به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اصفهان امروز_ دوشنبه بیستودوم اسفند_ با برخی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان و کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی این شهر دیدار کردند و به سوالات آنها در زمینه حملونقل پاسخ دادند.
در این دیدار رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز در بسیاری از مسائل شهری، انگشت اشارهها و سوالات به سمت و سوی شهرداریها است.
وی با بیان اینکه در هر مسئله و آسیب فرهنگی و اجتماعی نخستین اشاره مسئولان یا شهروندان به سمت شهرداریها است، افزود: این در حالی است که این موارد جز وظایف و اختیارات مدیریت شهری نیست، از سوی دیگر شاهد آن هستیم که شورای اسلامی شهر در حقیقت شورای شهر نیست بلکه در نهایت کار، شورای اسلامی شهرداری است.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهرها امروز به سختی در این عرصه فعالیت میکنند و حتی در مسیر تحقق اهداف و مطالبات به حق شهروندان خود با انبوهی از مشکلات و چالشها روبهرو هستند.
وی افزود: امروز شاهد هستیم که از سوی حاکمیتها اختیارات و وظایف شوراهای اسلامی شهرها تضعیف شده و همواره بر کاهش آنها اصرار میورزند، امروزه نه تنها موضوع مدیریت یکپارچه شهری در بین دولتمردان مطرح نبوده، بلکه با برخی از قوانین و دستورات در جهت کاهش اختیارات شوراهای اسلامی شهرها گام برداشته میشود.
میرباقری خاطرنشان کرد: برگزاری منظم نشستهایی مانند اجلاسیههای فصلی کمیسیونهای شهرسازی و حملونقل شوراهای اسلامی شهرها، فرصتی مناسب برای همت بیشتر به منظور رفع چالشهای پیش روی شهرهای کشور است.
وی با بیان اینکه بر اساس مطالبات مردمی و چالشهای پیش بینی شده پیشروی کلانشهر اصفهان برای سال آینده بیش از نصف بودجه شهر به حملونقل و ترافیک اختصاص یافته است، گفت: بر اساس یک نگاه اجمالی به شهرهای پیشرفته جهان در مییابیم که مهمترین شاخصه این شهرها استقرار پیشرفتهترین سیستمهای حملونقل شهری است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروزه به عنوان مثال در شهر مسکو بیش از ۳۰ خط مترو فعال است، بنابراین فعالیت روز افزون شوراهای شهر و مدیریت شهرها در راستای توسعه حملونقل عمومی شهر شایسته و بایسته است.
راهکارهای مدیریت شهری اصفهان برای دستفروشان
سید امیر سامع، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: با وجود موضوعات مربوط به مشکلات معیشتی و اقتصادی در شهرها شاهد رشد روزافزون دستفروشیها و معضلات این چنینی هستیم.
وی افزود: از راهکاری که شهر اصفهان از مدتها قبل به منظور مقابله و پیشگیری با این معضل اجتماعی به کار بسته است، برنامهریزی و حرکت گام به گام و ایجاد جایگزینهایی برای حضور دستفروشان در سطح شهر است، راهاندازی بازارچههای هفتگی، ماهانه و فصلی و همچنین ایجاد مراکزی ثابت مثل جمعه بازارها از جمله راهکارهای پیشنهادی است.
وی با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز و همچنین ساختهای شبانه برخی از ساختمانها در کلانشهرها گفت: این موضوع حدود ۱۸ سال پیش در شهر اصفهان بررسی و از آن عبور شد، زیرا امروزه اصفهان دارای یک مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری است که دارای اکیپهایی متخصص و تلاشگر در جهت بررسی و رسیدگی به هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در کل سطح شهر هستند تا مانع از این اقدام ناپسند شوند.
لزوم بومیسازی سیستم هوشمندسازی شهر
در ادامه حسین حق شناس، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در پاسخ به برخی از سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان کمیسیون فنی و عمرانی و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: این حوزه به منظور پیگیری مسائل کلان شهر در خصوص حملونقل با شورای ترافیک استان و نمایندگان مجلس ارتباط خوبی برقرار کرده است.
وی ادامه داد: راه حل های شهرهای مختلف در رویارویی با معضلات و چالشهای یکسان، متفاوت است و نمیتوان یک راهکار پیاده شده شهر اصفهان را برای یک معضل ترافیکی برای شهر دیگر تجویز کرد.
وی گفت: باید به دنبال تجربیات متناسب با چالشهای شهر خود باشیم به عنوان مثال استقرار سیستم هوشمند سازی در چهارراهها و تقاطعهای شهر توسط شرکت خارجی امری مفید بوده، اما امروزه به دلیل مشکلات عدیده ارضی و مباحث تحریمی به عنوان یک چالش پیش روی ما قرار دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در تلاش برای بومیسازی استقرار سیستم هوشمند سازی چهارراهها توسط چندین شرکت دانش بنیان در سطح کشور هستیم، برخی از مشکلات مطرح شده از سوی مدیریتهای شهری خاصه در بحث حملونقل و ترافیک به صورت امری مشترک در بین کلانشهرها بیان میشود که باید در اجلاسیهها و جلسات مشترک کلانشهرها به صورت مشترک بر آن تاکید شود.
نظر شما