تاثیر قانون مالیات بر سوداگری بر جلوگیری از سفته‌بازی

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در حوزه قانون مالیات بر سوداگری فعالیت‌هایی انجام داده و امیدواریم در هفته‌های آینده با تأیید شورای نگهبان نهایی شود؛ موضوعی که کمک می‌کند به سمت نظام‌های تولید حرکت کنیم و سرمایه‌گذاران به این سمت حرکت کند.

به گزارش ایمنا، «سید احسان خاندوزی» در مراسم در آئین افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران، اظهار کرد: مدت‌ها منتظر این روز بودیم و معاملات سپرده شمش طلا در بورس کالا را مدیون پیگیری‌های مجدانه آقای مخبر و تأکیدات رئیس جمهوری مبنی بر اینکه باید تنوع بخشی در حوزه ابزارهای سرمایه‌گذاری رخ دهد، هستیم.

وی افزود: این رویداد نویدبخش این است که شرایط هفته‌ها و ماه‌های گذشته را تجربه نکنیم.

وزیر اقتصاد گفت: در اقتصاد ایران بازارهای عمیق و رسمی برای دارایی‌هایی که مصون از تورم باشد، نداریم و در زمانی که دشمن تلاش می‌کند انتظارات تورمی را در جامعه ایجاد کند، فعالان اقتصادی متوسل به ابزارهایی می‌شوند که ابزارهای حیاتی بخش واقعی اقتصاد است.

خاندوزی ادامه داد: بنابراین نوسان‌ها در متغیرهای اساسی سرریز می‌کند و در حالی که باید مسؤولان پیش از این سال‌ها باید به این فکر می‌بودیم که دارایی‌های مصون از تورم در کشور را زیاد کنند.

وی تصریح کرد: چند بازیگر یک بازار می‌توانند در این دریاچه کم‌عمق نوسان ایجاد کنند به این صورت که ۱۰ تا ۱۰۰ نفر می‌توانند با ورود در این حوزه‌ها، موجی ایجاد می‌شود که گویا سطح آب دریاچه تغییر کرده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر بازارهای عمیقی داشتیم این ورود و خروج عده معدود سفته‌باز در بازارها موج ایجاد نمی‌شد و اقتصاد کشور را دچار تلاطم نمی‌کرد و مردم را بیش از این آشفته نمی‌شدند و نارضایتی‌های عمومی و اجتماعی ایجاد نمی‌کرد.

خاندوزی افزود: در حوزه طلا اگر افرادی که پیش از این مسؤولیت داشتند، اقدام می‌کردند، می‌توانستیم ۳۵ تن طلای موجود در کشور را به عنوان دارایی‌های مصون از تورم تعریف و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی را به این سمت هدایت کنیم.

وی ادامه داد: در بخش نفت نیز نزدیک به ۲۰ سال است که گفته می‌شود چرا فروش ریالی نفت نداشته باشیم و خوشبختانه امروز این امکان فراهم شد؛ این در حالی بود که فروش خارجی ما نیز رکوردهای یکی دو سال گذشته را پشت سر گذاشته است. چنانچه همه اینها اگر پیش از این اجرا می‌شد دیگر شاهد چنین مصیبت‌هایی در اقتصاد نبودیم.

وزیر اقتصاد گفت: اگر بتوانیم وثیقه شدن طلاها را رسمیت ببخشیم، نه‌تنها برای مردم و خریداران خرد خیلی خوب است بلکه از بازار سرمایه درخواست داریم ظرف چند هفته این مجموعه را به سامانه توثیق ستاره متصل کند تا مردم بتوانند از خرید خود به عنوان وثیقه رسمی استفاده کنند.

خاندوزی ادامه داد: حتی شرکت‌ها و بانک‌ها می‌توانند در عملیات بازار باز بانک مرکزی این وثایق را که معتبر و نقد است، استفاده کنند و عملیات بانک مرکزی در حوزه عملیات بازار باز ساده‌تر خواهد شد.

وی گفت: این مسیر، مسیری است در جذب نقدینگی به سمت فعالیت‌های اقتصادی و عمق بخشی به بازارها و شفافیت اقتصادی و حذف رانت‌هایی که وجود داشت.

وزیر اقتصاد با طرح این سوال که چرا باید حباب سکه از طریق منابع بانک مرکزی برطرف شود، گفت: بسیاری از نظام‌های مترقی دنیا این کارها را انجام نمی‌دهند و با کمک ابزارها حباب‌ها را از بین می‌برد.

خاندوزی در پایان گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در حوزه قانون مالیات بر سوداگری فعالیت‌هایی انجام داده و امیدواریم در هفته‌های آینده با تأیید شورای نگهبان نهایی شود؛ موضوعی که کمک می‌کند از یک سابقه تاریخی مبتنی بر علایق سوداگری و سفته‌بازی در اقتصاد ایران به سمت نظام‌های تولید حرکت کنیم و سرمایه‌گذاران به این سمت حرکت کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 647217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.