با حضور رئیس قوه قضائیه، ۴۹ نفر از اولیای دم اصفهانی از حق قصاص خود گذشتند

در جریان برگزاری آئین «عفو، احسان و مهرورزی»، با کمک خیرین و نیکوکاران، ۴۹ خانواده اولیا دم از حق قصاص خود گذشتند که از این تعداد، ۴۷ نفر محکوم به قصاص نفس و ۲ نفر محکوم به قصاص عضو بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز_دوشنبه ۱۵ اسفندماه_ در سفر استانی به اصفهان، در آئین «عفو، احسان و مهرورزی» که با حضور جمعی از خیرین و نیکوکاران و همچنین خاواده‌های اولیا دم و تعدادی از محکومان رهایی‌یافته از قصاص برگزار شد، حضور یافت.

در جریان برگزاری این آئین، با کمک خیرین و نیکوکاران، ۴۹ خانواده اولیا دم از حق قصاص خود گذشتند که از این تعداد، ۴۷ نفر محکوم به قصاص نفس و ۲ نفر محکوم به قصاص عضو بودند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم احسان و نیکوکاری خیرین گرامی و گذشت خانواده‌ها از قصاص، مورد لطف و رحمت و خداوند متعال قرار بگیرد و پاداش این عمل شما را خداوند متعال بدهد.

وی افزود: این موضوع که فرد یا خانواده‌ای اعلام می‌کند به عشق ائمه اطهار (ع)، به عشق امام رضا (ع) یا حضرت زهرا (س) از حق قصاص خود می‌گذرد، برای من بسیار شیرین و غیرقابل توصیف است و مطمئن هستم ائمه اطهار (ع) نیز به این خانواده‌ها عنایت ویژه‌ای خواهند داشت.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ممکن است برای عده‌ای این شبهه به وجود بیاید که در جامعه ما افراد نیازمندی وجود دارند که مستحق‌تر از زندانیان برای دریافت کمک‌ها و مساعدت‌های خیرین هستند؛ شاید اینچنین باشد اما کمک به فرد زندانی نیز دارای اجر و پاداش بسیار زیادی است؛ البته اگر انسان بتواند به هر دو قشر از این افراد کمک کند که امری بسیار نیکو و پسندیده و دارای اجر فراوان است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات یک انسان بر اثر وسوسه‌های شیطانی یا بر اثر خشم و عصبانیت لحظه‌ای، مرتکب جرم و خطایی می‌شود و به زندان می‌افتد و خود و خانواده‌اش را درگیر و گرفتار می‌کند؛ این امر که یک انسان به انسانی دیگر که از روی خشم و عصبانیت مرتکب خطایی شده و متعاقب همان خطا، گرفتاری‌های زیادی برای خود و خانواده اش به وجود آمده، کمک کند، دارای اجر و پاداش فراوانی است.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: حتی ممکن است افکار شیطانی در درون زندان دوباره به سراغ این افراد بیاید و گرفتاری‌های آن‌ها را دوچندان کند؛ بنابراین اگر جلوی این آسیب اجتماعی گرفته نشود، ممکن است همین آسیب تبدیل به آسیب‌های دیگری شود؛ به واسطه همین امر، شبهه مذکور مبنی بر اینکه زندانیان نسبت به سایر افراد نیازمند جامعه استحقاق کمتری برای دریافت کمک و مساعدت خیرین دارند، چندان وارد نیست.

وی افزود: امر احسان و نیکوکاری همیشه پسندیده است اما ارزش احسان و نیکوکاری در این روزها و شب‌ها به مراتب بیشتر است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به درخواست رئیس کل دادگستری اصفهان مبنی بر موافقت با اعطای مرخصی به بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ نفر از زندانیان استان اصفهان به مناسبت میلاد امام زمان (عج)، گفت: این اقدام، بسیار مناسب و مطلوب است؛ البته در این میان باید به دو نکته توجه داشت؛ نخست آنکه، در عفوها و بخشش‌ها و اعطای مرخصی، به مقوله «تنبه» به زندانیان توجه ویژه داشته باشید و به آن‌ها تاکید کنید که عفو یا بخشش یا مرخصی شما به واسطه لطف خداوند و کمک خیّر یا گذشت شاکی است لذا باید بسیار مراقبت داشته باشید؛ دوم آن‌که، به افرادی که بیرون آمدن آن‌ها از زندان برای امنیت جامعه مضر است، مرخصی اعطا نشود.

وی با اشاره به پیشگامی مردم استان اصفهان در امر خیر و احسان، گفت: استان اصفهان در طول تاریخ، در موقوفات و خیریه‌ها، جزو مناطق بی‌نظیر کشور بوده است و تنوع موقوفات و خیریه‌ها در این استان استثنایی است.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم با حضور رئیس قوه قضائیه، استاندار اصفهان و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، از ۹ نفر از خیرین و نیکوکاران اصفهانی تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 646018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.