۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳
سنت‌های جالب سال نو در جهان

سال نو در همه فرهنگ‌ها گرامی شمرده می‌شود و ورود به آن در میان هر ملتی با سنت‌های منحصربه‌فرد همراه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شب سال نو رویدادی است که به‌طورگسترده در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. بسیاری از فرهنگ‌ها با آداب و رسوم و سنت‌های منحصربه‌فردی از سال پیش خداحافظی می‌کنند و به استقبال سال جدید می‌روند که در ادامه به معرفی تعدادی از این سنت‌ها می‌پردازیم.

واسیلوپیتا در بالکان

واسیلوپیتا یک کیک یا نان یونانی است که مخصوص روز سال نو طبخ و پیش از پختن درون آن یک سکه قرار داده می‌شود. این سنت به‌طورمعمول به مردم یونان منسوب است اما در بالکان و اطراف اروپای شرقی نیز رایج است. اهالی یونان باور دارند فردی که این سکه را پیدا می‌کند در کل ۳۶۵ روز آینده با اقبال خوبی مواجه خواهد بود.

هوگمانای در اسکاتلند

جشن خیابانی هوگمانای در اسکاتلند یکی از بهترین جشن‌های سال نو به‌شمار می‌رود. آداب‌ورسوم مرتبط با این جشن در سراسر اسکاتلند متنوع است اما رایج‌ترین رسم ملی آن نخستین میهمان است. اسکاتلندی‌ها باور دارند نخستین فردی که پس از نیمه‌شب سال نو به آن‌ها سر بزند، نویدبخش وضعیت آن‌ها در سال آینده است.

این فرد هدایای نمادینی هم‌چون نمک، زغال‌سنگ، نان، کیک میوه‌ای یا سکه برای صاحب‌خانه می‌آورد و با غذا و نوشیدنی پذیرایی می‌شود. اهالی اسکاتلند معتقدند بهترین فردی که برای تضمین خوش‌شانسی وارد خانه می‌شود، مردی قد بلند با موهای تیره است.

یکی از عجیب‌ترین رسوم هوگمانای نیز در کوئینزفری جنوبی اتفاق می‌افتد که مردم طی آن در شب سال نو به درون آب‌های سرد رودخانه دریای شمال می‌پرند. در استون‌هاون نیز ساکنان با توپ‌های آتشین عظیم به قدم زدن در خیابان می‌پردازند.

سنت‌های منحصربه‌فرد سال نو در جهان

جشن با یک کیک بزرگ در نروژ و دانمارک

نروژ و دانمارک در شب سال نو کرانسکاکه (Kransekake) می‌خورند که یک کیک سنتی حلقه‌ای است و اغلب با ۱۸ لایه درست می‌شود. لایه‌های شکری و کوکی‌مانند این کیک با رویال آیسینگ خوش طعم کنار هم نگه داشته می‌شود.

کالنیگ در ولز

کالنیگ (Calennig) یکی از سنت‌های قدیمی ولز برای آغاز سال جدید و در اصل به‌معنای هدیه سال نو یا جشن است. این پیشکش معمولاً سیبی است که با برگ، شاخه و آجیل تزئین شده است. در روز سال نو نیز کودکان صبح را به دیدن همسایه‌ها و آواز خواندن می‌گذرانند و اگر خوش شانس باشند، یک یا دو شیرینی باقی‌مانده از شب قبل به آن‌ها داده می‌شود.

پرت کردن کاغذ از پنجره در آرژانتین

آرژانتینی‌ها پس از خرد کردن تمام اسناد و مدارک قدیمی خود، آن‌ها را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کنند تا نمادی از پشت سر گذاشتن گذشته باشد. این رسم پرتابی بسیار امن‌تر رسوم کشورهای آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی است که سطل‌های آب به خیابان می‌ریزند یا مبلمان قدیمی خود را از ارتفاعات زیاد به خیابان پرت می‌کنند.

سنت‌های منحصربه‌فرد سال نو در جهان

تماشای سقوط توپ در ایالات‌متحده

میلیون‌ها آمریکایی در شب سال نو به‌رغم سرمای شدید در خیابان‌های میدان تایمز جمع می‌شوند یا پای گیرنده‌های تلویزیون خود می‌نشینند تا سقوط توپ‌های این میدان را تماشا کنند. این رویداد در سال ۱۹۰۷ و برای جلب توجه عموم به مقر جدید تایمز ایجاد شد و از آن زمان تاکنون یک نمایش سالانه و یکی از محبوب‌ترین جشن‌های شب سال نو بوده است.

به‌اشتراک‌گذاری سوپ ژومو در هائیتی

مردم هائیتی در روز اول سال نو سوپ کدو تنبل (سوپ ژومو) می‌پزند، به خانه‌های دیگران می‌روند و مقداری از سوپ خود را با سوپ‌های آن‌ها عوض می‌کنند. ژومو یک خوراکی لذیذ است که در گذشته‌های دور سیاه‌پوستان برده مجاز به خوردن آن نبودند، لذا در شب سال نو که روز استقلال هائیتی است، آن‌ها سوپ می‌خورند.

ماهی‌گیری روی یخ در کانادا

یخبندان نمی‌تواند کانادایی‌ها را از شروع سال جدید با ورزش مورد علاقه زمستانی خود یعنی ماهیگیری روی یخ باز دارد. خانواده‌های کانادایی با اجاره کلبه‌های گرم و وسایل آشپزی در سال نو به مکان‌های ماهی‌گیری می‌روند تا بتوانند از جشن خود در کنار عزیزانشان لذت ببرند.

سنت‌های منحصربه‌فرد سال نو در جهان

هدیه دادن تامالی خانگی در مکزیک

در مکزیک خانواده‌ها برای تهیه غذای شب سال نو گرد هم می‌آیند. غذای ویژه آن‌ها تامال (خمیر ذرت پر از گوشت، پنیر و سبزیجات) است که در شب سال نو آن را به دست عزیزانشان می‌دهند. در روز سال نو نیز یک سوپ سنتی مکزیکی سرو می‌شود که از شکم گاو درست شده است.

گوش دادن به زنگ‌های بیگ‌بن در انگلستان

خانواده‌های بریتانیایی سنتی در شب سال نو گرد هم می‌آیند و در انتظار زنگ‌های بیگ‌بن برج ساعت می‌مانند و پس از آن‌که زنگ‌ها آغاز نیمه‌شب را اعلام کرد، مردم با تشکیل یک دایره بزرگ، دستان خود را به هم پیوند می‌دهند و شروع به خواندن یک آهنگ سنتی به نام «Auld Lang Syne» به معنی سال‌های خیلی دور می‌کنند.

صحبت کردن با حیوانات در بلژیک

بلژیکی‌ها باور دارند که شرکت دادن تمام موجودات خدا در جشن سال نو و تبریک گفتن به آن‌ها خوش‌یمن است، به همین دلیل روز اول سال نو، صبح زود بیدار می‌شوند و عید را به تمام حیوانات مزرعه خود تبریک می‌گویند. آن‌ها معتقدند که این اقدام سالی سرشار از نعمت را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

سنت‌های منحصربه‌فرد سال نو در جهان

تمیز کردن خانه در پورتوریکو

مانند بسیاری از کشورهای جهان هم‌چون ایران، در پورتوریکو نیز مرسوم است که سال را با تمیز کردن همه چیز شروع کرد. این اقدام برای عبور از سالی که گذشت و آغازی نو انجام می‌شود و اعتقادها بر این است که اگر سال نو با تازه‌شدن آغاز شود، تا آخر سال به همین منوال پیش خواهد رفت.

کد خبر 647574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.