حمایت از حوزه مد و لباس از حالت نمایشی خارج شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از حوزه مد و لباس باید از حالت نمایشی و گلخانه‌ای خارج شود تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، در این مسیر به پشتوانه حمایت‌های رئیس‌جمهور و همراهی سایر نهادها و وزارتخانه، می‌توان از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی دستگاه‌ها نهایت بهره را برد.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: طی یک‌سال‌ونیم اخیر، رویکردهای خوبی در ارتقای کیفی موضوع پوشش داشته‌ایم اما در حوزه اقدامات باید بیش‌ازپیش تلاش کرد و در این راستا، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها با همیاری یکدیگر اتفاق مهمی را در حوزه مد و لباس رقم بزنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی داعیه تمدن‌سازی دارد، افزود: یکی از وجوه بارز تمدن‌سازی انقلاب اسلامی، این حوزه است و تاریخ غنی ایران و تنوع پوششی در مناطق کشور، کمک اصلی در پیشبرد سیاست‌های حوزه مد و لباس است، از این رو ضرورت دارد تنوع پوشش اقلیمی اقوام را به رسمیت بشناسیم و فضای لازم برای گسترش فرهنگ پوشش اقدام را فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برپایی نمایشگاه شهر خانواده که در مصلی امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است، تصریح کرد: همان‌طورکه در حوزه هنرهای تجسمی شاهد برپایی نمایشگاه‌ها در ۳۱ استان کشور هستیم در حوزه مد و لباس نیز باید به ظرفیت‌های عظیم تنوع پوششی اقوام با برگزاری نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی توجه کرد.

وی گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید از ایده‌های خلاقانه حوزه مد و لباس که به تقویت تنوع پوششی اقوام منجر شود، حمایت‌های کافی را انجام خواهد داد و تشکیل کارگروهی برای تعیین جزئیات بسته‌های حمایتی این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.

اسماعیلی ادامه داد: حمایت از حوزه مد و لباس باید از حالت نمایشی و گلخانه‌ای خارج شود تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، در این مسیر به پشتوانه حمایت‌های رئیس‌جمهور و همراهی سایر نهادها و وزارتخانه می‌توان از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی دستگاه‌ها نهایت بهره را برد.

وی با اشاره به دست باز دولت در حمایت از حوزه مد و لباس، اضافه کرد: شورای سیاست‌گذاری جشنواره مد و لباس فجر باید از ظرفیت عظیم فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نیز استفاده لازم را ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهدای جایزه هنری گوهرشاد به برگزیدگان در سال جاری، گفت: جایزه گوهرشاد امسال برای نخستین بار با هدف پاسداشت زنان عفیف ایرانی که پای اعتقادات خود ایستاده‌اند به برگزیدگان اهدا شد، زیرا اقدامات ترویجی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد.

وی افزود: در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اتفاقات سازنده‌ای رخ داد و حمایت‌های خوبی از برگزیدگان جشنواره صورت گرفت و در دوره جدید جشنواره باید با ایجاد بخشی به عنوان ارزیابی دوره گذشته به آسیب‌شناسی دقیق این رویداد ملی دست پیدا کرد.

اعضای شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر منصوب شدند

اعضای شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند و این شورا قرار است بر مبنای تغییر آئین‌نامه جشنواره مد و لباس فجر، رویکردها و برنامه‌های دوره دوازدهم جشنواره را برنامه‌ریزی کند.

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ابوالفضل داودی‌رکن‌آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد و متخصص و پژوهشگر در حوزه صنعت نساجی و طراحی پارچه، زینب اختری مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور و فعال حوزه عفاف و حجاب، مریم اردبیلی مشاور امور بانوان شهردار تهران و صاحب نظر در موضوع آینده پژوهی و خانواده و جمعیت، مریم‌سادات خرم‌دره متخصص طراحی پارچه و لباس ایرانی اسلامی و مسئول کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور، سپیده یاقوتی دبیر یازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، نعیمه اسلام‌لو نویسنده و پژوهشگر و فعال مردمی حوزه عفاف و حجاب، علیرضا بابایی کارشناس اجتماعی و متخصص در حوزه سیاست‌گذاری رسانه، سیدهوشنگ قادریان فعال و پیشکسوت حوزه صنعت و مدیر کل اسبق منسوجات و پوشاک وزارت صمت، شاهرخ جعفری فعال بخش خصوصی در حوزه مد و پوشاک و علیرضا صفاری فعال بخش خصوصی در حوزه مد و پوشاک ازجمله اعضای شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به شمار می‌روند.

این اعضا قرار است بر مبنای تغییر آئین‌نامه جشنواره مد و لباس فجر، رویکردها و برنامه‌های دوره دوازدهم جشنواره را برنامه‌ریزی کنند و این تغییر آئین‌نامه برمبنای آسیب‌شناسی از ۱۱ دوره گذشته رقم خورده و قرار است برای نخستین‌بار در جشنواره دوازدهم همزمان با رقابت بین طراحان ایرانی اسلامی، رقابت بین ویژندهای برتر حوزه مد و پوشاک ایرانی اسلامی صورت گیرد و طاووس زرین جشنواره به بهترین ویژندی تعلق گیرد که طراحی ایرانی و اسلامی را مبنای تولیدات خود قرار داده است تا این جشنواره یک رویداد هنری نباشد.

همچنین در این نشست از کتاب «سبک پوشش ایرانی اسلامی، چالش‌ها و پژوهش‌ها» که محصول آثار پژوهشی رسیده به دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر یازدهم است، رونمایی شد.

منبع: مهر

کد خبر 647369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.