۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
راهیان نور، راهی به سوی آسمان

«راهی سرزمین نور شدن آدابی دارد، آن هم تأمل است و این تو را آرام می‌کند. سرزمین راهیان نور، ایستگاه روایت روزهای سرخ زیستن و شب‌های سبز گریستن است که تو را با برگ‌های زرینی از تاریخ سراسر حماسه انقلاب اسلامی بیشتر آشنا می‌کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که لیلا کیان‌ارثی، راوی دفاع مقدس به مناسبت روز ملی راهیان نور در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «هرساله اسفندماه در کنار بوی خوش بهار و عید، بوی اردوهای راهیان نور هم به مشام می‌رسد و از سراسر کشور دانش‌آموزان، دانشجویان و عاشقانی راهی سرزمین نور می‌شوند.

سرزمین مقدسی که هر قدم از آن با گوشت، پوست و خون لاله‌های همین سرزمین تنیده شده است.

زمانی که وارد مناطق عملیاتی می‌شوی، همه جا را جور دیگری می‌بینی، انگار زمین دل‌شکسته با تو سخن می‌گوید و نخل‌های سر سوخته روایتی داغدار از زمان جنگ دارد.

راهی راهیان نور که می‌شوی باید گوش بسپاری تا نواهای خفته را در دل این سرزمین هزارساله بشنوی.

راهی سرزمین نور شدن آدابی دارد، آن هم تأمل است و این تو را آرام می‌کند. سرزمین راهیان نور، ایستگاه روایت روزهای سرخ زیستن و شب‌های سبز گریستن است که تو را با برگ‌های زرینی از تاریخ سراسر حماسه انقلاب اسلامی بیشتر آشنا می‌کند و اما در این اردو نقش راوی بسیار مهم است که چه‌طور مخاطب را با خود همراه کند که دیدگاه افراد مختلف را تغییر دهد که چشمانشان را شسته و جور دیگری حقایق را ببینند.

راهیان نور، یک نوع جهاد تبیین است که در عرصه‌های مختلف می‌تواند وارد شود. زمانی که راوی مخاطب را با خود همراه کند او پذیرای روشنگری است، حالا این روشنگری هم می‌تواند درخور مشکلاتی باشد که مخاطب با آن درگیر است.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی در راهیان نور روشنگری کنیم باید حقایق جنگ و دفاع مقدس را بیان کنیم چرا که دشمن غباری روی حقایق گذاشته و نمی‌گذارد نوجوان و جوان ما با حقایق رو به رو شود و آن را درک کند.

راهیان نور یک سفر معرفتی است، آنجا زائران با تمام وجود خیلی از حقایق را درک می‌کنند. خود من دوره روایتگری را گذرانده بودم و در خیلی از مجالس به عنوان راوی دعوت شدم، اما زمانی که برای نخستین بار به منطقه رفتم احساس دیگری داشتم آخر شنیدن و گفتن کجا و دیدن کجا.

روی خاک‌های نرم و رمل‌های گرم می‌نشستیم و تمام اتفاقات تلخ و شیرین را می‌شنیدیم. نماز می‌خواندیم و سر به سجده که می‌گذاشتیم انگار زمین از نجوای سجده شبانه رزمنده‌ها با ما سخن می‌گفت. آنجا انگار زمین منتهی به آسمان بود، برای همین خیلی‌ها از همین جا پر پرواز پیدا کردند و به سمت معشوقشان پرواز کردند.

آنجا خیلی چیزها را می‌توان لمس کرد، برای همین خیلی‌ها که خودم هم شاهد آن بوده‌ام از همین‌جا متحول شدند، چراکه اینجا سرزمین نور است سرزمین مقدس عشق و شجاعت.

آنجا بهترین مکان برای بیان روایت عاشقی است، برای بیان سبک زندگی شهدا، چراکه سبک زندگی شهدای ما برترین الگوی سبک زندگی است و اگر زندگی ما هم حال‌وهوای شهدایی به خود بگیرد، همچنان در این دنیای مادی برای زیستن، برای حیات، برای پیشرفت و سعادت حرف خواهیم داشت.

راهیان نور درواقع یک موزه جنگ زنده و الهام‌بخش مردم ایران است که با برخورداری از ظرفیت‌های بازگویی و تصویرسازی حماسه‌های رزمندگان، جانبازان و شهیدان گرانقدر، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در فضای جامعه احیا می‌کند و سبب ماندگاری انقلاب اسلامی در افکار عمومی می‌شود.»

کد خبر 646748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.