سامانه «نماد» در گفتمان مدرسه و خانواده مورد توجه باشد

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان گفت: سامانه جامع «نماد» یکی از مدرن‌ترین، مجهزترین، هوشمندترین و جامع‌ترین سامانه‌های کشور است و باید تلاش کرد این سامانه در گفتمان مدرسه و خانواده مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، علیرضا کاظمی امروز _سه‌شنبه شانزدهم اسفندماه_ در نشست تخصصی کارگروه‌های نهادینه‌سازی نظام جامع راهنمایی و مشاوره و دوره آموزشی استانداردهای مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اصفهان، ضمن تبریک میلاد حضرت قائم (عج)، اظهار کرد: مجموعه معاونت پرورشی طلایه‌دار حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و امیدهای بسیار خوبی را به جامعه القا می‌کند تا آینده فرا روی آسیب‌های اجتماعی امیدوارکننده باشد و با گام‌های خوب این مجموعه در جهت کاهش آسیب‌ها برداریم.

وی با بیان اینکه برای معلم، خانواده و دانش‌آموز برنامه‌ریزی مجزایی انجام شود تا با سامانه نماد بتوانند ارتباط برقرار کنند، افزود: سامانه جامع نماد یکی از مدرن‌ترین، مجهزترین و هوشمندترین و جامع‌ترین سامانه‌های کشور است، اما برای اینکه سامانه کاربردهای اثربخشی داشته باشد فاصله داریم و اگر بتوانیم این سامانه را به گفتمان مدرسه و خانواده وارد کنیم تا وارد سامانه شوند برنامه‌ای مجزا باید تدوین شود.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان خاطرنشان کرد: باید در این جلسه و در حوزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان دستاورد به یک گفتمان واحد برسیم، در حوزه آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش مرکز ثقل است و در تمام حوزه‌ها این‌گونه است.

وی اضافه کرد: باید به اولویت‌ها و ابزار مشترکی برسیم و بدانیم در نقشه موردنظر چگونه حرکت می‌کنیم، به کجا می‌خواهیم برسیم و حساسیت لازم را برای ایجاد تحول و تحرک را به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد ایجاد کنیم.

سلامت روان افراد و سلامت اجتماعی بر یکدیگر اثرگذار است

کاظمی با بیان اینکه همان حسی را که در حوزه آسیب‌های اجتماعی نسبت به فرزند خودمان داریم باید نسبت به دانش‌آموزان داشته باشیم، تاکید کرد: اگر قرار باشد نقشه راه سلامت یک جامعه را طراحی کنیم باید دو مسیر سلامت روان افراد و دیگری سلامت اجتماعی طراحی کنیم که دو مقوله جدا اما اثرگذار و مرتبط با یکدیگر هستند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان با بیان اینکه ابتدا باید روی سلامت روان کودکان و نوجوانان کار کرد، ادامه داد: اگر مسیر درستی برای سلامت روان دانش‌آموزان طراحی نشود، به طور قطع آسیب‌های اجتماعی رشد فزاینده‌ای خواهد داشت و بخش اعظمی از آن ناشی از ناهنجاری‌های روانی نظیر خشونت، افسردگی است که در افراد وجود دارد.

کاظمی گفت: فرصت هدایت و دستگیری نعمت الهی است؛ به هر میزانی که در هدایت و دستگیری دیگران نیت الهی داشته باشیم میزان اثربخشی کار در جامعه بیشتر می‌شود و به‌اندازه‌ای که درجه اخلاص اندیشه و فعل و قول ما بیشتر شود اثرگذاری بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که عامل موفقیت در آموزش و پرورش چیست، تاکید کرد: اگر قرار باشد در آموزش و پرورش موفق شویم، قبل از هر چیز نیاز به اطلاعات دقیق و تحلیل میدانی داریم و اطلس سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی را به‌صورت نقطه‌ای داشته باشیم و اولویت‌بندی و زمان‌بندی در تحقق و اجرای برنامه‌ها باید داشته باشیم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان تأکید کرد: در کنار راهبردها و نگاه‌های راهبردی کلان نیاز به برنامه‌های اجرایی دقیق مبتنی بر نتایج و دستاوردها است و باید به‌گونه‌ای سامانه نماد را پیش برد که ضریب نفوذ آن را بر اساس اطلاع بالا رود و چشم‌انداز این باشد که برای تمام دانش‌آموزان و معلمان کشور قابل‌استفاده باشد.

