«بررسی و معرفی پارچه‌های ایرانی و نقوش آنها» منتشر شد

انتشارات نوآوران دانش کتاب «بررسی و معرفی پارچه‌های ایرانی و نقوش آنها» نوشته صمد کاویانی و مصطفی رشیدپور را منتشر کرد.

به گزارش ایمنا، کتاب «بررسی و معرفی پارچه‌های ایرانی و نقوش آنها» نوشته صمد کاویانی و مصطفی رشیدپور به‌تازگی با شمارگان هزار نسخه، ۹۷ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان توسط انتشارات نوآوران دانش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

بررسی تکنیک‌های پارچه بافی در ایران به نمونه‌های منسوجات به دست آمده بستگی دارد. تداوم شیوه‌های بافت پارچه‌های ساسانی در دوره‌ی اسلامی و تنوع پارچه در عصر سلجوقی حاکی از آن است که این صنعت در آن دوره پیشرفت فراوانی کرده بود و بافندگان پارچه، مهارت‌های بسیاری در زمینه‌ی طراحی بافت پارچه و بهبود مکانیزم‌های دستگاه‌های بافندگی کسب کرده بودند.

در اوایل دوره اسلامی در تولید پارچه همان شیوه‌های ساسانی توسط صنعتگران به کار برده می‌شد. پارچه بافی حاصل تمام تجارب فنی و صورت‌های هنری و مصالح گردآوری شده
استادکاران ایران، چین، مصر، بین النهرین و سراسر دنیای یونانی رومی و سبک‌های جوامع دوره گَرد و کوچ رو است. قدیمی‌ترین دستگاه بافندگی شناخته شده متعلق به کشور مصر است که به صورت افقی یا زمینی بوده است.

ماشین‌های بافندگی از زمان به وجود آمدن اولین دستگاه بافندگی دستی تا تبدیل آن به ماشین‌های عظیم خودکار دوره تکمیلی قابل ملاحظه‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

کاویانی مدرس رشته گرافیک و طراحی لباس در دانشگاه است و پیشتر به قلم او کتاب‌های «بکارگیری دست بافته‌های ایرانی در طراحی گرافیک معاصر»، «نرم افزارهای دیجیتال در هنرهای معاصر»، «تصویر سازی کتاب کودکان مطالعه موردی کتاب راز آبگیر»، «بررسی گرافیک محیطی ویژه کودکان» و «تصویر سازی جنگ در کتاب کودکان» منتشر شده است.

کد خبر 647833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.