شهرهایی با بیشترین توسعه فضای سبز

امروزه توسعه فضاهای سبز با طراحی‌های متفاوت و در فضاهای مختلف شهری رو به افزایش است، با این حال مدیران در بعضی از شهرهای جهان بیش از سایران در تلاش هستند از فضاهای سبز در محیط اطراف خود بهره بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند دهه گذشته توسعه شهرها به‌دنبال افزایش چشمگیر جمعیت، فضا را برای پوشش‌های گیاهی به حداقل رسانده است، درحالی‌که مزایای وجود طبیعت هر روز از اهمیت بیشتری در میان مدیران و شهرنشینان برخوردار می‌شود.

در همین راستا، بسیاری از مدیران سراسر دنیا عزم خود را جزم کرده‌اند به روش‌های خلاق و از فضاهای مختلف شهری مانند پشت‌بام‌ها، بالکن‌ها و حتی دیوارهای عمودی برای سبزسازی شهرها بهره بگیرند و مزایای پوشش‌های گیاهی را برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

در این میان، بعضی از شهرها بیش از سایرین به توسعه فضاهای سبز در شهرهای خود پرداخته‌اند و همواره در تلاش هستند فضا را برای ایجاد پوشش‌های گیاهی گسترده‌تر کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود.

شهرهایی با بیشترین توسعه فضای سبز

لیورپول، انگلستان

مدیران و شهروندان لیورپول از طریق ایجاد دیوارهای سبز عمودی، فضاهای سبز شهری را توسعه داده‌اند، به‌ویژه مرکز شلوغ و پرتردد شهر را کاملاً سبز کرده‌اند. مرکز فروش معروف St John که تا پیش از این کاملاً با بتن پوشیده شده بود، امروزه فضایی ۶۵ متری را از پوشش‌های گیاهی در دور تا دور خود در بر گرفته است و به عنوان سکونتگاهی بسیار ارزشمند برای افزایش تنوع زیستی عمل می‌کند. این دیوار سبز را که در سال ۲۰۲۰ به وجود آمد، ۱۴ هزار گیاه همیشه سبز در خود محصور کرده است و از زمان پیدایش خود تاکنون در کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بسیار اثربخش بوده است.

مدیران لیورپول در سال ۲۰۲۱، مرحله دوم توسعه فضاهای سبز خود را از طریق نصب دو کندوی زنبور عسل بر بام یک سازه آغاز کردند که هر یک از این کندوها میزبان ۲۰ هزار زنبور و کارکنانی آموزش دیده است که در تولید عسل و حفظ محیط زیست بسیار موفق عمل کرده‌اند به طوری که در همان سال اول، تولید عسل از این کندوها را به ۱۸۰ کوزه رساندند.

شهرهایی با بیشترین توسعه فضای سبز

کوریتیبا، برزیل

کاشت درختان در کوریتیبای برزیل، بالاترین اهمیت را در توسعه فضاهای سبز شهری دارد و همواره به افزایش چشم‌اندازهای طبیعی آن کمک کرده است. مدیران این شهر از دهه ۱۹۷۰ هدف توسعه شهر پایدار را در سر پرورانده‌اند و این رویکرد را به مدیران نسل بعدی نیز منتقل کرده‌اند. حتی با وجود افزایش قابل‌توجه جمعیت شهری، به عنوان بزرگ‌ترین چالش پیش روی مدیران برای پایدارسازی کوریتیا، این افراد همواره در تلاش هستند از طریق کاشت درختان در فضاهای مختلف شهری، تعهد خود را نسبت به برنامه‌ریزان پیش از خود حفظ کنند و از این طریق نیز رفاه را برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

طرح توسعه جنگل‌های شهری در کوریتیبا از طریق کاشت درختان در حاشیه خیابان‌ها و جاده‌ها، پارک‌ها، میدان‌ها و سایر فضاهای عمومی به ایجاد ۱۳۹ درخت تنها در سال‌های بین ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ منجر شد و از آن پس نیز در سراسر شهر افزایش یافته است به طوری که امروزه سراسر کوریتیبا را درختان سبز فرا گرفته است.

