افزایش صادرات نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صادرات نفت ایران در شرایط فعلی نسبت به سه سال گذشته افزایش داشته و در کنار آن، عرضه داخلی نفت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، سیداحسان خاندوزی امروز _یکشنبه بیست‌ویکم اسفندماه_ در آئین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی با اشاره به اینکه نفت در قرن گذشته یکی از کلیدواژه‌های پربسامد در اقتصاد ایران بوده است، اظهار کرد: نفت از نقطه غرورانگیز ملی شدن صنعت نفت تا دشواری‌های صادرات آن به‌واسطه تحریم‌ها، در شرایط سیاسی و اقتصادی ایران مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: در همه این ابعاد و زوایا، نحوه مشارکت بخش خصوصی در معاملات نفت یکی از گوشه‌ها و نمونه‌های مهمی است که تا سالیان طولانی مشکل‌ساز بوده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بخشی از این مشکلات در دهه ۸۰ با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حل شده است و بخشی نیز به واسطه تحریم‌ها و خنثی سازی آن محقق می‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه پس از یک سال تلاش مشترک بین وزارت نفت و اقتصاد، گواهی سپرده نفت خام را منتشر خواهیم کرد، گفت: اگر این مسیر از سمت سیاست‌گذاران ادامه پیدا کند و ابزارهای مالی و اقتصادی را تعریف کنیم تا بخشی از زنجیره نفت را توسعه دهیم، نقطه عطفی در مسیر اقتصاد انرژی ایران در سال‌های آینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: به لحاظ صادرات نفت نسبت به ماه‌های گذشته، وضعیت بهتری داریم و هم‌زمان تلاش شده مسیر فروش ریالی نفت در داخل نیز فراهم شود که ابزاری جدید روی میز سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خواهد بود.

وزیر اقتصاد گفت: تلاش در دولت سیزدهم این بوده که به سمت رقابتی‌تر و شفاف‌تر شدن حرکت کنیم و حضور فعالان بخش غیردولتی در عرضه گواهی نفت خام نیز تقویت شود.

خاندوزی با تاکید بر اینکه در اتاق شیشه‌ای بورس انرژی عرضه گواهی نفت خام آغاز می‌شود، افزود: دغدغه اقتصاد کلان این مسئله، کمک به این بود که هدایت نقدینگی‌های کشور به سمت فعالیت‌های مولد انجام شود.

وی گفت: تنها معاملات کاغذی انجام نمی‌شود و درباره معاملات فیزیکی صحبت می‌کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 647106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.