۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
در حراجی‌های شهر چه خبر است؟

حراج انواع و اقسام کالاها به‌ویژه پوشاک از مرسومات هر ساله‌ است که در اواسط بهمن‌ماه آغاز می‌شود و معمولا تا پایان اسفندماه به طول می‌انجامد، اقدامی که گویا فروشنده‌ها جهت جبران رکود چندماهه خود و رضایت خریداران انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی‌که کمتر از دو هفته به پایان سال مانده، با گذری در بازار کاملاً روشن است که فروشنده‌ها سعی بر آن دارند تا با استفاده از تخفیف‌های ویژه، بخشی از کالاهای در انبار مانده خود را که در طول سال بدون مشتری بوده است، عرضه کنند و با فروش بیشتر، سودی هرچند کمتر از انتظارشان، نصیب خود سازند.

فعالانی که تخفیف‌های فراوانی را از ۲۰ تا ۵۰ درصد و گاه بیشتر روی کالاهای خود لحاظ کرده‌اند و هدفشان آن است که با شکستن قیمت، مردم را تشویق به خرید کنند؛ اما شرایط نشان از آن دارد که هنوز بازارها رونقی ندارد و خریدهای نوروزی مردم شروع نشده است.

شاید عده‌ای به‌دنبال حراج‌های بیشتر یا در انتظار دریافت دستمزدها و پاداش‌های پایان سال، دست از خرید کشیده‌اند وعده‌ای هم با توجه به گرانی‌ها، از خرید منصرف شده‌اند و اولویت‌های دیگر را جایگزین کرده‌اند. درمجموع، بازار بی‌جان‌تر از همیشه و فروشندگان هم شاکی‌تر از هر زمانی هستند.

فعالان بازار چه می‌گویند؟

با بررسی‌های میدانی مشخص شد که با وجود تخفیف‌های اعمال‌شده، تقاضای مردم برای خرید پوشاک نسبت به سال‌های گذشته افت چشمگیری داشته است. به عبارت واضح، قدرت خرید مردم به میزانی نیست که تغییری اساسی در بازار راکد یک‌ساله ایجاد کند.

براساس گفته برخی از فروشندگان، تاکنون بازار نسبت به سال‌های گذشته کسادتر و میزان فروش بسیار کمتر از سال گذشته بوده است. هرچند این فعالان بر این باورند که قیمت پوشاک در مقایسه با دیگر اجناس، افزایش قیمت چشمگیری نداشته اما حقیقت آن است که رکود و کاهش قدرت خرید مردم بر کاهش تقاضا تأثیر مستقیم دارد.

مصطفی بهرامی، یکی از فعالان بازار پوشاک اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا درباره تأثیر حراج‌های آخر فصل بر میزان خرید مردم می‌گوید: معمولاً در هفته‌های پایانی سال تعدادی زیاد از مراکز خرید و فروشگاه‌های شهر حراج‌های خود را آغاز می‌کنند و در این ایام قیمت‌ها اغلب شامل ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: البته در پایان فصول دیگر یا در مناسبت‌هایی چون اعیاد مختلف، حراج‌هایی انجام می‌شود ولی تخفیف‌های پایان سال به‌صورت ویژه‌تری برای رونق‌بخشی به بازار اجرا می‌شود.

این فعال تصریح می‌کند: بعضی از فروشگاه‌ها نیز پس از گذشت مدتی، دوباره قیمت‌ها را کاهش می‌دهند و حتی تخفیف‌ها برای جذب مشتری بیشتر، گاهی تا مرز ۷۰ درصد هم می‌رسد.

بهرامی اضافه می‌کند: اما امسال به دلیل رکود شدیدی که در اقتصاد حاکم است، حراج‌های آخر فصل هم چندان در افزایش خریدهای مردمی کارآمد نبوده‌اند، این در حالی است که تخفیف‌های بسیار خوبی در برخی از فروشگاه‌ها ارائه می‌شود ولی اغلب مردم به تماشای اجناس و پرسیدن قیمت‌ها اکتفا می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: اغلب افرادی که در بازارها رفت‌وآمد دارند و موجب ازدحام شده‌اند، خریدار نیستند بلکه با نگاهی به قیمت‌ها، از خرید منصرف می‌شوند.

