ارقام نهایی بودجه ۱۴۰۲

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، هجدهم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ارقام نهایی بودجه ۱۴۰۲» نوشت: بررسی بودجه سال آینده در شرایطی در مجلس به پایان رسید که گزارش‌ها حاکی از افزایش حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی سقف بودجه عمومی است؛ رقمی که البته نسبت به میزان بودجه عمومی چندان زیاد نیست و به ۴ درصد آن نمی‌رسد.

جزئیات این مسئله به همراه مصوبات مهم را در این گزارش مرور می‌کنیم.

تغییرات کلان بودجه یکی از مهم‌ترین حساسیت‌ها درباره بودجه، تغییرات سقف آن است؛ چرا که کار دولت را برای تأمین منابع یا انجام تعهدات، دشوار و زمینه را برای تعمیق کسری بودجه فراهم می‌کند. در این زمینه رهبر معظم انقلاب نیز در بخشی از بیانات خود در ۱۰ بهمن امسال به لزوم پرهیز مجلس از تحمیل تعهد به دولت بدون وجود منابع مالی مطمئن تاکید کرده بودند.

با این حال گزارش نشان می‌دهد که این مسئله، همچنان در خروجی مصوبات بودجه ۱۴۰۲ مجلس تا این مرحله دیده می‌شود به طوری که سقف بودجه عمومی با رشد ۸۰ هزار میلیارد تومانی به ۲,۲۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این گزارش، البته می‌افزاید افزایش هزینه‌های بودجه تنها اقدام نمایندگان در جریان اعمال تغییرات در لایحه بودجه نبوده و کاهش منابع پایدار دولت نیز در این میان رخ داده است.

این افزایش هزینه‌ها در کنار کاهش درآمدها، عملاً بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی را برای دولت به بار می‌آورد.

موضوعی که یکی از مهم‌ترین عوامل رشد پایه پولی و ماندگاری تورم در ارقام بیش از ۴۰ درصد در سال‌های اخیر بوده است.

گزارش مذکور می‌افزاید: مجلس در بخش‌هایی، منابع جدید درآمدی که از نگاه کارشناسی تحقق‌پذیر نیست، با هزینه‌های قطعی تعیین کرده است.

ارقام نهایی بودجه ۱۴۰۲

کد خبر 646480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.