ادامه چانه‌زنی برای تعیین رقم سبد معیشت

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: جلسه شورای عالی کار در حال برگزاری است، مباحث ادامه دارد اما هنوز در تعیین رقم سبد معیشت به توافق نرسیده‌ایم.

به گزارش ایمنا، علی خدایی عصر امروز - دوشنبه، بیست‌ودوم اسفندماه - در گفت‌وگوی تلویزیونی به صورت برخط از جلسه شورای عالی کار اظهار کرد: جامعه کارگری، کارفرمایی و نماینده دولت به یک عدد واحد در تعیین سبد معیشت نرسیده است.

وی افزود: سبد معیشت، حداقل‌های زندگی برای خانوارهاست که بر روی آن بحث می‌شود.

نماینده کارگران تاکید کرد: تا زمانی که سبد معیشت تعیین نشود، نمی‌توانیم درصد حقوق کارگران برای سال آینده را بیان و بر روی آن بحث کنیم.

وی با اشاره به موضوع مزد منطقه‌ای گفت: برای سال آینده یک مزد خواهیم داشت.

خدایی تاکید کرد: تحقیقات برای مزد منطقه‌ای در سال‌های آینده پیگیری خواهد شد.

بررسی آمارهای وزارتخانه‌ها برای تعیین سبد معیشت

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز اعلام کرد: بحث‌های خوبی در خصوص سبد معیشت صورت گرفته که امیدواریم نتیجه مثبتی صورت بگیرد.

علی اضعر آهنی‌ها یادآور شد: هر سال بحث‌ها و دیدگاه‌های مختلفی ارائه می‌شود و مجموعه از آمارهایی از وزارتخانه‌های مختلف از جمله اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز آمار ایران در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در صورتی که به نتیجه نرسیم، اگر نیاز باشد ساعت‌ها و جلسه‌های بسیاری را برای تعیین دستمزد کارگران برگزار خواهیم کرد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه دو مدل تورم داریم، گفت: یک تورم بر اساس نقدینگی و تورم دیگر بر اساس هزینه است. سال گذشته افزایش دستمزد ۵۷ درصدی منجر به افزایش هزینه‌ها و نقدینگی در جامعه شد.

وی خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد کارگاه‌ها در کشور زیر ۱۰ نفر کارگر دارند که به طور طبیعی افزایش دستمزد به صورت مستقیم بر روی افزایش هزینه تولید تأثیر می‌گذارد.

آهنی‌ها افزود: این القای غلطی است که افزایش دستمزد بر روی هزینه تولید و تورم تأثیری ندارد از این رو باید کاری کنیم که در کشور تورم کاهش پیدا کند، افزایش مثبت و منطقی در تعیین دستمزد کارگران تأثیر مستقیم بر روی قدرت خرید و زندگی آنها خواهد داشت.

کد خبر 647612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.