علاوه بر این، مدیران کوریتیبا به ایجاد ۱۰ جنگل جیبی در سراسر شهر پرداخته و توانسته‌اند این فضاهای سبز را در محیط‌های کوچک شهری با بیشترین میزان آلودگی هوا توسعه دهند، که تا پیش از این تصور می‌شد امکان سبزسازی این فضاها وجود ندارد.

شهرهایی با بیشترین توسعه فضای سبز

سنگاپور

بسیاری از مردم جهان سنگاپور را به عنوان «شهری در طبیعت» می‌شناساند، چراکه بخش اعظم این شهر زیبا را فضاهای سبز و طبیعی در خود محصور کرده است. مدیران شهر در سال ۲۰۲۱ اعلام کردند که طرح سبزسازی شهری تا سال ۲۰۳۰ را ارائه داده‌اند و در نظر دارند هدفی بلندپروازانه را برای گسترش پوشش‌های گیاهی در سراسر شهر تحقق ببخشند و پایداری را به معنای واقعی و با بالاترین نرخ برای شهر و شهروندان به ارمغان بیاورند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ پارک و چهار جنگل محافظت‌شده کاملاً سبز در سنگاپور وجود دارد و این در حالی است که تا سال ۲۰۲۶، نرخ فضاهای سبز شهری به ۳۰۰ هکتار خواهد رسید، ضمن این‌که ۲۰۰ هکتار فضای سبز عمودی نیز تا سال ۲۰۳۰ شکل خواهد گرفت. علاوه بر این، مدیران سنگاپور مدعی شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰، بیش از یک میلیون درخت جدید در سراسر قلمرو کاشته خواهد شد و فاصله تمام خانه‌های مسکونی تا فضاهای سبز به تنها ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کاهش خواهد یافت.

شهرهایی با بیشترین توسعه فضای سبز

ازمیر، ترکیه

برنامه‌ریزان ازمیر امیدوار هستند که به دنبال توسعه فضای سبز جدیدی که در سال ۲۰۲۰ به مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع در شهر احداث شد، به کاهش قابل‌توجه آلودگی هوا کمک کنند. این افراد از طریق کاشت هزار و ۱۵۰ درخت و ۲۵ هزار بوته در این فضا تاکنون شاهد کاهش چشمگیر وجود کربن و سایر گازهای آلاینده در محیط اطراف بوده‌اند و به همین دلیل در نظر دارند طی سال‌های آینده به اعمال اقدامات مشابه در سایر نقاط شهر بپردازند. فضای سبز جدید ازمیر را درختان و گیاهانی کاملاً سازگار با آب‌وهوای مدیترانه‌ای شهر در بر گرفته و این فضای سبز، به واسطه همین ویژگی به تنوع زیستی در محیط اطراف خود نیز کمک زیادی کرده است.

مدیران شهر بزرگ ترکیه‌ای تنها به ایجاد فضای سبز ذکر شده اکتفا نکرده‌اند، بلکه همواره در تلاش هستند، بسته به فضاهای بدون استفاده موجود شهری، به توسعه پوشش‌های گیاهی کوچک و بزرگ بپردازند، ضمن اینکه به‌تازگی ساکنان شهر را به بهره‌گیری از فضاهای خالی محل سکونت خود نظیر بالکن‌ها، پشت‌بام‌ها و دیوارها برای کاشت درختان و گیاهان تشویق کرده‌اند. به دنبال این اقدامات، علاوه بر کاهش قابل‌توجه آلودگی هوا در ازمیر، اثرات جزایر گرمایی در شهر نیز به حداقل رسیده است و به همین دلیل، مردم طی چند سال گذشته نسبت به سال‌های قبل، کیفیت زندگی بهتری را تجربه کرده‌اند.

شهرهایی با بیشترین توسعه فضای سبز

کد خبر 646784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.