تاثیر بحران اوکراین بر کاهش تنش‌های غرب آسیا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با رد احتمال افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت: آمریکا و غرب درگیر بحران اوکراین هستند، ‌به همین دلیل هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش حضور یا تنش در منطقه غرب آسیا ندارند.

علیرضا تقوی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون سفر غیرمنتظره وزیر دفاع آمریکا به عراق اظهار کرد: این یک سفر عادی و روتین در راستای ایفای نقش و جایگاهی بود که آمریکا در سطح منطقه و جهان برای خود قائل است و تلاش می‌کند که منافع خود را از طریق حضور نیروهای نظامی خود تعقیب و دنبال کند.

وی با اشاره به رایزنی وزیر دفاع آمریکا با نخست‌وزیر عراق در این سفر افزود: نخست‌وزیر عراق در این سفر اعلام کرد که نیازی به حضور نیروهای خارجی در عراق نیست و این نشان‌دهنده تغییر نسبی دیدگاه‌های نخست‌وزیر عراق نسبت به نخست وزیر سابق این کشور است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دیدار وزیر دفاع آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی یادآور شد: در این دیدار دو طرف درباره روابط دوجانبه نظامی و دفاع از اسرائیل رایزنی کردند اما به دلیل بحران داخلی که رژیم صهیونیستی با آن روبه‌رو بود این سفر تحت‌الشعاع قرار گرفت در مجموع به نظر می‌رسد که سفر منطقه‌ای وزیر دفاع آمریکا دستاورد ویژه‌ای برای این کشور نداشت.

وی گفت: لوید آستین در این سفر اعلام کرد که اولویت ما برای حل برنامه اتمی ایران دیپلماسی است و این بدان معناست که آمریکا حمله نظامی را برای کُند کردن برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار ندارد زیرا از پیامدهای آن آگاه است.

تقوی‌نیا این موضع‌گیری وزیر دفاع آمریکا را پیام مهمی به رژیم صهیونیستی اعلام کرد و ادامه داد: هرگونه حضور آمریکا و قدرت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه موجب ناامنی خواهد شد به همین دلیل کشورهای غرب آسیا بر این نکته تاکید دارند که امنیت منطقه از طریق کشورهای منطقه قابلیت تأمین است و نیازی به حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای وجود ندارد.

وی درباره تأثیر حضور وزیر دفاع آمریکا بر اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو نیز گفت: حضور این مقام آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی با هدف دفاع از حاکمیت نبود بلکه در راستای روابط دو جانبه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت و ارتباطی به حاکمیت ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مخالفت صریح آمریکا با اصلاحات یا در اصطلاح کودتای قضائی نتانیاهو تصریح کرد: موضع رسمی دولت آمریکا مخالفت با اصلاحات قضائی و کودتای قضائی نتانیاهو است و دولت بایدن اصلاً روی خوشی به دیدگاه‌های بن غفیر، وزیر امنیت داخلی نتانیاهو و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این کابینه ندارد و به طور قطع دولت بایدن از سیاست‌های نتانیاهو حمایت نخواهد کرد.

تقوی‌نیا با اشاره به وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در اکثر کشورهای منطقه، گفت: این پایگاه‌ها در کشورهایی از جمله ترکیه، عراق، سعودی، اردن، امارات، قطر، بحرین و عمان پایگاه قرار دارد بنابراین طبیعی است که وزیر دفاع آمریکا به عنوان متولی امور نظامی ایالات متحده برای بررسی وضعیت نظامیان آمریکایی روابط نظامی بین آمریکا و آن کشورها به این مناطق سفر کند.

وی درباره احتمال افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه افزود: آمریکا و غرب در شرایط کنونی درگیر بحران اوکراین هستند و هیچ‌گونه نگاهی برای افزایش حضور یا تنش در منطقه غرب آسیا ندارند در مقابل به دنبال این هستند که فعلاً این منطقه آرام نگه داشته و از تنش به دور باشد.

کد خبر 647687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.