال به دنبال رشد سریع جمعیت، این احتمال وجود دارد که تا سال ۲۰۳۵ تعداد ساکنان این شهر به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد. چونگ‌چینگ طی چند دهه گذشته به عنوان یکی از مراکز بسیار مهم فعالیت‌های نظامی چین شناخته شده است، ضمن این‌که در لیست بهترین مراکز تحقیق و توسعه کشور قرار دارد. جالب است بدانید که چونگ‌چینگ از نظر تولید فلزات، معدن و کشاورزی نیز بسیار موفق عمل کرده است و به واسطه همین دستاوردها، جایگاه یکی از ثروتمندترین شهرهای چین را نیز از آن خود کرده است.

 شهرهایی با سریع‌ترین رشد جمعیت در جهان

لاهور، پاکستان

لاهور در شرق پاکستان و در مرز بین پاکستان و هندوستان، در سال ۲۰۲۱ میزبان بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت بود که ساکنان از افزایش احتمالی آن به بیش از ۱۹ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۵ خبر داده‌اند. لاهور در یونسکو به عنوان شهر ادبیات شناخته شده است و میزبان دانشگاه‌های معتبر بی‌شماری است. علاوه بر این، لاهور در میان جهان‌گردان، به عنوان یک مرکز گردشگری بسیار محبوب به‌حساب می‌آید که مساجد مشهور آن هر ساله به جذب میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر دنیا کمک می‌کند. اقتصاد لاهور از زمان‌های قدیم تاکنون مبتنی بر تولید محصولات متعدد بوده است، با این حال طی چند دهه گذشته، صنایع خدماتی رونق بیشتری به این شهر بخشیده است.

بنگلور، هند

بنگلور مرکز ایالت کرناتکه در جنوب هند است که در سال ۲۰۲۱، جمعیتی حدود ۱۳ میلیون نفر را در خود جا داده بود. طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است، جمعیت این شهر تا سال ۲۰۳۵ از ۱۸ میلیون نفر فراتر خواهد رفت که رونق اقتصادی این شهر، برخورداری از خدمات اشتراکی، سکونت نیروی کار تحصیل‌کرده و سایر مولفه‌ها، چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت شهری را در آن به حداقل خواهد رساند.

 شهرهایی با سریع‌ترین رشد جمعیت در جهان

کد خبر 647948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.