این فعال اضافه می‌کند: از میزان خریدی که حتی در شرایط حراج، مردم انجام می‌دهند، مشخص می‌شود که فقط کاهش قیمت‌ها باعث رونق‌بخشی به بازار نیست بلکه در قدم نخست، افزایش قدرت خرید مردم لازمه رونق است و پس‌ازآن کاهش نرخ‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

بهرامی می‌گوید: معمولاً اگر افراد خریدی هم داشته باشند از اجناس زمستانی است که اکنون تخفیف‌های خوبی دارد اما اجناس بهاره هنوز مشتری چندانی ندارند.

وی اضافه می‌کند: فعلاً اولویت‌های مهم‌تر دیگری نسبت به پوشاک وجود دارد. شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای شده است که خانوارها بیشتر جهت تأمین مواد غذایی هزینه می‌کنند و با توجه به این شرایط خرید پوشاک از موارد غیرضروری محسوب خواهد شد، درحالی‌که تا چند سال قبل پوشاک عید، جزو اولویت‌ها محسوب می‌شد. با توجه به اینکه اکنون گرانی‌ها به حدی شده است که توان اقتصادی بسیاری از افراد اجازه خرید پوشاک را نمی‌دهد.

نظارت بر حراج‌های پایان سال

موضوع دیگر، مربوط به کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده در حراجی‌های پایان سال است، کالاهایی که خریده می‌شود ولی گاه کیفیت نامناسبی دارد یا آنکه با نرخی بالا عرضه شده است. حراج به معنای ایجاد فضای مناسب برای عرضه کالاها با قیمت مناسب است، کالاهای عرضه شده در حراجی‌ها کالاهایی هستند که اقشار با توانایی مالی کمتر توانایی خرید آن را در طول سال ندارند.

بدون شک، حراج یکی از راهکارهای اساسی برای فروش بیشتر است ولی موفقیت در حراج مهم است که متأسفانه در برخی از موارد به دلیل عرضه اجناس بی‌کیفیت یا گران، بی‌اعتمادی قابل‌توجهی در میان مشتریان ایجاد می‌شود. حال سوال آن است که چه نظارتی بر این حراج‌های پایان سال می‌شود؟ در صورت مشاهده یا گزارش تخلف، چه برخوردی با خاطیان خواهد شد؟

در این خصوص اکبر عادل‌مرام، معاون بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: واحدهای صنفی که حراج برگزار می‌کنند مجوز خود را از اتحادیه‌های مربوطه و اتاق اصناف دریافت می‌کنند و اتحادیه باید نظارت لازم را بر این واحدها داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: از طرفی بازرسان اتاق اصناف از واحدهای صنفی مربوطه نظارت و با متخلفان برخورد می‌کنند و به تشکیل پرونده می‌پردازند. طبق قانون، اولویت نخست برای نظارت بر حراج‌های صنفی برعهده اتحادیه‌ها و پس‌ازآن، اتاق اصناف است در صورت لزوم، شاکیان می‌توانند به اداره کل صمت مراجعه کنند.

معاون بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان می‌کند: در ایام پایانی سال طرح نظارت نوروزی در دستور کار قرار دارد که مطابق با آن بازرسان اتاق اصناف، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت از واحدها بازرسی و بر اساس فصل هشتم قانون نظام صنفی در حوزه اصناف، تخلفات گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و درج قیمت دنبال می‌کنند و در صورت برخورد با تخلفات از جمله حراج‌های غیرقانونی تشکیل پرونده می‌دهند.

عادل‌مرام در پاسخ به این پرسش که شهروندان در صورت شکایت نسبت به قیمت و کیفیت اجناس حراجی چه کنند، می‌گوید: شماره تلفن ۱۲۴ کانال ارتباطی است که مردم گزارش‌های خود را از این طریق مطرح می‌کنند و رسیدگی لازم انجام می‌گیرد، در مجموع نظارت‌های شب عید از هشتم اسفندماه آغاز شده است و تا پانزدهم فروردین‌ماه ادامه خواهد یافت اما به دلیل تقارن ماه رمضان با نوروز طرح نظارتی ماه رمضان هم در دستور کار قرار دارد که تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 646290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.