آشنایی با منهول پلی اتیلن
منهول پلی اتیلن

با توجه به کاربرد بسیار زیاد منهول پلی اتیلن در بین انواع تاسیسات زیر زمینی در این مقاله به معرفی آنها پرداخته ایم. با ما همراه باشید...

بررسی قطعات متفرقه و کاربردهای این محصول

اولین قطعه ای که در این محصول بررسی خواهد شد وسیله ای است که بیشتر با سفارش مشتری انجام می شود. فلذا ادامه مطلب را که توسط شرکت پایپ گستر آماده شده است مطالعه کرده و همراه ما باشید.

نرده بان: گاهی ارتفاع محصول زیاد شده و باعث می شود نرده بانی در امتداد داخلی نصب شود. در واقع اینها نردبان هایی هستند که در داخل دیواره منهول برای دسترسی آسان نصب می شوند. اگر منهول کمتر از 1 متر باشد، نردبان پله ای ضروری است که از جنس خود منهول پلی اتیلن پله هایی را تعبیه می کنند. اگر عمق منهول بیش از 2.5 متر باشد، یک نردبان واقعی نصب می شود. اما در منهولهای مدرن امروزه برای جلوگیری از نیاز به ورود فیزیکی امکاناتی طراحی و تعبیه شده اند.

کانال: یک کانال مجرایی است که در پایین منهول قرار دارد تا آب یا فاضلاب از ورودی منهول به سمت خروجی عبور کند.

نیمکت: نیمکت قسمت پایینی منهول است که از ملات یا آجر ساخته شده است. همانطور که در بالاتر گفته شد این بخش نیز می تواند طراحی متفاوت داشته باشد وسفارشی سازی شود که بین دیواره های منهول و لوله های فاضلاب نصب می شود. هدف اصلی از ایجاد بخش نشستن در منهول، هدایت جریان به داخل کانال در هنگام هرگونه مشکل انسدادی است. همچنین توسط پرسنل تعمیر و نگهداری برای ایستادن در قسمت پایین در هنگام سرویس نیز استفاده می شود.

توجه: نیمکت باید از جنسی که تمیز شونده بوده و یا با بتن مقاومت بالا در ارتفاع بینیک متر تا یک و نیم متر ساخته شود. فقط در حین ساخت و سفارش باید توجه داشت که برای حفظ جریان روان در کانال اصلی، نیمکت باید به صورت عمودی از لبه کانال تا حداقل تاج لوله شکل گیرد.

نقطه انتهایی: پایین ترین نقطه کانال داخل منهول این نقطه نامیده می شود که قابلیت سفارشی سازی برای شرایط مختلف را دارد. یعنی ویژگی های آن بر عملکرد یا خط جریان یک لوله حاکم است. ارتفاع معکوس فاصله بین لوله فاضلاب و یک معیار معین (بیشتر بالای خیابان یا جاده) نامیده می شود. ارتفاع معکوس قبل از نصب لوله فاضلاب اندازه گیری می شود.

ورودی های ریز: این ورودی های قطره ای یا ریز، سیستم های لوله خاصی هستند که به لوله ورودی متصل می شوند و 90 درجه به سمت پایین منهول می چرخند و سپس به صورت افقی به داخل منهول وارد می شوند که در شرایط خاص و انسدادی ورودی حداقل مقداری از سیال را به منهول وارد کند.

انواع منهول پلی اتیلنی

مکان یابی و فاصله ساخت منهول

منهول ها به طور کلی در نقطه ای قرار دارند که وجود آن ها ضروری و مورد نیاز است. این به این معنی است که باید شما با توجه به خطوط لوله خود و نظر کارشناس ناظر، این محصولات در محیط مورد نظر نصب کنید. البته این ساخت باید طوری باشد که عبور و مرور وسایل نقلیه به خصوص خودروهای سنگین باعث شکستگی آن نشود.

الزامات استاندارد منهول در طول طراحی خطوط فاضلاب طبق توصیه اداره حفاظت محیط زیست کشور ایران به شرح زیر است:

  • محل نصب منهول در لوله فاضلاب در تمام تغییرات درجه یا ارتفاع برای همه اندازه ها خطوط و در تمام تغییرات تراز برای تمام اندازه های فاضلاب الزامی است.
  • در کلیه تقاطع های خیابان برای فاضلاب تا قطر 24 اینچ باید مورد استفاده قرار گیرد.
  • در تمام مکانهایی که اتصالات خطوط حداقل دوتا یا بیشتر است.

اکنون می خواهیم برای شما مطالب تکمیلی در مورد این محصول را ارئه دهیم که شما عزیزان در زمان خرید و یا سفارش آن با مشکل برنخورید.

