گشایش نمایشگاه عروسک‌های ملل نوروز

نمایشکاه عروسک‌های بومی کشورهای حوزه نوروز در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گشایش یافت.

به گزارش ایمنا، همزمان با جشن جهانی نوروز که با حضور سفیران کشورهای عضو پرونده جهانی نوروز در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در تهران برگزار شد، نمایشکاه عروسک‌های بومی کشورهای حوزه نوروز در محل موزه کوشک احمدشاهی این مجموعه گشایش یافت.

عروسک‌های ملل نوروز نمادهایی از فرهنگ کهن ایرانشهر بزرگ است که هر یک معرف و مبین زیباترین پیام‌های مهرورزانه و صلح‌آورانه است.

این نمادهای زیبا و رنگارنگ از فرهنگ نوروز، با همه ارزش‌های بی‌بدیل شکوه نوروز را از جای جای ایران فرهنگی گرفته تا کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان به نمایش می‌گذارند. همچنین این نمایشگاه فرصتی برای آشنایی با برخی از نمادهای نوروزی از مجموعه کشورهای حوزه نوروز است.

سومین میراث ناملموس جهانی

آئین باستانی و کهن نوروز به عنوان نخستین اثر ناملموس ایرانی با عضویت هفت کشور و با عنوان یک پرونده مشترک، با درخواست و مدیریت ایران و همکاری کشورهای جمهوری آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان که آن سال به عنوان سومین میراث ناملموس جهان در سال ۱۳۸۸ (۲۰۱۰) در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

نوروز با قدمتی سه هزار ساله پهنه وسیع و همگون جغرافیای فرهنگی فراتر از فلات ایران، از چین تا آن سوی فرات و با جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد و به دلیل اهمیت و ارزش فرهنگی و باستانی مشترک، پنج کشور افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان هم پس از ثبت جهانی، درخواست عضویت در این پرونده مشترک جهانی را مطرح کردند، پرونده جدیدی تشکیل شد و بار دیگر نوروز، پنج سال بعد از ثبت جهانی در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۵) با مدارک و مستندات کامل‌تر به عنوان میراث ناملموس مشترک ۱۲ کشور، در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کد خبر 647564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.