۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
چرا دبی پاک‌ترین شهر جهان شد؟

شهر دبی بر اساس شاخص جهانی شهر قدرت (GPCI) که توسط بنیاد یادبود موری در ژاپن صادر می‌شود، برای سومین سال متوالی به عنوان تمیزترین شهر جهان انتخاب شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی این دستاورد را افتخارآمیز دانست و اظهار کرد: نظافت فقط یک موضوع بهداشتی برای شهر نیست، بلکه بازتابی از فرهنگ و ایمان است.

وی همچنین بر اهمیت حفظ ایمنی، ثبات و رفاه شهر تاکید کرد، زیرا این عوامل ارتباط تنگاتنگی با تمیزی شهر و کیفیت کلی زندگی دارد.

حاکم دبی در مورد این انتخاب گفت: "نظافت سنگ بنای تمدن و فرهنگ است و از ایمان سرچشمه می‌گیرد. مفتخریم که دبی نه‌تنها تمیزترین، بلکه امن‌ترین و زیباترین شهر جهان است. بیایید با هم کار کنیم تا آن را ایمن، پایدار و موفق نگه داریم."

با توجه به رقابت جهانی بین شهرها، GPCI شهرها را بر اساس قدرت همه‌جانبه آنها برای جذب افراد، سرمایه و شرکت‌ها از سراسر جهان ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. این کار از طریق سنجش شش عملکرد اقتصاد، تحقیق و توسعه، تعامل فرهنگی، زیست‌پذیری، محیط زیست و فراگیری انجام می‌شود و دبی توانسته است که تمام این معیارها را بر اساس استاندارد جهانی محقق کند.

GPCI قادر است نقاط قوت، ضعف و چالش‌های شهرهای جهانی را در دنیایی که به‌طور دائم در حال تغییر است، نه‌تنها از طریق رتبه‌بندی، بلکه از طریق تجزیه و تحلیل اجزای خاص آن رتبه‌بندی کند.

از حیث شاخص پاکیزگی، ریختن زباله در دبی غیرقانونی است و جریمه‌ای معادل ۵۰۰ درهم دارد که در صورت پرتاب زباله از یک وسیله نقلیه در حال حرکت، می‌تواند تا هزار درهم نیز افزایش یابد. شهرداری دبی همچنین به طور مرتب تمام وسایل و مناطق عمومی از جمله وسایط حمل‌ونقل عمومی را تمیز می‌کند تا از وجود هرگونه ناپاکی در شهر جلوگیری کند.

چرا دبی پاک‌ترین شهر جهان شد؟

اداره مدیریت پسماند شهرداری دبی، پاکسازی شهر را با نیرویی متشکل از ۲۵۰۰ تا سه هزار کارگر و نظافتچی خیابان به صورت روزانه انجام می‌دهد که در طول شش ساعت در روز (از ساعت ۵:۰۰ صبح) تمام جاده‌ها، بزرگراه‌ها و سواحل شهر را تمیز می‌کنند.

جدا از این، شهرداری هر روز این اطمینان را حاصل می‌کند که همه سطل‌های زباله در تمام نقاط شهر به طور پیوسته پاکسازی می‌شود و عملیات بازیافت با وجود ۱۳ مرکز فعال در سراسر امارات به طور مرتب اجرا می‌شود. در این میان نیز تلاش‌های بخش خصوصی برای تبدیل بخشی از زباله‌ها به انرژی در حال انجام است.

قوانینی که در مورد زباله ریختن و از بین بردن زیبایی شهر وجود دارد، سختگیرانه است و برای همه افراد، شامل توریست، مهاجر و بومی اعمال می‌شود. تعدادی از بازرسان شهرداری در شهر حضور دارند و مراقب متخلفان هستند. نسبت به افرادی که به زیبایی دبی احترام نمی‌گذارند و آن را حفظ نمی‌کنند، هیچ نرمشی نشان داده نمی‌شود. هدف دولت القای احساس مسئولیت عمومی مشترک در جمعیت بسیار متنوعی است که از نقاط مختلف جهان در این شهر حضور دارند.

چرا دبی پاک‌ترین شهر جهان شد؟

کد خبر 647706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.