۳ شهر تمیز جهان + اقدامات مدیران برای پاک‌سازی

پاک‌سازی محیط‌های شهری از هر گونه آلاینده، یکی از مهم‌ترین اهداف مدیران سراسر دنیا به‌شمار می‌رود که هزینه بسیار بالایی را نیز در بر می‌گیرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی برنامه‌ریزان شهری با اعمال اقدامات ویژه‌ای در ایجاد فضاهای شهری تمیز بسیار موفق‌تر از سایرین عمل کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که بهداشت شهری برابر با طراحی شهری حائز اهمیت است، چراکه می‌تواند رفاه را برای شهروندان به ارمغان بیاورد و سلامت جسمی و حتی روانی را برای آن‌ها، در حال و آینده رقم بزند. احداث زیرساخت‌های مناسب برای مدیریت پسماندها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در تمیز نگه‌داشتن شهرها بسیار اثربخش باشد، با این حال تلاش بسیار و استخدام نیروی کار بی‌شمار را می‌طلبد. در واقع، جمع‌آوری پسماندهای شهری، مدیریت سیستم‌های آب و فاضلاب و توسعه رویکردهای بازیافت شهری مستلزم هزینه بسیار بالایی است، توجه به این مولفه‌ها می‌تواند به پاک‌سازی شهرها از آلاینده‌ها منجر شود. البته بسیاری از مدیران شهرهای جهان نیز خلاقانه و بدون نیاز به صرف این همه هزینه، پاک‌ترین شهرهای دنیا را به وجود آورده‌اند که در ادامه به معرفی موفق‌ترین این شهرها و رویکردهای هر یک در این زمینه پرداخته می‌شود.

کلگری، کانادا

کلگری کانادا توانسته است به مدت چند سال پی‌درپی عنوان یکی از تمیزترین شهرهای جهان را از آن خود کند، ضمن اینکه ساکنان آن از بهداشت و سلامت محیط زیست خود نهایت رضایت را دارند. اگرچه میزان انتشار گازهای آلاینده در این شهر بسیار بالا است و به بیش از ۲۷۳ مگاتن در سال می‌رسد، با این حال مدیران طی چند سال گذشته به اعمال اقداماتی برای کاهش اثرات این گازها بر کیفیت زندگی و سلامت شهروندان پرداخته‌اند که پیامدهای مثبت بسیاری را به دنبال داشته است.

سه شهر تمیز جهان+ اقدامات مدیران برای تمیزسازی

یکی از مهم‌ترین این اقدامات، که از سال ۲۰۰۷ اعمال شده است، آغاز طرحی خلاق با هدف کاهش نرخ انتقال پسماندها به دفن‌گاه‌های زباله بوده است که از طریق تشویق شهروندان به تفکیک مواد زائد از پسماندهای قابل بازیافت حاصل شده است. در این راستا، به شهروندان کلگری نحوه جداسازی مواد زائد، کمپوست پسماندها و قراردادن آن‌ها در سطل‌های مخصوص آموزش داده می‌شود، ضمن این‌که جلوگیری از قرار دادن مواد پسماند غیرقابل استفاده دوباره در کانتینرهای حاوی مواد قابل بازیافت، شکل یک قانون را به خود گرفته است.

علاوه بر این، در گذشته به علت سطح بالای ساخت‌وساز در این شهر بزرگ کانادایی، نرخ راهی شدن مواد ساختمانی مانند آسفالت، بتن، دیوارهای خراب‌شده، چوب و سایر مصالح مشابه به دفن‌گاه‌های زباله بسیار بالا بود که مدیران برای حل این مشکل نیز، طرح استفاده دوباره از آن‌ها را مطرح کردند و از این طریق توانستند آلودگی ناشی از انباشته شدن آن‌ها را در حومه‌های شهری به حداقل برسانند.

سه شهر تمیز جهان+ اقدامات مدیران برای تمیزسازی

سنگاپور

سنگاپور، طی چهار دهه گذشته، به یکی از بهترین شهرهای آسیا و حتی جهان برای زندگی تبدیل شده است، ضمن این‌که جایگاه بسیار مهمی را میان شهرهای دنیا از نظر موفقیت‌های مالی و تجاری از آن خود کرده است. ساکنان این شهر کیفیت زندگی بسیار بالایی را تجربه می‌کنند زیرا محیط آن از نظر بهداشت و آلودگی وضعیت بسیار رضایت‌بخشی دارد و این در حالی است که پایداری در سنگاپور به سطح بالایی رسیده است.

سه شهر تمیز جهان+ اقدامات مدیران برای تمیزسازی

برنامه‌ریزان سنگاپور توانسته‌اند به خوبی تمام پسماندهای شهری را مدیریت کنند که این موفقیت با قدم زدن در خیابان‌های شهر کاملاً مشهود است. جالب است بدانید که رها کردن مواد زائد، پوست مواد غذایی و هر ماده آلاینده دیگری توسط مردم در محیط‌های شهری، پرداخت جریمه‌های بالایی را برای آن‌ها رقم می‌زند و به همین دلیل، مردم با جدیت تمام از آلوده کردن فضاهای عمومی جلوگیری می‌کنند. در واقع، دور انداختن هر قطعه آشغال در فضاهای عمومی، جریمه‌ای هزار دلاری را برای متخلف به دنبال دارد، ضمن این‌که فرد باید به‌سرعت زباله رها شده را جمع کند. دولت سنگاپور به منظور تحقق این هدف، صدها افسر را با لباس شخصی در فضاهای عمومی استخدام کرده است تا به نظارت بر رفتار شهروندان بپردازند و افرادی را که زباله‌های خود را رها می‌کنند، شناسایی و جریمه کنند.

سه شهر تمیز جهان+ اقدامات مدیران برای تمیزسازی

کیگالی، رواندا

کیگالی، پایتخت رواندا نیز به واسطه اقداماتی که مدیران آن اعمال کرده‌اند، به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای جهان شناخته شده است. اگرچه مدیران این شهر هر ساله بودجه بالایی را بابت پاک‌سازی شهر از سوی دولت دریافت می‌کنند، با این حال کمترین مقدار آن را برای این منظور صرف می‌کنند و به روش‌های دیگری، محیط‌های شهری را تمیز نگه می‌دارند.

سه شهر تمیز جهان+ اقدامات مدیران برای تمیزسازی

تمیزی کیگالی به خوبی از چشم‌اندازهای آن که متشکل از سازه‌های بتنی و ساده است، احساس می‌شود و این در حالی است که چمن‌ها، سنگ‌فرش‌ها و خیابان‌های سراسر شهر نیز از هر گونه آلودگی پاک است و همین امر، فضایی بسیار سالم و دلنشین را برای ساکنان به ارمغان آورده است. مهم‌ترین عامل در تمیز ماندن پایتخت رواندا، ترویج باور "umuganda" به معنای "گرد هم آمدن برای تحقق یک هدف مشترک" در میان مردم است که همکاری آن‌ها را برای تمیز نگه‌داشتن شهر به دنبال داشته است. باور umuganda از زمان‌های بسیار قدیم در میان مردم سراسر کشور ترویج داشت و از سال ۲۰۰۰ این رویکرد در کیگالی شکل یک قانون به خود گرفت و به دنبال آن، افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال موظف به پیروی از آن با هدف تمیز نگه‌داشتن شهر بوده‌اند و توانسته‌اند از این طریق، پایتخت رواندا را در لیست یکی از تمیزترین نقاط دنیا قرار دهند.

سه شهر تمیز جهان+ اقدامات مدیران برای تمیزسازی

کد خبر 647280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.