۲۰ دستگاه متولی کودکان کار و حمایت اجتماعی از آنها هستند/ تمهیدات ویژه بهزیستی در سال ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر آسیب‌های بهزیستی کشور با بیان اینکه در زمینه شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان کار طبق قانون عمل می‌کنیم، گفت: بالغ بر ۲۰ دستگاه مطابق قوانین کشور، متولی کودکان کار و حمایت از آنها هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدرهایی امروز_ سه‌شنبه شانزدهم اسفندماه _در آئین افتتاح مرکز مراقبتی، حمایتی کودکان کار و خیابانی که به همت شهرداری اصفهان و سازمان بهزیستی استان راه اندازی شد، اظهار کرد: بر اساس یک اراده جمعی بیشترین موضوعی که در بین آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ به آن پرداخته شد، مسائل کودکان کار و خیابانی بوده است.

وی با بیان اینکه امروز یک عزم ملی برای رفع این آسیب اجتماعی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در طول دو دهه خدمت در سازمان بهزیستی کشور، مراکز متفاوتی را افتتاح کردیم، اما افتتاح مراکز مرتبط با حوزه کودکان از این بابت که مظلوم‌ترین و بی پناه‌ترین عناصر جامعه کودکان هستند، همواره مایه خرسندی و شادکامی است.

مدیرکل دفتر آسیب‌های بهزیستی کشور تصریح کرد: کودک کار از اشکال آسیب‌های اجتماعی است که عوامل مختلفی در ایجاد این پدیده مؤثر است که نخستین عامل، فقر است و متأسفانه طی دو سال کرونا و از بین رفتن برخی از شغل‌های والدین، شاهد افزایش حضور کودکان کار به این علت بودیم.

وی مسائل فرهنگی، مهاجرت خاصه مهاجرت اتباع و همچنین مسائل عمده اقتصادی را نیز از دیگر علل افزایش نرخ رشد کودکان کار دانست و افزود: بر اساس مطالعات مراکز بهزیستی ۸۳ درصد از ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک شناسایی شده خیابانی در سطح کشور، از اتباع بیگانه بوده که ۶۰ درصد از آنها را اتباع غیرمجاز تشکیل می‌دهند.

حیدرهایی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی تکالیفی بر عهده دارد که باید انجام دهد، اما بحث جمع‌آوری کودکان کار برعهده این سازمان نبوده و نیست و فقط در زمینه شناسایی و حمایت اجتماعی وظایفی طبق قانون دارد.

وی ادامه داد: ارگان‌های مختلفی بالغ بر ۲۰ دستگاه از جمله سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کشور و شهرداری مطابق قوانین کشور، متولی کودکان کار و حمایت از آنها هستند.

مدیرکل دفتر آسیب‌های بهزیستی کشور گفت: امروز دستگاه‌های متولی نسبت به دوران گذشته بسیار در این زمینه هم سو شده و اقدامات مشترکی را در حل و فصل این معضل انجام می‌دهند، اما بهزیستی همچنان نیازمند هم افزایی بین دستگاهی است.

وی تصریح کرد: در حوزه کودکان کار و خیابانی و کودکان در معرض مخاطره، آئین نامه‌ای جهت ابلاغ شورای اجتماعی کشور تهیه شده تا مطابق آن هر دستگاه اجتماعی به صورت جزئی از وظایف رسالت‌های خود در قبال کودکان کار و خیابانی مطلع باشد و متناسب با آن در سال ۱۴۰۲ کمتر شاهد حضور کودکان کار و خیابانی باشیم.

حیدرهایی افزود: هر کجا از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد و انجمن‌ها بهره برده‌ایم در آن عرصه موفقیت کسب کرده‌ایم، لذا برای رفع مشکل کودکان کار نیز باید از این ظرفیت استفاده کرد.

کد خبر 646204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.