دستاورد بزرگ مجلس یازدهم/ تصویب کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در مجلس گفت: این طرح از روز اول در دستور کار مجلس قرار داشت اما به دلیل مسائلی مانند بودجه مدتی با تأخیر روبه‌ شد که پس از تصویب جزئیات به شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون طرح حمایت مالی از افشاگران فساد اظهار کرد: کلیات و جزئیات طرح حمایت از گزارشگران فسادی یا افشاگران فساد در کمیسیون قضائی به تصویب رسیده بود و مدتی در نوبت صحن قرار داشت که روز گذشته در صحن مطرح شد و کلیات آن با موافقت اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

وی جزئیات این طرح را در حال بررسی دانست و افزود: این قانون در دو فاز تعریف شده است، نخست حمایت از کسانی که فساد را گزارش می‌کنند در برابر تهدیدات شغلی و امنیتی نسبت به خود و اطرافیان آنها است و افرادی که فسادهایی مانند اختلاس، ارتشاء، سوءاستفاده از بیت‌المال و موارد دیگر را گزارش می‌دهند در برابر اقدامات تلافی‌جویانه و مواردی از این دست مورد حمایت قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی دومین بخش این طرح را درباره پاداش افشاکنندگان فساد اعلام کرد و گفت: در این طرح پیش‌بینی شده که به شکل پله‌کانی و بر حسب میزان پرونده‌ای که منتهی به صدور حکم و بازگرداندن اموال بیت‌المال می‌شود، اگر تا ۱۰ میلیارد تومان باشد تا سه درصد و در صورتی که از ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۰۰ میلیارد باشد تا دو درصد و نسبت به مازاد نیز یک درصد را پیش بینی شده که به افراد پاداش داده شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی سامانه‌ای برای گزارشگری در این طرح خاطرنشان کرد: این سامانه که زیر نظر سازمان خصوصی راه اندازی خواهد شد، می‌تواند نقش بازدارنده در برابر فساد داشته باشد به ویژه در برابر کسانی که در سیستم‌ها به راحتی مرتکب فساد می‌شوند، کلیات این طرح تصویب شد امیدواریم جزئیات آن نیز به زودی در مجلس به تصویب برسد.

حجت‌الاسلام نقدعلی این طرح را دستاورد بسیار بزرگی برای مجلس یازدهم اعلام کرد و ادامه داد: طرح حمایت مالی از افشاگران فساد از روز اول در دستور کار قرار داشت اما به دلیل مسائلی مانند بودجه مدتی با تأخیر روبه‌رو شد اما کلیات آن به تصویب رسید و پس از تصویب جزئیات به شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی درباره احتمال بررسی جزئیات این طرح در روزهای اخیر گفت: این احتمال وجود ندارد زیرا جزئیات طرح طولانی و دارای حدود ۱۷ ماده است بنابراین بررسی آن زمان‌بر خواهد بود اما همین که کلیات این طرح تصویب شد، طلیعه بررسی موارد جزئی و پیشنهادهای نمایندگان است که پس از تعطیلات نوروز و در اندک زمانی به پایان خواهد رسید.

کد خبر 647112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.