بارش‌های اخیر چه میزان در بهبود خشکسالی تاثیر داشته است؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: با وجود بارش‌های بسیاری که طی یک‌سال اخیر شاهد بودیم، همچنان وضعیت خشکسالی و نیاز به منابع آبی پایان نیافته است و این وضعیت می‌تواند در سال‌های آینده تکرار شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات لازم در جهت حفظ محیط زیست، اظهار کرد: درحال‌حاضر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، باید میزان مصرف انرژی را در صنایع کنترل کرد.

وی افزود: درحال‌حاضر صرفه‌جویی در استفاده از محصولاتی که برای تولید آن‌ها انرژی زیادی صرف می‌شود، می‌تواند در حفظ محیط‌زیست نقشه ویژه‌ای داشته‌باشد.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: اکنون باید تلاش کنیم که میزان مصرف انرژی را در فعالیت‌های مختلف کاهش دهیم، در غیر این صورت باید انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی کشور در سال جاری، گفت: در سال جاری از نظر وضعیت بارندگی رکورد مطلوبی را در بارش باران و رطوبت جوی ثبت کرده‌ایم؛ محبت الهی باعث شد که تقریباً دو تا سه برابر میزان متوسط سالانه بارندگی داشته باشیم، اما با این حال باید همچنان به معضل خشکسالی توجه داشته باشیم.

نصراصفهانی در همین رابطه ادامه داد: درواقع با وجود بارش‌های بسیاری که طی یک سال اخیر شاهد بودیم، همچنان وضعیت خشکسالی و نیاز به منابع آبی پایان نیافته است و این وضعیت می‌تواند در سال‌های آینده تکرار شود.

وی افزود: با توجه به این مسئله باید در مصرف بهینه و مدیریت منابع آبی بیشتر دقت داشته باشیم، از طرفی لازم است که وابستگی صنایع به آب را کاهش دهیم.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: درحال‌حاضر بهتر است که از منابع آبی غیر شیرین در صنایع استفاده کنیم یا صنایعی را که نیازمند منابع فراوان آب هستند، به مناطقی انتقال دهیم که دسترسی به آب‌های آزاد دارند.

کد خبر 647001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.