بورس همچنان جذاب برای سرمایه‌گذاری

به‌رغم پیش‌بینی‌ها نسبت‌به شکسته شدن رکورد سالانه بورس، کاهش قیمت دلار، معادلات را بر هم زد. سکه، مسکن و دلار همچنان حباب دارند و ارزنده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بورس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سرمایه در یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را ثبت کرد و شاخص کل بورس، مقاومت‌های بسیاری را شکست، به‌نحوی‌که گفته می‌شد بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

درحالی‌که با افزایش قیمت سکه، طلا و ارز و در پی آن افزایش قیمت خودرو و مسکن، شاهد به وجود آمدن حباب‌های چندمیلیونی در بازارهای مالی بودیم، بازار سرمایه ارزندگی خود را حفظ کرد و به محلی برای ورود سرمایه‌گذاران خرد تبدیل شد.

البته این روند در ابتدای هفته جاری و با شکل‌گیری توافق ایران و عربستان متوقف شد؛ قیمت سکه، طلا و ارز کاهش یافت و به‌دنبال آن شاهد قرمز شدن بورس در روزهای ابتدای هفته جاری بودیم.

این در حالی است که سهام دلاری بازار سرمایه با دلار توافقی محاسبه می‌شود و دلار توافقی همچنان فاصله معناداری با دلار بازار آزاد دارد. بنابراین می‌توان گفت سرمایه‌گذاران دچار هیجان شده و تحولات بازار را بیش از حد جدی گرفته‌اند و در صف فروش نشسته‌اند.

البته باید در نظر داشت مدت‌هاست بازار سرمایه، خبرمحور شده و با هر تحولی در فضای اقتصادی کشور به سرعت تغییر مسیر می‌دهد که این موضوع، امنیت سرمایه‌گذاری در بورس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بورس با واقعیت‌های دلاری همسو نیست

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نرخ‌هایی که برای دلار شرکت‌های بورسی محاسبه می‌شود در واقع نرخی است که در بازار توافقی معامله می‌شود و اکنون به محدوده ۳۶ هزارتومان رسیده است و پیش از این در محدوده ۲۸,۵۰۰ تومان بود. بنابراین اگر قرار باشد بازار براساس واقعیت‌های دلاری عمل کند؛ قیمت دلار افزایش نیز داشته است.

وی اضافه می‌کند: زمانی که دلار، افت زیادی می‌کند می‌تواند معاملات بازار توافقی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و همین موضوع می‌تواند بر بورس تأثیر روانی داشته باشد.

شرایط بورس بسیار خوب است

به گفته این کارشناس بازار سرمایه تا زمانی که دلار در بازار توافقی همچنان بالاتر از ۲۸,۵۰۰ تومان و کمتر از قیمت بازار آزاد معامله می‌شود، برای شرکت‌های بورسی اتفاق مثبتی است. این منفی‌ها که اکنون در بازار شاهد آن هستیم، طی روزهای پایان سال طبیعی و مقطعی است. شرایط بازار بسیار خوب است و نمادهای ارزنده‌ای داریم که می‌توان برای سرمایه‌گذاری آن برنامه‌ریزی کرد.

ساسانی اضافه می‌کند: با شروع سال جدید، شرایط بهتری را در بورس شاهد خواهیم بود کما اینکه دلار همچنان فاصله معناداری با قیمت دلار توافقی دارد.

سهام گروه خودرویی نیز بهبود می‌یابد

وی همچنین درباره سهام گروه خودرویی و فروش‌های ویژه پایان سال اظهار می‌کند: این پیش‌فروش‌ها برای ذخیره نقدینگی در خودروسازها و بانک‌ها در حال انجام است و باعث می‌شود مانده‌حساب بانک‌ها در روزهای پایان سال افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: از طرفی قیمت‌های جدیدی که قرار است شورای رقابت برای خودروها اعلام کند، می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. کمااینکه اکنون نیز خودروسازان اعلام کرده‌اند با قیمت‌های کنونی بهای تمام‌شده کمتر از قیمت فروش بوده و سودی ایجاد نمی‌کند. بنابراین افزایش قیمت کارخانه شرایط خودرویی‌ها را در بلندمدت بهبود می‌دهد.

ساسانی اضافه می‌کند: یکی از مسائلی که همواره بورس را تحت تأثیر منفی قرار داده، التهابات و مسائل سیاسی خاورمیانه است‌. ارتباط با همسایه‌هایی همچون عربستان چالش‌های شرکت‌های بورسی را کاهش می‌دهد.

امارات می‌تواند گلوگاهی برای کمک به فروش صنایع باشد

وی تصریح می‌کند: همچنین با انجام توافق با عربستان می‌توان از امارات که ارتباط خوبی با عربستان دارد به عنوان گلوگاهی برای کمک به فروش صنایع بهره برد. اگر توافق دو کشور به مراودات مالی منجر شود، شرایط بیش از این نیز بهبود می‌یابد.

افزایش عرضه در پایان سال امری متداول است

فردین آقابزرگی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: براساس روندسال‌های گذشته، معمولاً در روزهای پایانی سال عرضه سهام در بازار افزایش می‌یابد. برخی از نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ویژه شرکت‌های دولتی برای تأمین نقدینگی و پرداخت دیونی همچون حقوق، دارایی‌های مالی همچون سهام خود را می‌فروشند.

وی اضافه می‌کند: نوسان در نرخ ارز آزاد، تأثیر ملموسی بر سود و زیان شرکت‌هایی که با ارز نیما کار می‌کنند ندارد. حتی دلار ۶۰ هزارتومانی نیز تأثیری بر وضعیت شرکت‌های بورسی و صادرات‌محور نداشت. تغییرات منفی بورس جنبه روانی داشته و زودگذر است. این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم، رشد اقتصادی و حجم نقدینگی مواردی است که در برابر رخدادهای سیاسی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

تأثیر تحولات سیاسی گذراست و دائمی نیست

آقابزرگی اضافه می‌کند: بنابر تجربه گذشته، حتی زمان انجام توافقات به یک‌باره شاهد صف‌های فروش سنگین در بورس هستیم اما این شرایط گذراست. در شرایط برجامی نیز همین اتفاق افتاد اما پس از آن تورم و رشد نقدینگی تأثیر بیشتری بر اقتصاد داشت.

به گفته وی، توافق با عربستان به قرارداد ۲۵ ساله ایران و عربستان و قرارداد چندماه گذشته چین و عربستان بازمی‌گردد. چین نقشه راه اقتصادی خود را در خاورمیانه و خلیج فارس تنظیم کرده و به همین دلیل به دنبال کاهش تنش‌های منطقه‌ای بوده و واسطه توافق ایران و عربستان شده است.

ریزش بورس پایدار نخواهد بود

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: این توافق شوک روانی مثبتی به بازار ارز داده است. ریزش بورس نیز ناشی از عرضه‌های پایان سال است اما این تأثیر بلندمدت و پایدار نخواهد بود.

آقابزرگی تصریح می‌کند: به‌رغم پیش‌بینی‌ها نسبت به شکسته شدن رکورد سالانه بورس، توافق ایران و عربستان یک‌شبه معادلات را بر هم زد. سکه، مسکن و دلار همچنان حباب دارد و ارزنده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بورس است.

گزارش از فرشته بابایی؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 647210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.