۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
شورای ششم اراک در آیینه ۱۴۰۱

پارلمان شهری نهاد سیاست‌گذار در حوزه برنامه‌های شهری است و رویکردهای آن تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی شهروندان یا بهبود نیافتن سطح رفاه و آسایش آن‌ها خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای آغازین سال جدید، فرصت مناسبی برای بررسی دستاوردهای این مجموعه و نتایج حاصل آمده از جلسات متعددی که در طول یک سال در سطح کمیسیون‌های مختلف برگزار شده، است.

اعضای شورای اسلامی شهر اراک همان‌طورکه از ابتدا نیز تاکید کرده بودند سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر دو مقوله افزایش نشاط اجتماعی به‌ویژه تسهیل شرایط و ایجاد زیرساخت‌ها برای اجرای پروژه دره گردو، همچنین بهبود شرایط ترافیکی شهر با نوسازی اتوبوس‌ها و تکمیل پروژه احداث تقاطع‌های ترافیکی در سطح شهر سعی در کاهش مشکلات و موانع در خدمات‌رسانی به شهروندان داشتند.

در این خصوص پروژه «دره گردو» همچنان با موانعی در زمینه واگذاری اراضی دولتی به شهرداری مواجه است اما با خرید حدود ۱۰۰ اتوبوس شبکه حمل‌ونقل عمومی شهر نسبتاً بهبود یافته، اما افزایش تصادفات درون شهری حاکی از آن است که شبکه معابر شهری همچنان دارای نقایصی است که باید شورای اسلامی شهر و شهرداری اراک در سال جدید در جهت اصلاح آن چاره‌اندیشی‌هایی داشته باشند.

هدف‌گذاری بیش از ۲۵ نقطه در منطقه گردشگری دره‌گردو

پیمان عین‌القضات، رئیس شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: در این کلان‌شهر چندین مشکل بزرگ وجود دارد که بخشی از آن توسط شهرداری و بخشی تنها با همکاری با دیگر دستگاه‌ها به انجام خواهد رسید؛ این موضوعات سال ۱۴۰۱ پیگیری شد و در تدوین بودجه سال جاری نیز مد نظر قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: آلودگی هوای این شهر و کمبود تفریحگاه‌های شهری آن، گره‌های شبکه معابر ترافیکی، مشکلات مناطق کم‌برخوردار، کم‌رنگ بودن هویت شهری و فرسودگی نمادهای تاریخی شهر، خطر نابودی باغات سنجان و کرهرود و باغ شهرهای اراک، کاهش سرمایه اجتماعی در شهر، از بین رفتن بافت محله‌ای در شهر از جمله معضلاتی بود که سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: به دنبال پیگیری‌های انجام شده در پارلمان شهری این کلان‌شهر، طرح حفظ باغات سنجان و کرهرود توسط مشاور و با حمایت اداره کل راه و شهرسازی در حال تهیه است، همچنین با کمک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان طرح جامعی نیز برای حفظ و مرمت بازار تهیه شده است و مدیریت شهری آمادگی همکاری برای اجرایی شدن این طرح‌ها را دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای گردشگری شهر نیاز به هم‌افزایی بیشتری داریم، ادامه می‌دهد: سال ۱۴۰۱ پروژه رودکنار دره‌گردو تا حد مطلوبی پیشرفت داشت و بیش از ۲۵ نقطه در منطقه گردشگری گردو توسط مشاور برای ایجاد تفریح‌گاه‌های زمستانه هدف‌گذاری شد اما احداث آن نیازمند جذب سرمایه‌گذار و همکاری اداره کل راه و شهرسازی است.

آبیاری فضای سبز دره‌گردو از ۲ قنات

سیدوحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: کمیسیون نظارت در سال ۱۴۰۱ جلساتی برای احداث پارک‌های محله‌ای و توسعه پارک‌های سطح شهر برگزار کرد که به موجب آن بازطراحی بعضی پارک‌ها انجام و و مقرر شد امسال عملیات اجرایی این پروژه‌ها به پیمانکار سپرده شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تک هسته‌ای‌بودن شهر اراک و ترافیک معابر مرکزی شهر بررسی‌هایی را در زمینه پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر داشته‌ایم و در نظر داریم علاوه بر گسترش پارکینگ‌های اختصاصی شهرداری از ایجاد و ادامه کار پارکینگ‌های خصوصی نیز حمایت کنیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به تقویت زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی برای توسعه منطقه گردشگری گردو تصریح کرد: در راستای پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته از دو قنات وزیری و یک قنات در انتهای رودکی برای آبیاری فضای سبز منطقه دره‌گردو استفاده و خط پنج کیلومتری آن احداث شد.

