آیا طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور اجرایی می‌شود؟

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، درباره راهکارهای اجرای طرح مردمی یک‌میلیارد درخت در کشور، گفت: نخستین گام در اجرای این طرح، شناخت گونه‌های شاخص، برتر، بومی و بسیار مقاوم به خشکی و بی‌آبی، مطابق با شرایط اقلیمی و اکولوژیکی هر منطقه است.

عباس قاسمی‌ رامشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره راهکارهای اجرای طرح مردمی یک‌میلیارد درخت در کشور، اظهار کرد: اجرای این طرح برای بسیاری افراد سوال‌برانگیز است که چرا باید یک‌میلیارد درخت آن هم در این وضعیت بی‌آبی کاشته شود؟ یا برخی می‌گویند همان نهال‌هایی که در گذشته کاشته‌ایم در حال خشک‌شدن است و جای سوال دارد که آیا این کار امکان‌پذیر است یا خیر؟ لذا لازم است بدانیم این اقدام در یک برنامه راهبردی به نام طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال اتفاق می‌افتد.

وی افزود: نخستین گام در اجرای این طرح شناخت گونه‌های شاخص، برتر، بومی و بسیار مقاوم به خشکی و بی‌آبی، مطابق با شرایط اقلیمی و اکولوژیکی هر منطقه بوده و اصل بر انتخاب گونه‌هایی است که به‌طورطبیعی وجود دارد و زادآوری خوب و با شرایط آب و هوایی آن منطقه سازگاری مناسبی داشته باشد.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: تولید، تربیت و پرورش نهال با شیوه‌ای کم نیاز به آب و مناسب با هر منطقه است، در حقیقت مهم‌ترین وظیفه ما تولید نهال استاندارد است، چراکه نهال باید از بذر جمع‌آوری شده در همان منطقه تولید شود و پرورش درستِ نهال، یک شرط اساسی در موفقیت این پروژه است، نهال تولید شده با این روش با حداقل آبیاری در عرصه‌های طبیعی زنده می‌ماند.

وی تصریح کرد: کاشت نهال، سومین مرحله است که با اقدامات ساده می‌توان درصد زنده ماندن آن را در عرصه بیشتر کرد، لازم است زمان کاشت نهال را از اسفند به مهرماه منتقل کنیم تا نهال حداکثر استفاده را از بارندگی‌های پاییزه و زمستانه و بهار ببرد؛ علاوه‌بر این نهال می‌تواند از مه‌گرفتگی صبحگاهی استفاده کند، زیرا بهترین شیوه آبیاری، سیستم مه‌پاش است که در فصل پاییز و زمستان در طبیعت وجود دارد.

قاسمی‌رامشه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهای مفید و مهم در این زمینه، عمیق‌کاری و حفر گودال‌های عمیق است که سبب حفظ رطوبت و ایجاد سایه برای نهال و محافظت از نهال در برابر باد و خطرات حیات وحش می‌شود، به‌طورقطع با رعایت این شرایط می‌توانیم جنگل‌کاری موفقی داشته باشیم.‌

کد خبر 646479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.