رحیمی: ایران و عربستان در ابتدای یک مسیر هستند/موضوعات مهم برای حل و فصل بین دو کشور

مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری گفت: ایران و عربستان در ابتدای یک مسیر هستند نه انتهای آن و موضوعات مهمی برای حل و فصل بین دو کشور وجود دارد.

به گزارش ایمنا، محورهای گفت‌وگوی محمدمهدی رحیمی با شبکه ماهواره‌ای الاتجاه درباره توافق ایران و عربستان که در توئیتر وی منتشر شده، به شرح زیر است:

سیاست همسایگی دولت در ۱۸ ماه گذشته با جدیت دنبال شده و این رویکرد نقطه مقابل سیاست آمریکا برای اختلاف افکنی در منطقه و تداوم تنش‌ها است، در واقع هر بهبود روابطی بین کشورهای منطقه، به ضرر واشنگتن است.

چنین توافقی که طرفین آن و همچنین واسطه‌هایش (عراق، عمان و چین) از داخل منطقه آسیا و بدون حضور غربی‌ها باشد، در تاریخ معاصر منطقه کم سابقه است و از این منظر یک نقطه عطف بشمار می‌رود که می‌تواند زمینه ساز تحولات جدی تر در غرب آسیا شود.

هیچ دولت و هیچ ملتی در منطقه بازنده این توافق نیست و تنها رژیم جعلی اسرائیل از آن متضرر خواهد شد که این موضوع در میزان استقبال دولت‌های مختلف از آن قابل مشاهده است. این یک توافق برد-برد واقعی برای تهران، پکن و ریاض است.

بی اطلاعی غربی‌ها و صهیونیست‌ها از این توافق و غافلگیری آنها، دارای پیام‌های مهم و البته اثرگذاری در آینده تحولات منطقه ماست.

با توجه به جایگاه سعودی در بخشی از جهان عرب و نیز رویکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، احتمال تقویت روابط و انعقاد چنین تفاهماتی با دیگر کشورهای منطقه زیاد است، امارات، بحرین، اردن و مصر گزینه‌هایی محتمل هستند.

در حالی که ۶ ماه از جنگ ترکیبی علیه ملت ایران می‌گذرد، انعقاد چنین توافقی اهمیتی دوچندان دارد و حکایت از محاسبات واقع‌بینانه دولت‌های ریاض و پکن درباره استحکام پایه‌های نظام جمهوری اسلامی دارد. این مسئله یک شکست دیگر برای صهیونیست‌هاست.

ایران و عربستان در ابتدای یک مسیر هستند نه انتهای آن و موضوعات مهمی برای حل و فصل بین دو کشور وجود دارد. تردیدی نیست که مخالفان حداکثر تلاش شأن را خواهند کرد که غافلگیری در زمان توافق، را اینجا جبران کنند.

منبع ایسنا

کد خبر 647559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.