نقش شهرسازان مسئله‌گرا در توسعه شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: حرکت از سمت مصرف‌گرایی به سوی هدف‌گرایی و توجه به مسئله‌گرایی به جای مسئله‌سازی در شهرها در مسیر توسعه شهر مهم است و شهرسازان با برنامه و هدف‌گرا نقش مهمی در این مسیر دارند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عوامل زیادی بر ساخته شدن و رشد و توسعه شهر دخیل بوده و بررسی متغیرهای وابسته و مستقل در ارتباط با شهر و شهرسازی حائز اهمیت است.

وی افزود: متغیرهای مداخله‌گر هر لحظه به شهر و شهرسازان داده‌هایی را ارائه می‌کند تا مسیر رشد و توسعه شهر را رقم بزنند، آنچه که مهم است شهر باید در مسیر توسعه و ذیل یک هدف مشخص حرکت کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: این عوامل و متغیرهای مداخله‌گر مانند دولت‌ها و سیاست‌های آن، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نهادی‌های قانون‌گذاری و فرادستی در این مسیر می‌تواند توسعه و رشد شهر را جهت بدهد.

اخگر تصریح کرد: جین هیلیر در کتاب سایه‌های قدرت از نقش و دوراندیشی افراد و گروه‌هایی سخن به میان می‌آورد که در زمینه کاربری اراضی فراتر از گروه‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوذ نقش بازی می‌کنند، آن‌ها هم مالک و هم تصمیم‌گیر هستند و در ایجاد ارزش افزوده کاربری مشارکت دارند تا بتوانند روند رشد اقتصادی و نحوه توسعه شهرها را به سمت و سویی که می‌خواهند، هدایت کنند.

وی اضافه کرد: نکته مهم در این مسیر تغییر یا بی توجهی به مسئله‌های شهر است که می‌تواند مشکلات زیادی را در عرصه شهرسازی رقم بزند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: لازم است شهرسازان بدون برنامه جای خود را به شهرسازان مسئله‌گرا و هدف‌گرا بدهند تا چشم‌انداز شهر را تغییر دهند، با توجه به اینکه هر شهر در رشد تولید ناخالص ملی و منطقه‌ای مؤثر است، بدون شک در طولانی‌مدت رشد اقتصادی نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد، به نحوی که اقتصاد مولد مسکن به اقتصاد مصرف مسکن تقلیل پیدا می‌کند؛ لذا خدمات بدون تولیدگرایی افزایش خواهد یافت و شکل اقتصادی منطقه نیز به تبع آن دچار تغییراتی خواهد شد.

اخگر گفت: حرکت از سمت مصرف‌گرایی به سوی هدف‌گرایی و توجه به مسئله‌گرایی به جای مسئله‌سازی در شهرها در مسیر توسعه شهر بسیار مؤثر خواهد بود و شهرسازان با برنامه و هدف‌گرا نقش مهمی در این مسیر دارند.

کد خبر 647138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.