انواع منهول از نظر ابعاد

به‌صورت کلی می‌توان گفت امروزه منهول‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و حتی مانند منهول پلی اتیلن دارای ویژگی های خاص نصب باشند. رایج‌ترین نوع منهول‎ها به شرح زیر می‌باشند:

منهول‌های معمولی

این نوع منهول‌ها حدود پنج فوت یا 150 سانتی‌متر عمق دارند. این منهول‎ها معمولاً در خط فاضلاب یا زهکشی به کار می‌روند و از یک درپوش سخت برخور دارند. منهول‌های معمولی به شکل مربع، مستطیل و دایره در دسترس و قابل سفارش هستند.

منهول‌های کم‌عمق

این نوع منهول‌ها حدود دو تا سه فوت یا 90-75 سانتی‌متر عمق دارند و معمولاً در ابتدای راه مجرای فاضلاب یا زهکشی و در مناطقی که در معرض ترافیک سنگین نیستند استفاده می‌شوند. این منهول‌ها می‌توانند برای کارهای تعمیرات و نگهداری مناسب باشند و با نام اتاق‌های بازرسی نیز شناخته می‌شوند و از یک درپوش سبک برخوردارند.

منهول‌های عمیق

هر منهول با عمق بیشتر از 150 سانتی‌متر که از یک درپوش ضخیم برخوردار باشد منهول عمیق نامیده می‌شود و معمولاً در آن از نردبان برای دسترسی به تجهیزات و خطوط لوله استفاده می‌شود.

دسته بندی منهول از نظر جنس

علاوه بر ابعاد و اندازه، منهول‌ها می‌توانند از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده نیز به انواع مختلفی تقسیم شوند و هر کدام از آنها کاربردهای متعددی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین منهول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

منهول آجری

از جمله قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع از انواع منهول فاضلاب می‌توان به منهول‌های آجری اشاره کرد که بیش از هزاران سال قدمت دارد. این منهول‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلفی از سیستم فاضلاب استفاده شوند و خطوط مختلف را به هم متصل نمایند. در حقیقت در نقاطی از شبکه‌های فاضلابی که نیاز به اتصال خطوط و دسترسی به تجهیزات باشد با استفاده از آجر یک اتاقک کوچک ساخته خواهد شد و روی آن با یک درپوش گرفته خواهد شد. اگرچه منهول آجری هزینه کمی دارد اما مقاومت کمی در برابر زلزله، فشار و ضربه داشته و به مرور زمان دچار تخریب شده و احتمال نشت فاضلاب در آن بالا است.

منهول بتنی

این منهول‌ها وزن بالایی داشته، حمل‌ونقل آنها سخت بوده و امکان نشت آب و فاضلاب به آنها وجود دارد. منهول‌های بتنی گاهی با سپتیک تانک بتنی اشتباه گرفته می‌شوند در حالی که کاربردهای متفاوتی دارند و سپتیک تانک‌ها بیشتر برای تصفیه مقدماتی فاضلاب استفاده می‌شوند.

منهول پلی اتیلن

قیمت منهول پلی اتیلن

این منهول‌ها در حقیقت از جنس لوله نشکن بوده و می‌توانند به‌عنوان بهترین منهول شناخته شوند چرا که هم کاربردها و هم مزیت‌های بیشتری در مقایسه با منهول‌های آجری و بتنی دارند. وزن پایین، انعطاف‌پذیری عالی، طول عمر بالا، نصب و اجرای راحت، حمل‌ونقل ساده، استحکام عالی و… از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع هستند به همین دلیل استفاده از آنها روزبه‌روز در حال افزایش است.

انواع درب منهول

همان‌گونه که منهول‎ها می‌توانند انواع متفاوتی داشته باشند روکش‌ها و درپوش‌های آنها نیز می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. در اصل درپوش‌های سنتی منهول‌ها از جنس چدن، بتن و یا ترکیبی از آنها است چراکه این مواد دوام بالایی دارند، ارزان‌قیمت هستند و از وزن بالایی نیز برخوردارند اما امروزه از مواد مختلفی همچون کامپوزیت‌ها، فایبرگلاس و پلاستیک نیز برای تولید روکش و درپوش منهول استفاده می‌شود. از جمله رایج‌ترین انواع درپوش منهول می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • درپوش‌های آهنی با روکش چدن داکتیل که دارای استحکام بالا، وزن زیاد، مقاومت بالا در برابر خوردگی و طول عمر مناسب هستند.
  • درپوش‌های RECESSED که در قسمتهای فرو رفته و سنگفرش‌ها و مسیرهای عابر پیاده به کار می‌روند و حتی در بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی نیز کاربرد دارند.
  • درپوش‌های SOLID TOP که به شکل برجسته روی زمین اجرا می‌شود و معمولاً از گالوانیزه با سطحی غیر لغزنده تولید می‌شوند.
کد خبر 647854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.