وی می‌افزاید: با توجه به مذاکراتی که با دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان شهر کرده‌ایم، به محض بهبود شرایط جوی سایر اقدامات نیز انجام خواهد شد که امیدواریم توانسته باشیم گامی کوچک برای اجرای این پروژه و افزایش نشاط اجتماعی در شهر برداریم.

هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی اراک در سال ۱۴۰۱ رقم خورد

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اراک نیز درباره مهم‌ترین اقدامات شورای ششم این کلان‌شهر می‌گوید: هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی و پیگیری و تصویب پروژه تقاطع‌های شهری از مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون در سال ۱۴۰۱ بود.

وی تصریح می‌کند: در سال ۱۴۰۱ در پی تلاش‌هایی که در پارلمان پیگیری شد اتوبوس‌های جدیدی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی خریداری شد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر پیگیری و رفع موانع پیش روی پروژه تقاطع‌های غیر همسطح شهر می‌افزاید: با پیگیری‌های انجام شده تعارض تقاطع‌های جاده فراهان، میدان امام خمینی (ره) و میدان امام حسین (ع) حل شد و این پروژه‌ها جلوتر از برنامه زمان‌بندی در حال پیگیری است که امیدواریم در تسهیل ترافیک در شبکه معابر شهر مؤثر واقع شوند.

وی تصریح می‌کند: از دیگر طرح‌های عمرانی دنبال شده در کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اراک می‌توان به پیگیری و بررسی طرح تقاطع غیر همسطح آرامستان، اجرا و پیشرفت پروژه ساختمان اداری مناطق دو و سه، انعقاد قرارداد و پیشرفت پروژه دره‌گردو، اجرای پروژه باغ موزه دفع مقدس، فعال سازی پروژه مسکونی ۹۰ واحدی کوی قائم و تصویب طرح تقاطع غیر همسطح در انتهای کوی امام علی (ع) اشاره کرد.

تصویب ۱۴ میلیارد تومان برای مکانیزه کردن و هوشمند سازی کنترل ترافیک در بودجه شهرداری

سیدعلی حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز در اشاره به همکاری و اقدامات مجموعه پارلمان شهری در بهبود ترافیک شهری می‌گوید: طبق آمار ۱۱ ماهه تصادفات درون شهری اراک در سال ۱۴۰۱ تصادفات فوتی ۱۰ درصد و تصادفات جرحی ۹ افزایش داشته است. ۴۰ درصد از تصادفات مربوط به عابران پیاده و ۴۰ درصد نیز مربوط به موتور سیکلت‌سواران بوده است، از همین رو با همکاری مدیریت شهری گردهمایی و مطالعاتی در این زمینه‌ها صورت گرفت.

وی می‌افزاید: موضوعات ترافیکی در شورای ترافیک بررسی می‌شود؛ در این راستا ایمن‌سازی گذرگاه‌های عابران پیاده و از آنجا که سرعت متوسط خودروها در شهر اراک ۲۵ کیلومتر از میانگین کشوری بالاتر بوده و شهرداری در این زمینه مسئول است، اقداماتی در زمینه اصلاح موارد که منجر به این مشکل شده، به این مجموعه تذکر داده شده و با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری، اصلاح هندسی و آرام‌سازی بعضی از معابر صورت گرفته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی اظهار می‌کند: با تصویب شورای اسلامی شهر اراک در بودجه شهرداری ۱۴ میلیارد تومان برای مکانیزه کردن و هوشمندسازی کنترل ترافیک در نظر گرفته شده است و مقرر شد مناسب‌سازی تقاطع‌ها و چراغ‌های راهنمایی برای معلولان نیز در نظر گرفته شود.

کد خبر 647649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.