ایران، چین و روسیه، آمریکا را در عرصه‌های مختلف تهدید می‌کنند

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با اشاره به تحرکات اخیر چین در عرصه بین‌المللی می‌گوید ایران، چین، روسیه و کره شمالی در حال تقویت روابط خود هستند، اما واشنگتن همچنان به دور خود می‌چرخد.

به گزارش ایمنا، جان بولتون در گفت‌وگویی تلویزیونی در واکنش به اعلام توافق ایران و عربستان و تحرکات اخیر چین در عرصه بین‌المللی اظهار کرد: آمریکا «ساکت نشسته»، اما چین روابطش با روسیه را گسترش داده است و میان ایران و عربستان سعودی میانجیگری می‌کند.

وی افزود: ما ساکت نشسته‌ایم، اما چین، روسیه، ایران، و کره شمالی و چند کشور دیگر دارند روابطشان را تقویت و ما را در عرصه‌های مختلف تهدید می‌کنند.

بولتون در واکنش به توافق ایران و عربستان افزود: این (توافق تهران-ریاض) نشان می‌دهد سعودی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند روابطشان با چین و روسیه را تقویت کنند، زیرا تصور نمی‌کنند که ایالات متحده قاطعیت و استحکام لازم برای دفاع از آنها در برابر ایران و اهدافش داشته باشد.

این مقام پیشین آمریکا در دولت‌های ترامپ و جورج دبلیو بوش در ادامه با اشاره به تحرکات چین در عرصه بین‌المللی گفت: چین یک راهبرد دارد و در حال پیگیری آن است، اما ما هر روز بیشتر به‌دور خودمان می‌چرخیم.

به گفته بولتون «چین یکی از بزرگترین برندگان جنگ اوکراین، چین است. اگر روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود، این پیروزیِ متحد چین خواهد بود و موقعیت چین را نیز تقویت می‌کند. چین حتی در صورت شکست روسیه نیز پیروز است، زیرا مسکو را بیشتر به پکن وابسته می‌کند.»

وی با بیان اینکه «جلوی چشم ما روسیه به کنترل چین درمی‌آید» گفت: این اصلاً برای ما خوب نیست، دوست دارم راه‌هایی را پیدا کنم که بتوان روسیه را از چین دور کرد.

کد خبر 647453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.