کاظمی افزود: انتظار برنامه‌ریزی نقطه و دقیق داریم و اگر مداخلات به هنگام صورت نگیرد و درمان قطعی اتفاق نیفتد نشانه پایین بودن کارایی این سامانه است؛ سامانه ابزار کار است و هدف نیست و از این ابزار به نحو مطلوب باید استفاده کرد.

وی افزود: بیشتر وقت در حوزه برنامه‌ریزی صرف تبیین شرایط، توصیف وضعیت، رصد و سازوکارهای اداری و اجرایی می‌شود و باید به سمتی حرکت کرد که خروجی کار قابل‌ملاحظه باشد.

اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری با تمرکز بر آموزش و پرورش است

وی تصریح کرد: برای موفقیت آموزش و پرورش همه باید برای همراهی اقدام کنند؛ اولویت اول و بلندمدت در حوزه مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری با تمرکز بر نظام تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی‌شده است. دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان دانشگاه راهبردی و اثربخش در حوزه آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفتیم و تفاهم‌نامه منعقد کردیم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان با بیان اینکه از هیچ کوششی در گفتمان‌سازی و حمایت دریغ نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: اولویت اول در ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری با تمرکز بر آموزش و پرورش است و بعد از آن مداخله و درمان آسیب‌دیدگان در نظر گرفتیم.

کاظمی تصریح کرد: برای ظرفیت‌سازی در آموزش و پرورش هیچ راهی جز مردمی‌سازی که شعار دولت سیزدهم است وجود ندارد و هر جا مردم پای‌کار بودند کشور از پیچیده‌ترین بحران‌ها عبور کرده است و راه‌حل برون‌رفت از مشکلات آسیب‌های اجتماعی مردمی‌سازی است و در ستاد مبارزه با مواد مخدر تمام تمرکز را بر این کار بزرگ گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: طراحی‌های مختلفی برای مردمی‌سازی کردیم و در اولین گام مجمع خیرین را در استان‌ها تشکیل دادیم که بسیار کمک کرده‌اند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان گفت: طرح یاریگران زندگی در روستا که در استان سمنان افتتاح شد طرحی است که با استفاده از شبکه‌ها و ظرفیت‌های روستایی و بدون هزینه و سازوکارهای دولتی طراحی شد و پرچم پیشگیری را در دل روستاها برافراشته شد.

کاظمی با اشاره به کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور تصریح کرد: چهار لایه طراحی کرده‌ایم که لایه اول تشکیل کانون بوده، بدون ساختار و تشکل نمی‌توان بسیاری از اهداف تربیتی را دنبال کنیم؛ نگاه خود توانمندی و تأثیر همسالان بر یکدیگر به‌نحوی‌که خودشان برنامه‌ریزی کنند، آگاه‌سازی و مهارت‌افزایی کنند.

وی ادامه داد: هیچ ساختاری بدون هویت نمی‌تواند مثمرثمر باشد و باید به این ساختار شخصیت و جایگاه داده شود و باید از طریق ارائه کارت شناسایی یا صدور ابلاغ یا تأمین نشان و نماد به‌عنوان لایه دم باید انجام می‌شد که صورت گرفت.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: لایه سوم این طرح توانمندسازی و آشناسازی این شبکه با مأموریتی که می‌خواهد انجام بدهد است، دوره مهارت‌افزایی برای اعضا برگزار شود.

کاظمی با اشاره به لایه چهارم گفت: دانش‌آموزی که در کانون عضو شده است و آموزش‌دیده شروع به فعالیت کند و برنامه بدهد؛ بهترین محتواها را دانش‌آموزان با علاقه و جذابیت می‌توانند تولید کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری و توانمندسازی تلاشمان بر این است تا ضریب نفوذ برنامه‌ها را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: برای کانون‌ها باید برنامه سالانه و فعالیت‌های اثربخش داشته باشیم و این بخش از کار در کانون یاریگران زندگی بسیار مهم است.

کد خبر 646284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.